• DetLillaMolnet

    Hur minska risken för missfall när man redan plussat?

    Hej!

    Jag är 41 år och är gravid med en sladdis, fick missfall för ett år sen. Just plussat, hade BIM i onsdags.

    Är det någonsom känner till några tips för att minska risken för missfall fr o m nu och framåt?

    Hjälper progesteron fats det är så sent (har hört att man ska ta från precis efter ÄL och ett pr veckor)?

    Finns det något annat att göra förutom folsyra?

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hur minska risken för missfall när man redan plussat?
  • Cececilia

    Avslappning och stabilt blodsocker kan hjälpa kroppen att känna att den är trygg. Sen att undvika lyft. Men vet inte hur mycket man kan påverka egentligen. De flesta missfall sker för att något går snett i utvecklingen av embryot/ celldelning eller kromosomfel. Helt enkelt att kroppen gör sig av med embryon som inte kan utvecklas till ett barn. Det är väldigt sällan som det är ett friskt embryo / foster som stöts bort. Håller tummarna att allt är som det ska! Är själv gravid efter missfall och försöket lita på att min kropp vet vad den gör, även om det finns en enorm oro att det ska tas ifrån en. 

  • DetLillaMolnet

    Tack, ja det är väl i mångt och mycket statusen hos 'äggfabriken' som påverkar, och så klart omständigheter på pappans sida också. 

    Jag har alltid haft extremt lätt att bli gravid, på första försöket med båda barnen och när jag tog ut spiral efter 6 år blev det samma igen, dock MA. Men nu känner jag väl att det är sista rycket eftersom det inte alls gick fort denna gång.

    Håller tummarna för dig :) Skriv gärna hur det går om ett tag!

Svar på tråden Hur minska risken för missfall när man redan plussat?