• Anonym (Osäker)

Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?

Jag ska separera från min sambo och bo själv med mina 2 barn (5 och 9 år) på halvtid. Har räknat lite på hur ekonomin kommer se ut. Har kommit fram till följande:

Inkomst lön + barnbidrag: 29 000 

(Inte räknat med bortfall för vab/sjukdom)

Boende (hyra, el, försäkring, internet)

8000:-

Bil (lån, skatt, försäkring, besiktning, däckhotell, obligatorisk bensin)

2100:-

Mat för vuxen + 2 barn på halvtid

5300:-

Förbrukningsvaror (toapapper, hushållspapper, soppåsar, tvättmedel, städgrejer osv)

200:-

Barnens utgifter (barnomsorg, försäkring, aktiviteter, kläder)

1900:-

Telefoni (mobil för mig + 1 barn)

400:-

Övrigt (gymkort crossfit, Spotify, streamingtjänster)

1200:-

Lån (CSN + privatlån)

3200:-

Sparande

3000:-

Totalt: 25 400 :-

Alltså totalt 3600:- kvar när allting är betalt inklusive 3000 i sparande. 

Räcker verkligen 3600/månad? Om det blir mycket vab eller sjukdomar en månad blir ju den siffran närmare 0.. Hjälp blir så osäker på om jag kommer klara mig själv och mina barn.

• Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-11 23:06:18 följande:
    Aha är det så du tänker. Ja, stanna då tycker jag.
    Ja jag ser inte varför jag ska sätta mig i en ekonomisk knipa om jag eller barnen inte far illa av att vara kvar i relationen. tror man vinner på att vara förberedd så man inte lämnar för det är det enda viktiga och behöver stå med skägget i brevlådan och ha panik för det ekonomiska för det gör inte heller att man mår bra.
  • Anonym (Osäker)
    Dessanheterjag skrev 2024-04-12 04:10:39 följande:

Får du inte gymkort via jobb?

Nej, har 2000 kronor i friskvårdsbidrag och det täcker inte stor del av årskostnaden på 10 000. Är extradyrt med crossfit men det är inget jag prioriterar bort då jag hållt på med det länge och satsar seriöst på det och även varit med i några tävlingar.
  • Anonym (Optimistisk budget)

Hur kan service på bil räknas som en oförutsedd utgift? För övrigt så är de spelade kostnaderna för bil så lågt räknade att man funderar om du inte kör med bilen öht? Hur många mil räknar du med att köra per år?

Ingenstans i din budget har du tagit höjd för nöjen, födelsedagar, semester alla dessa poster är inte heller oförutsedda utgifter, och borde budgeteras.

Att stanna i ett förhållande som vän lär du knappast vara ensam om att bestämma över. Har nyligen en kompis som separerat , han har i flera år pratat om att han inte tänker lämna och ingenstans kunde han se att hon hade ett val... som hon tillslut tog och lämnade.

Du får nog ge upp din cross fit. Iallafall att betala för den, du kan ju tråna gratis hemma eller ute i naturen. Aldrig förstått varför man ska köra bil till ett gym för att motionera när det bara att gå, cykla springa gratis i naturen. Finns massor med ute gym som kommunerna byggt.

• Anonym (K)

Din budget fungerar säkert när allt flyter på. 

Det fungerar tills något oförutsett händer, t ex dyra tandläkarräkningar, barnet tappar sin mobil, bilen går sönder, du blir sjukskriven 2 månader och allt händer på en gång. Försök skapa en buffert.

Det som ofta saknas i såna här uträkningar är avskrivningar. Dvs, bilen, mobiler och annat behöver bytas ut i framtiden. Då ska det finnas pengar till det.

Jag tycker du ska fortsätta med din cross-fit. Är det detta som är motivationen till träning och hälsa så är den viktig. Dynamiken med gruppträning är något extra. Det inte denna post som kommer fälla din ekonomi.

• Anonym (Didi)
    Anonym (K) skrev 2024-04-12 09:03:03 följande:

Det fungerar tills något oförutsett händer, t ex dyra tandläkarräkningar, barnet tappar sin mobil, bilen går sönder, du blir sjukskriven 2 månader och allt händer på en gång. Försök skapa en buffert.

Det som ofta saknas i såna här uträkningar är avskrivningar. Dvs, bilen, mobiler och annat behöver bytas ut i framtiden. Då ska det finnas pengar till det.

Jag tycker du ska fortsätta med din cross-fit. Är det detta som är motivationen till träning och hälsa så är den viktig. Dynamiken med gruppträning är något extra. Det inte denna post som kommer fälla din ekonomi.

Ts har ju ett sparande på 3000 kr i månaden i budgeten, drar hon ner maten en tusenlapp har hon 4000 att spara, det blir 48 000 kr på ett år och kommer göra att hon klarar av det du räknar upp.
  • AndreaBD
    Anonym (Osäker) skrev 2024-04-11 23:43:14 följande:
    Ja jag ser inte varför jag ska sätta mig i en ekonomisk knipa om jag eller barnen inte far illa av att vara kvar i relationen. tror man vinner på att vara förberedd så man inte lämnar för det är det enda viktiga och behöver stå med skägget i brevlådan och ha panik för det ekonomiska för det gör inte heller att man mår bra.
    Du är lååångst ifrån ekonomisk knipa enligt detta. Jag hade betydligt mindre - det går inte att jämföra exakt, jag hade ju andra kostnader. Men det första jag avskaffade var ju bilen! Och jag tog in en inneboende (i hus, vi hade plats). 

Du räknar upp en massa saker som man kan pröjsa för om man absolut vill, men som absolut inte är nödvändiga. Och även när det gäller barnen så låter det mer som valet mellan att ge dem allt de pekar på och att ta det lite lagom. Så nej, barnen kommer inte att ta skada av det. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Didi) skrev 2024-04-12 09:15:20 följande:
    Ts har ju ett sparande på 3000 kr i månaden i budgeten, drar hon ner maten en tusenlapp har hon 4000 att spara, det blir 48 000 kr på ett år och kommer göra att hon klarar av det du räknar upp.
    Aha så står det ju, 3000kr sparande.

Jag tror också TS kommer klara sig fint och oron att barnen ska hamna i ekonomisk misär är överdriven. 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Optimistisk budget) skrev 2024-04-12 08:26:03 följande:

Hur kan service på bil räknas som en oförutsedd utgift? För övrigt så är de spelade kostnaderna för bil så lågt räknade att man funderar om du inte kör med bilen öht? Hur många mil räknar du med att köra per år?

Ingenstans i din budget har du tagit höjd för nöjen, födelsedagar, semester alla dessa poster är inte heller oförutsedda utgifter, och borde budgeteras.

Att stanna i ett förhållande som vän lär du knappast vara ensam om att bestämma över. Har nyligen en kompis som separerat , han har i flera år pratat om att han inte tänker lämna och ingenstans kunde han se att hon hade ett val... som hon tillslut tog och lämnade.

Du får nog ge upp din cross fit. Iallafall att betala för den, du kan ju tråna gratis hemma eller ute i naturen. Aldrig förstått varför man ska köra bil till ett gym för att motionera när det bara att gå, cykla springa gratis i naturen. Finns massor med ute gym som kommunerna byggt.

Vilket bittert svar. Hade ju bara kunnat svara ?nej du kommer inte klara dig med 3600 över för det är inte det du kommer ha över för du har budgeterat för lågt?.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (K) skrev 2024-04-12 09:03:03 följande:

Tack för ett vettigt och tydligt svar.
    Tänker också på att det är viktigt att ha en rejäl buffert.
Svar på tråden Klarar jag mig ekonomiskt efter separation?