• Klafe67

    Hur löste nu unga föräldrar med ekonomin!!!

    Jag gjorde abort för ca 1 år sedan, jag blev gravid trotts p-piller. jag blev inprincip tvingad av min mamma att göra de. Hon sa att hon ville mitt bästa och att hon inte ville att jag skulle behålla de pågrund av att jag inte hade gått ut skolan och då hade jag inga pengar. Hon bokade en abort bakom min rygg och sedan satt hon och läkaren och pressade mig till abort. I den stunden hade jag inte ens tänkt på vad jag egentligen ville, innerst inne visste jag att de inte skulle funka. jag visste att de bara skulle skapa problem om jag behöll de så jag gjorde aborten och sen hade jag ingen som stöttade mig förutom min kille. det var en väldigt traumatisk upplevelse plus att jag fick en infektion på de också. jag mådde dåligt i flera månader och jag tänker på de än idag. 


    nu ett år senare har jag blivit gravid igen trotts att vi har skyddat oss. Jag blev så förkrossad jag orkar inte gå igenom en till abort ingen, mitt samvete klarar inte av de och sen mådde jag så dåligt efteråt. jag återhämtade mig inte på flera månader, jag var helt förkrossa.

    jag vill tillägga att jag är 18 år nu och igår snart ut skolan om bara 3 månader. min kille och jag bor i en etta. han är ett år yngre än mig så han har ett år kvar på skolan. jag vet inte hur jag ska göra jag vill inte göra abort. men ekonomin säger nå annat:(

  • Svar på tråden Hur löste nu unga föräldrar med ekonomin!!!
  • Anonym (Anna)

    Får jag fråga hur ni betalar räkningar idag och hur det kommer sig att ni redan flyttat hemifrån? Tar du studenten i år eller nästa? Visst kostar en bebis pengar men mycket kan man ju få mer eller mindre gratis allt från vagn till kläder. Sen är det ju fakiskt så att samhället är tvugna att hjälpa till oavsett vad många här kommer ha åsikter om. För att vuxenlivet  börjar tufft ekonomiskt behöver det inte betyda att det allt behöver vara så eller att ett litet barn behöver ta skada av det. Ett barn behöver kärlek i oändliga mängder, det är det viktigast. Jag råder dig att prata med en kurator på ungdomsmottagningen eller liknande och prata igenom flera gånger både du och din kille. Ingen ska behöva gå igenom en abort mot sin vilja, du är inte den första som blivit ung mamma och det behöver inte betyda att livet skulle bli dåligt. Finns fördelar med att bli unga föräldrar också. Är din kille med på att eventuellt behålla?


    All styrka till dig!

  • Anonym (Vänta)

    Vänta med barn tills ni är i en situation då ni kan ta hand om er själva först och främst, ni har hela livet på er. du nämner komplikationer och återhämtning från abort, en graviditet och förlossning kan också innebära komplikationer och lång återhämtning tyvärr, så det är man aldrig säker från oavsett.

  • Anonym (Äldre)

    Förstår att det är en supersvår situation, du kommer behöva tänka igenom det många gånger. Jag har en kompis som gjorde abort i din ålder och hon var superledsen då, men det hände mycket från den aborten till dess att hon fick sin underbara dotter vid 29. Om hon fullföljt den graviditen hade hon aldrig fått sin dotter senare för att livet hade aldrig tagit henne dit och träffat mannen som är pappa till barnet. Det kommer kunna bli bra hur du än väljer att göra. Jag har själv aldrig blivit gravid när det inte varit efterlängtat, men är glad idag när jag är över 30 att jag inte fick barn tidigt. Nu kan vi koncentrera oss på att vara bra föräldrar för våra barn och inte oroa oss för hur pengarna ska räcka till. Det finns fördelar att vara klar med studier och hittat ett stabilt hem innan man skaffar barn. Det är också skönt att känna att man har kunnat göra de där resorna och annat som är svårt när man har småbarn. 


    Jag är säker på att det kan bli bra hur ni än väljer att göra, ta hjälp av någon att prata med om du behöver sätta ord på sina tankar och känslor, det hjälper mer än vad man kan tro. Lycka till!

  • Klafe67

    Glömde nämna att jag hinner gå ut skolan och ta studenten långt innan bebis är beräknad om jag nu skulle behålla. Dessutom har jag bil och körkort vilket jag anser som viktigt om man ska ha barn. de finns massa sparade barnkläder från när jag och mina syskon var små. jag har fått ett jobb och kommer hinna jobba ett tag innan barnet skulle komma om jag inte mår allt för dåligt under graviditeten. Sen finns de många nackdelar och de förstör de fina med att faktiskt vara gravid och vara lycklig över de.

  • Anonym (Anna)
    Klafe67 skrev 2024-03-22 23:52:58 följande:

    Glömde nämna att jag hinner gå ut skolan och ta studenten långt innan bebis är beräknad om jag nu skulle behålla. Dessutom har jag bil och körkort vilket jag anser som viktigt om man ska ha barn. de finns massa sparade barnkläder från när jag och mina syskon var små. jag har fått ett jobb och kommer hinna jobba ett tag innan barnet skulle komma om jag inte mår allt för dåligt under graviditeten. Sen finns de många nackdelar och de förstör de fina med att faktiskt vara gravid och vara lycklig över de.


    Ok, det finns alltså redan nu bostad, bil och jobb för nån som är så pass ung, bra jobbat! Folk har fått barn med sämre förutsättningar än så tidigare. Frågan är väl mer om ni två är överens och vill ha barn nu? Och vad ser NI för nackdelar med att skaffa barn tidigt. Alla har ju inte behov av att resa, festa, göra karriär direkt osv. Och det ena behöver ju inte utesluta det andra, allafall inte studier. Man kan ju plugga på högskola t ex när barnen är små, på så sätt har man lättare för att vabba och barnet behöver heller inte ha jättelånga dagar på förskolan t ex. När min bästa vän föddes var hennes föräldrar endast 18, det kan ju inte varit självklart att behålla men det gjorde de och det har gått bra, 43 år senare är de fortfarande gifta med ytterligare 2 barn och barnbarn och stor villa så med det sagt, att få barn tidigt i livet behöver inte vara en katastrof. Frågan är väl mer om ni vill och är överens? Och om din kille är bra? Kan du se att han kommer vara en bra förälder som tar sitt ansvar även om ni i framtiden skulle gå isär?
Svar på tråden Hur löste nu unga föräldrar med ekonomin!!!