Inlägg från: DetLillaMolnet |Visa alla inlägg
  • DetLillaMolnet

Hur minska risken för missfall när man redan plussat?

Hej!

Jag är 41 år och är gravid med en sladdis, fick missfall för ett år sen. Just plussat, hade BIM i onsdags.

Är det någonsom känner till några tips för att minska risken för missfall fr o m nu och framåt?

Hjälper progesteron fats det är så sent (har hört att man ska ta från precis efter ÄL och ett pr veckor)?

Finns det något annat att göra förutom folsyra?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Hur minska risken för missfall när man redan plussat?
  • DetLillaMolnet

Tack, ja det är väl i mångt och mycket statusen hos 'äggfabriken' som påverkar, och så klart omständigheter på pappans sida också. 

Jag har alltid haft extremt lätt att bli gravid, på första försöket med båda barnen och när jag tog ut spiral efter 6 år blev det samma igen, dock MA. Men nu känner jag väl att det är sista rycket eftersom det inte alls gick fort denna gång.

Håller tummarna för dig :) Skriv gärna hur det går om ett tag!

• DetLillaMolnet

Hej!

80 procent låter osannolikt men runt 50 kan det nog tyvärr vara. Svårt att hitta pålitlig information bara. 

I Sverige verkar man inte ge så mycket åldersspecifika insatser som t ex progesteron. En del verkar dock få det utskrivet. Blodförtunnande kan man väl få om man tar koagulationstest och har risk för blodpropp. Jag äter min folsyra och hoppas det räcker.

Hittar ingen info alls om hur det ser ut för vår åldersgrupp vecka för vecka men tänker att risken borde minska rätt mycket om man ser ett hjärta, precis som för yngre mammor, även om utgångsläget är sämre.

Jag har nu sett ett pickande hjärta och övergår därmed till kromosomnoja i några veckor, inte jättebra odds där heller men väljer att vara hoppfull.

Jag har oxå startat en annan tråd för 40+ med BF 2024-25 som fått lite bättre fart på sistone, även om vi inte är så många. Kanske hittar du dit?

• DetLillaMolnet

Förstår! Välkommen igen då <3 Håller tummar och tår för att allt ska gå bra.

Har du tagit hcg-prover eller är det 'bara' Clearblue digital? Det sistnämnda är inte alls säkert såvitt avser veckoindikator. Gick själv i den fällan för ett par veckor sen och blev så klart bestört över att det inte visade 3+ fast det borde vara 3+. Rutinerad man blir på ett par veckor över att googla sig sömnslös!

Sen kan man ju köpa blodprov privat och se med några dagars skillnad hur det utvecklar sig, var nära att göra det, men tänkte sen att det inte kan påverka något och så höll jag bara ut.

Svar på tråden Hur minska risken för missfall när man redan plussat?