• Jävlars1025

    Betalning för fritidshus

    För ett antal år sedan fick jag och en kollega uppdrag ute i Stockholms skärgård (jag är byggmästare). Det bestod i att bygga ut ett äldre hus. Efter godkänd offert påbörjades arbetet på vårkanten och på hösten var kundens pengar slut. Till saken hör att offerten var för lågt beräknad och kollegan fick hoppa av på hösten. Ekonomin löstes med att jag färdigställde tillbyggnaden själv och vissa delar gratis. Kunden fick ta ett litet extralån. Nu har hon ca 2,5 miljoner i lån för huset.


    Under tiden hade jag och kunden inlett ett förhållande som fungerade bra. Vi gjorde exklusiva resor till främmande länder och trivdes bra ihop. Detta var under perioden jag hade mitt företag kvar och min ekonomi var god.


    Hon har tre barn och två av barnen har diagnoser, ingen av dem har barn och vill inte ha heller. Jag har tre barn där alla har barn. Törs knappt ta dit mina egna barnbarn eftersom hon mår dåligt av att inte själv ha  barnbarn.


    Vi tillbringade mycket tid på hennes sommarställe i skärgården och i hennes hyresrätt i Stockholm. Eftersom hon har svårt att vara ensam har vi de senaste åren bott ihop. Det är hon som vill det, själv är jag en ensamvarg och skulle föredra ett särboförhållade där vi ses på hennes skärgårdsö.


    Själv har jag en bostadsrätt i en förort där jag hyr ut ett rum. Sambon vill att jag säljer min bostadsrätt så vi får mer pengar att röra oss med men jag vill behålla den som arv till mina barn. Dessutom vill hon att vi skaffar en större gemensam bostad. Vilket leder till att hon får lägre bostadskostnad och jag högre.


    Nu till problemet. Jag tänker så här att hon har kostnader för sin hyresrätt och jag har kostnader för min bostadsrätt och det tar ju ut varandra. Däremot så betalar jag gärna för fritidshuset i skärgården och jag har efterfrågat driftkostnader vilket jag inte fått. Idag är jag pensionär och som många  egenföretagare har jag låg pension. Hon är höginkomsttagare och har haft god ekonomi ända fram tills inflationen inträffade. Nu har hon skyhöga räntekostnader och pengarna räcker inte till. 


    Hon har fått ärva tre gånger och allt kapital är investerat i sommarhuset. Visserligen har jag sparat och gnetat ihop ett litet kapital plus att jag har min bostadsrätt som är betalad. Detta skall mina barn få ärva. Jag är själv arvslös och mina föräldrar ägde aldrig någonting.


    Vad är rimligt? Jag betalar henne 3500-4000/månad för sommarhuset och har kvar ca 5-6000, efter att jag betalat mina fasta kostnader, som skall räcka till mat i veckorna för två personer plus alla  andra oförutsedda kostnader. Hennes barn kommer ärva fritidshuset som är värderat till ca 15 miljoner. Hon vill att jag betalar mera för fritidshuset och då måste jag sälja min bostadsrätt vilket innebär att jag kommer konsumera upp mitt kapital. Och mina barn får ingenting men hennes barn får. Jag har inte lust att betala hennes amorteringar och räntor eftersom det genererar hennes vinst, som kommer att gå till hennes barn.


    Jag har bekostat för att visa min goda vilja:


    En luftvärmepump och stängt av alla elelement för att minimera hennes elkostnader.


    Reparation av ett borrhål för färskvatten.


    Installerat disk- och tvättmaskin.


    Byggtjänster för ca 150000 kr.


    Sköter underhållet på hela boendet vilket hennes barn är totalt ointresserade av eller om de ens kan.


    Investerat i eldragningar och vedhantering för att få värme i huset


    Byggt ett verkstadhus, värde ca 250000:-


    Köpt båtar


    osv osv osv


    Dessutom köper hon resor hit och dit eftersom ?vi? behöver ?stimulans?, som jag är med och bekostar trots att jag hävdat att jag inte har råd. Jag köper sällan kläder till mig själv och så fort jag unnar mig något frågar hon mig hur jag har råd med detta.


    Nu har jag flyttat till min bostadsrätt och vet inte hur jag skall gå vidare.

  • Svar på tråden Betalning för fritidshus
  • Anonym (F)

    Rimligt är att du inte betalar mer än max hälften för fritidshuset. Hon får sälja om hon inte har råd.

  • Jävlars1025

    Ja det är väl så jag tänker också. Samtidigt år det ju synd. Hoppar jag av detta så kommer stället bli totalt glädjelöst för henne och endast kosta pengar. Jag har efterfrågat driftkostnader dessutom har hon spritt på ön att jag är snål, det är otrevligt.

  • Anonym (F)
    Jävlars1025 skrev 2024-04-06 11:26:05 följande:

    Ja det är väl så jag tänker också. Samtidigt år det ju synd. Hoppar jag av detta så kommer stället bli totalt glädjelöst för henne och endast kosta pengar. Jag har efterfrågat driftkostnader dessutom har hon spritt på ön att jag är snål, det är otrevligt.


    Ja, det är synd men det är liksom hennes livsresa, hennes förluster som hon måste ta. Antagligen hade hon behövt sälja för länge sedan om du inte hade chippat in. Sedan att hon snackar skit om dig är faktiskt i mina ögon oförlåtligt. Har hon dig som extrabörs eller....?
  • Jemp

    Jag tycker det låter som att du betalar (ev alltför) mycket för fritidshuset. Å andra sidan inte rimligt att du bor gratis i hennes lägenhet? 


    Givetvis ska du inte åka på resor du inte har råd med. Om man vill ha alltför olika standard i ett förhållande leder det ju dock till problem. 


    Men det låter som att du anpassar dig väldigt mycket efter henne? Vill varken bo ihop eller resa men gör det ändå, gör stora investeringar i hennes hus osv. 

  • Anonym (Båt)

    Betala hälften av kostnaderna för ränta och driv, inget för amortering. Du har lagt ner en massa jobb. 

  • Kvittning

    Antingen så anpassar ni era gemensamma utgifter efter vad du har råd med eller så får hon betala mer. 

    Om du ska lägga in kapital ska då få ägandeskap på huset. Och dina gratis byggtjänster borde räknas in också. 

    Jag tycker det låter som att hon utnyttjar dig och att allt ni gör är på hennes villkor. 

  • Anonym (Båt)
    Jävlars1025 skrev 2024-04-06 12:05:09 följande:

    Varför räntor?


    För att det är nästan som drivskostnad. En utgift för boendet. Bara drivskostnader blir kanske lite, fast lägg ihop allt du bidragit med genom jobb etc så blir det kanske mycket nog tillsammans med drivskostnader. Det kostar massor om du skulle hyra eller köpa ett ställe själv så något ska du ju betala för nyttjandet. 


    Sätt er ner och räkna plus och minus för att finna en lösning. Men att du säljer ditt boende är inte en lösning. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Båt) skrev 2024-04-06 13:34:29 följande:

    För att det är nästan som drivskostnad. En utgift för boendet. Bara drivskostnader blir kanske lite, fast lägg ihop allt du bidragit med genom jobb etc så blir det kanske mycket nog tillsammans med drivskostnader. Det kostar massor om du skulle hyra eller köpa ett ställe själv så något ska du ju betala för nyttjandet. 


    Sätt er ner och räkna plus och minus för att finna en lösning. Men att du säljer ditt boende är inte en lösning. 


    Näe, antingen är det eller inte. Inte nästan. Och räntan är på lånet som kvinnan tagit för att äga huset så det ska ts faktiskt inte betala av på hennes lån.
  • Jårdi

    Nä ts, detta låter inte bra. Jag tycker hon utnyttjar dig ekonomiskt. dags att bli särbo och tänka lite mer på dig själv? 

Svar på tråden Betalning för fritidshus