• Anonym (Borderlina)

Mamma verkar tappat vettet helt?

Nu kommer säkert ni tro att jag trollar för att det är så dysfunktionellt :( Mamma och min storasyster ihop med sina respektive har supit förmodligen varje dag sedan mitten på December. De brukar göra så supa från Lucia och hela julen men sedan lugna ner sig efter nyår och sedan supa på sommaren igen...men inte i år :(

Nu vill mamma låna 20000. Vad jag misstänker är att hennes gubbe har fått nån idé...pyramidspel eller nåt och mamma frågar för hans skull egentligen.  Men jag har sagt nej och då har hon blivit väldigt arg på mig. Forts i nästa inlägg...

• Svar på tråden Mamma verkar tappat vettet helt?
  • Anonym (Borderlina)

Hon skriker i telefon och skickar 200arga meddelanden, drar upp allt hon hatar med mig. Kolik som barn, att jag är självisk, sjuk i huvudet, har förhäxat min fästman som inte förstår hur ond jag är...ungefär som.min syster håller på när hon mår dåligt, radar upp allt som är fel med mig och bara ältar upp det :( 

Jag kan inte blocka heller för då hotar hon att ringa min svärmor och berätta att jag gjort porr och knarkat. Min svärmor är nästan 80 år och kristen (min fästman är äldre än mig) det här är inget jag gör längre. Hon varvar detta med att säga kontakta aldrig mig igen...fine helt ok för mig (faktiskt) men då blir hon ännu argare.

Jag har eips så jag pallar inte hur mycket som helst men jag vill verkligen inte ge henne pengar. De pengar jag har är liksom vad min fästman jobbat för han har bra lön, ekonomi, jag själv är en loser...så även om det är våra pengar så känns det helt fel att bara kasta bort vad som egentligen är hans pengar och inte få tillbaks dem. Vad skall jag göra? :(

• Anonym (Borderlina)

Andra grejer hon drar upp är att jag struntar i min syster...det gör jag inte alls men hon brukar skicka bilder på när hon skurit sig osv. och säga att det är mitt fel så jag ok.... ibland struntar jag i henne faktiskt. Det gör jag :(

Eller mycket om att det är synd om min fästman och jag kn*llat sönder hans hjärna för han förstår inte hur ond jag är. 

Eller att det är mitt fel att pappa dog. Pappa fick stroke och ja jag var jobbig jag knarkade och det stressade pappa och jag vet inte...Hon söp inte såhär när pappa levde var inte alls såhär jäkla elak och syrran mådde bättre och söp inte heller.  

Jag mår skit :(

• Anonym (Simon says)

Du ska inte ge henne några pengar för det lär inte bli nåt vettigt av det.

Du ska göra en orosanmälan till soc för att din mamma super konstant och beter sig som en mentalsjuk.

Du ska i förebyggande syfte tala med din fästmans mor (om hon är klar i skallen) och förklara att din mamma tyvärr lider av paranoida vanföreställningar och att man därför inte bör lyssna på det hon säger om hon skulle få för sig att höra av sig. 

• Anonym (Camilla)

Du behöver ta upp det här med din kontaktperson. Du behöver ha hjälp med en sund gränssättning gentemot din mamma. Du ska inte låna ut pengar. Du ska heller inte ta åt dig allt hon anklagar dig för. Att systern skör dig är heller inte ditt fel. Alla ni har ansvar för era egna handlingar. Det håller inte att säga att det är ditt fel att jag gjorde? Får du stöttning av din gubbe? Du får antagligen behandling för din EIPS. Ta upp det här med din samtalskontakt. Du har ju mig med att rådda med egen psykisk ohälsa än att behöva mer från din familj. 

• Anonym (MK)

Berätta för svärmor som är 80 år hur det ligger.... säg att du vill träffa henne och att du har något att berätta....
    Det är viktiga är ju att du har tack och lov gått vidare....skäms inte för det som varit du har ju gått vidare.... alla kan växa och lära sig av misstagen.
    Som kristen själv så kan jag säga att vi ska inte vara dömande som kristna, den som är fri från synd kan kasta första stenen sa Jesus, angående äktenskapsbryterskan...
    Känner inte henne men äldre brukar ofta ha mycket ensam tid hemma och uppskattar ett fika besök tänker jag....hon kanske tackar dig för förtroendet att du berättade....
    Tråkigt att din mamma beter sig så illa, men om hon inte längre har denna hållhaken, så svara inte. I nödfall håll samtalet kort.
    Det är inte hälsosamt att få elaka påhopp från sin egen mamma, troligtvis berusad men likaväl din mamma, en förklaring men ingen ursäkt för beteendet...
    Du kan kontakta AA dom kanske har anhörigstöd.....
    Helt rätt att inte låna ut något, inte många garantier och att göra det på grund av hot och påhopp, det är inte självrespekt. Din sambo kan väl stötta dig i detta också! Vad tycker han?

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Simon says) skrev 2024-03-16 21:35:39 följande:

Du ska inte ge henne några pengar för det lär inte bli nåt vettigt av det.

Du ska göra en orosanmälan till soc för att din mamma super konstant och beter sig som en mentalsjuk.

Du ska i förebyggande syfte tala med din fästmans mor (om hon är klar i skallen) och förklara att din mamma tyvärr lider av paranoida vanföreställningar och att man därför inte bör lyssna på det hon säger om hon skulle få för sig att höra av sig. 

Anonym (Camilla) skrev 2024-03-16 21:41:41 följande:

Du behöver ta upp det här med din kontaktperson. Du behöver ha hjälp med en sund gränssättning gentemot din mamma. Du ska inte låna ut pengar. Du ska heller inte ta åt dig allt hon anklagar dig för. Att systern skör dig är heller inte ditt fel. Alla ni har ansvar för era egna handlingar. Det håller inte att säga att det är ditt fel att jag gjorde? Får du stöttning av din gubbe? Du får antagligen behandling för din EIPS. Ta upp det här med din samtalskontakt. Du har ju mig med att rådda med egen psykisk ohälsa än att behöva mer från din familj. 

Anonym (MK) skrev 2024-03-16 21:46:39 följande:

Berätta för svärmor som är 80 år hur det ligger.... säg att du vill träffa henne och att du har något att berätta....
    Det är viktiga är ju att du har tack och lov gått vidare....skäms inte för det som varit du har ju gått vidare.... alla kan växa och lära sig av misstagen.
    Som kristen själv så kan jag säga att vi ska inte vara dömande som kristna, den som är fri från synd kan kasta första stenen sa Jesus, angående äktenskapsbryterskan...
    Känner inte henne men äldre brukar ofta ha mycket ensam tid hemma och uppskattar ett fika besök tänker jag....hon kanske tackar dig för förtroendet att du berättade....
    Tråkigt att din mamma beter sig så illa, men om hon inte längre har denna hållhaken, så svara inte. I nödfall håll samtalet kort.
    Det är inte hälsosamt att få elaka påhopp från sin egen mamma, troligtvis berusad men likaväl din mamma, en förklaring men ingen ursäkt för beteendet...
    Du kan kontakta AA dom kanske har anhörigstöd.....
    Helt rätt att inte låna ut något, inte många garantier och att göra det på grund av hot och påhopp, det är inte självrespekt. Din sambo kan väl stötta dig i detta också! Vad tycker han?

Min sambo gjorde så att han ringde sin mamma och berättade att min mamma har supit/psykos och svara inte om hon ringer. Så han löste det. Sedan block på både mamma och syrran. Ha! Nu är jag glad igen.

Vet inte varför jag skäms så för honom skulle sagt till mycket tidigare. Han löste min bröllopsångest med, jag hade egentligen velat kyrka...men hade kunnat gå snett drama familj osv. Så borgerligt ...två ångestgrejer lyfta på samma dag Hjärta 

• Anonym (Vera)

Men snälla nån. Funderar du på allvar att ge pengar till din mamma?

Är det så man gör för att få pengar? Jag är fattig student så jag ska börja bli elak och skälla på folk och berätta hur hemska och misslyckade de är för att de ska ge mig pengar som inte är mina. Så bra.

Nej! Ge henne inga pengar. Hon är sjuk. SJUK!

• Anonym (C)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-03-16 21:25:24 följande:

Jag har eips så jag pallar inte hur mycket som helst men jag vill verkligen inte ge henne pengar. De pengar jag har är liksom vad min fästman jobbat för han har bra lön, ekonomi, jag själv är en loser...så även om det är våra pengar så känns det helt fel att bara kasta bort vad som egentligen är hans pengar och inte få tillbaks dem. Vad skall jag göra? :(

Ja inte ska du skicka dom iaf! Jag funderar på om du kanske kan säga något som får henne att tänka till? Typ "Här försöker jag styra upp mitt liv, och så kommer du inbrakande som vanligt och försöker få mig att må dåligt.." 

Såg nu att problemet redan löst sig. Lycka till!
  • Anonym (C)

Läste lite också om det där med att din syster skär sig och säger att det är ditt fel. Tydligen är det en kontroll och manipulationstaktik. Så gör ingenting åt det förutom att ringa till polis så hon får gå till psyk. 

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (C) skrev 2024-03-16 23:35:37 följande:
    Ja inte ska du skicka dom iaf! Jag funderar på om du kanske kan säga något som får henne att tänka till? Typ "Här försöker jag styra upp mitt liv, och så kommer du inbrakande som vanligt och försöker få mig att må dåligt.." 

Såg nu att problemet redan löst sig. Lycka till!
    Tack Hjärta
    Anonym (C) skrev 2024-03-16 23:40:29 följande:

Läste lite också om det där med att din syster skär sig och säger att det är ditt fel. Tydligen är det en kontroll och manipulationstaktik. Så gör ingenting åt det förutom att ringa till polis så hon får gå till psyk. 

Hon blir typ utsläppt efter 3 dagar varenda gång :/

Men inte mitt problem längre. Jag pallar inte. Nu skall jag vara eips-glad istället för eips-stressad. Känner mig nästan...hög. alltså min fästman är helt jäkla fantastisk. Löser tamigfan allt oavsett vad på 10minuter Hjärta  
  • Anonym (C)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-03-17 03:42:40 följande:
    Men inte mitt problem längre. Jag pallar inte. Nu skall jag vara eips-glad istället för eips-stressad. Känner mig nästan...hög. alltså min fästman är helt jäkla fantastisk. Löser tamigfan allt oavsett vad på 10minuter Hjärta  
    Det är bara fortsätta om det fortsätter. Det är ingenting som icke utbildade personer ska eller kan hantera i vilket fall. Hoppas det går bra Hjärta
  • Anonym (Stella)

Bra att det har löst sig och bra att du kan anförtro sig åt din fästman. Det är sådana anförtroenden som gör att kärleken växer och man kommer närmre varandra. Det är läskigt men man växer när man vågar visa sitt Anna jag för varandra och det finns inget bättre än att bli älskad som man är  

Nu känner jag inte din svärmor men att man är kristen innebär ofta att man är förlåtande och att man är gammal att man har livserfarenheten att förstå att livet kan var krokigt ibland. Sen finns det ju gamla som bara blir surare och mindre förstående med åren också och då ska du ju absolut inte berätta hemligheter för henne. Du vet vilken sort hon är men om hon är den första sorten så kan det vara läkande att bli accepterad fullt ut för det förtjänar du. 

• Anonym (Borderlina)

:( Nu har hon ringt svärmor, svärmor svarade fast mamma var full och otrevlig så svärmor lade på. Fattar inte att mamma gjorde det :(

Innan det så trodde jag hon ville be om ursäkt...det började så men efter hon hade bett om ursäkt var det men kan jag få låna 20000? När jag sa nej började hon skrika igen :(  

• Anonym (Stella)

Det måste vara så smärtsamt att ha en mamma som vill skada och förstöra för dig.  Vilken nitlott till mamma du fått. Kom ihåg att det är inte ditt fel att hon är som hon är. Du har inget ansvar för din mamma eller syster, de är ansvariga för sig själva och du är ansvarig för dig. Du har inget att skämmas för

• Anonym (Kaos)

Din mamma har väl också borderline? Och syrran också? Inte konstigt att det blir kaos kanske? Och nej, självklart ska du inte ge henne pengar. Prata med din vårdkontakt.

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Stella) skrev 2024-03-23 07:16:51 följande:

Det måste vara så smärtsamt att ha en mamma som vill skada och förstöra för dig.  Vilken nitlott till mamma du fått. Kom ihåg att det är inte ditt fel att hon är som hon är. Du har inget ansvar för din mamma eller syster, de är ansvariga för sig själva och du är ansvarig för dig. Du har inget att skämmas för

TackHjärta  mamma var inte alls såhär när pappa levde...liksom om hon började jaga upp sig så lugnade han henne. Min pappa och min fästman är lika på det sättet, lugnande effekt. En likhet givetvis mamma sett och påpekat. Vilket blir ironiskt när hon också sagt saker som stackars karl och han är för bra för dig.

Mammas nya är alkis, skuldsatt..på sätt och vis ambitiös men liksom loseraktigt ambitiös med riktigt dumma idéer om hur han skall bli rik snabbt som aldrig funkar. Är 99,9% säker det är något sådant mamma genom honom vill ha 20000 till
    Anonym (Kaos) skrev 2024-03-23 08:34:47 följande:

Din mamma har väl också borderline? Och syrran också? Inte konstigt att det blir kaos kanske? Och nej, självklart ska du inte ge henne pengar. Prata med din vårdkontakt.

Hon har det övertydligt men har inte diagnos på det. Syrran och jag har det tydligt och har diagnos. Min vårdkontakt ser jag var tredje månad och hon är väldigt fokus på mig. Min relation, hantera svartsjukekänslor...hur mycket bättre jag är än jag brukade vara. Har försökt ta upp syrran och hennes öppenvård (annan mottagning...fast vissa läkare är samma har jobbat på bägge...många av dem har också jobbat har jour på slutenpsyket osv. Hon har träffat min syrra som patient med när syrran var inlagd vet jag ) men hon undviker det. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-03-23 10:12:36 följande:
    TackHjärta  mamma var inte alls såhär när pappa levde...liksom om hon började jaga upp sig så lugnade han henne. Min pappa och min fästman är lika på det sättet, lugnande effekt. En likhet givetvis mamma sett och påpekat. Vilket blir ironiskt när hon också sagt saker som stackars karl och han är för bra för dig.

Mammas nya är alkis, skuldsatt..på sätt och vis ambitiös men liksom loseraktigt ambitiös med riktigt dumma idéer om hur han skall bli rik snabbt som aldrig funkar. Är 99,9% säker det är något sådant mamma genom honom vill ha 20000 till
    Anonym (Kaos) skrev 2024-03-23 08:34:47 följande:

Hon har det övertydligt men har inte diagnos på det. Syrran och jag har det tydligt och har diagnos. Min vårdkontakt ser jag var tredje månad och hon är väldigt fokus på mig. Min relation, hantera svartsjukekänslor...hur mycket bättre jag är än jag brukade vara. Har försökt ta upp syrran och hennes öppenvård (annan mottagning...fast vissa läkare är samma har jobbat på bägge...många av dem har också jobbat har jour på slutenpsyket osv. Hon har träffat min syrra som patient med när syrran var inlagd vet jag ) men hon undviker det. 
    Fast du ska ju inte ta upp din mammas psykiska ohälsa, utan hur DU ska hantera situationen.
  • beli

Vet du vad, TS? Det är många som brutit kontakten med sina föräldrar för mycket mindre än det du utsatts för. Du har absolut ingen skyldighet att fortsätta ha kontakt med de här människorna. Skulle du vilja umgås med dem om de var främlingar? Nej, eller hur? Enda orsaken till att du svarar i telefon och låter dem styra din mentala hälsa är alltså att ni delar DNA. Och det är absolut ingen giltig orsak att låta nån annan förstöra ens liv.

Gå med i Facebookgruppen "Mamma, fattar du inte?" och skriv av dig eller läs andras inlägg. Den har hjälpt mig - efter flera års terapi, som också hjälpte mig mycket, hittade jag FB-gruppen och "träffade" för första gången andra människor som hade liknande erfarenheter och förstod mig.

Blocka mammas och syrrans nummer och fokusera på ditt liv. Börja gå i terapi varje vecka.

Svar på tråden Mamma verkar tappat vettet helt?