• tyuhly65

    Obehaglig lärare. Mitt fel??

    Hej. 19 åring här som går sista året på gymnasiet. 

    Sen 1an har jag haft en lärare (ung man i 30års åldern). Han har varit både min mattelärare och mentor. Har alltid tyckt om honom, asså snäll, rolig trevlig osv. Men det finns ett problem. Denna lärare har alltid kännts lite väl obehaglig enligt mig. Det känns som att han behandlar och favoriserar mig på ett sätt som han inte gör med någon annan elev överhuvudtaget. 
    Det har flera gånger förekommit en massa "tafsanden" på mig från hans sida. Har alltid varit obekväm med det. Oftast är det smekningar på axeln, men ibland så illa som ryggen, under tröjan. Jag kanske överdriver helt nu, men det känns märkligt. 

    Sen får jag också en massa smeknamn som "vännen" och "gumman". Detta känns ganska oprofessionellt enligt mig men vad vet jag??? 
    All uppmärksamhet, närhet och tafs hamnar alltid på mig under lektionerna. Sen förekommer också viskanden och obehagliga blickar. Gillar han mig på ett otillåtet sätt eller??  Är han ute efter sex??? han har ju fru o barn så det känns lite märkligt. 

    Vad ska jag göra / anonym tjej

  • Svar på tråden Obehaglig lärare. Mitt fel??
  • Anonym (Lärare)

    Han tafsar helt klart och du ska ta detta till mentor och rektor. Jag kallar även mina elever för vännen, men det är helt på ett platoniskt sätt inför hela klassen. Man tar INTE på en elev innanför kläderna!!

  • Earlgrey

    Det är väldigt vanligt att man tar på sig skulden när någon sånt här händer. För han är ju trevlig och rolig också.... Men samtidigt han går över flera gränser och det är absolut inte ditt fel.... Han är lärare och din mentor och han går absolut över gränsen... är det någon av klasskompisarna som uppmärksammat detta som kan stötta dig...
    Det finns risk att han beter sig värre... Och det spelar tyvärr ingen roll att han har fru och barn....synd om dom däremot....
    Jag tycker att du ska ta upp det med någon ansvarig på skolan som du har förtroende för..... Du behöver inte själv göra en värdering utan berätta vad han gjort och hur du upplever det beteendet....att det från din sida uppfattas obehagligt och kränkande....
    Tänk på att fler riskerar att drabbas av honom och därför är det bäst att du berättar... 
    Om han säger gumman eller vännen till dig ....rätta honom och säg jag heter xxxx du kan kalla mig det..... Stå på dig!! 
    Detta kan vara svårt att anmäla och troligtvis kommer han bortförklara det men det är ju för att skydda sig själv....
    Lätt när man är ung och ska ha förtroende för någon att man inte vill tro eller ens kanske inser något direkt....
    Men jag tycker att du ska avsluta kontakten som gäller mentorskapet, lektionerna behöver du ju gå på men håll avstånd så gott du kan.......
    Bästa vore om detta får rejäla konsekvenser för honom.....han ska inte kunna fortsätta på detta sättet....

  • Earlgrey

    Om det framkommer till skolan så borde han bli utredd och att om det framkommer att din version är trovärdig och har vittnen så borde han bli tagen ur tjänst....
    Om inte gå till media....

  • Anonym (Anmäl och berätta)

    Usch, stackars dig. Det där tafsandet är olagligt och du kan både polisanmäla det, ta det med rektorn med hjälp av dina föräldrar och anmäl till skolinspektionen om inte skolan stänger av honom. Han får INTE smeka på dig och det är äckligt att han säger ?gumman? och ?vännen? osv. Du är i beroendeställning och är beroende av hans undervisning och betygssättning. 

  • Anonym (Anmäl och berätta)

    Ok, vill nyansera mitt inlägg. Det behöver inte vara äckligt att säga vännen, precis som (lärare) skriver, det beror på sammanhanget. För läraren som du beskriver ts som du får obehagliga vibbar av och som kladdar på dig, där är det fel. Med en annan lärare som beter sig som en vuxen och är professionell kan det vara fint att säga ?vännen? med värme i rösten. 

Svar på tråden Obehaglig lärare. Mitt fel??