• Anonym (Anonym)

    Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna

    För flera år sedan var jag familjehemsförälder till en flicka. Hon bodde med oss i min familj i över 6 år. Men det kom en tid då hon skulle återförenas med sin familj så hon flyttade ut när hon var 12 år. Hon stannade en kort tid hos sina vanliga föräldrar som tyvärr omkom i en olycka. Hon hamnade i en ny kommun blev placerad på nytt. Hon har nu bott några år i ett annat familjehem.

    Nu har hon och min familj åter fått kontakt. Hon fyller 17 år detta året. Hon har hälsat på några gånger. Men nu vill hon stanna. Hon vill inte åka tillbaka till sitt familjehem. Jag är inte familjehem längre. Jag har valt en annan bana i livet. Lever ett normalt liv och har det bra. Nu vill hon bli en del av min familj igen. Hennes nuvarande familjehem vill inte släppa henne. Jag vill inte släppa henne. Hon får välja... hon väljer mig/oss. Socialtjänsten i hennes nya kommun är inte glada för att vi låter henne bo här så länge hon vill. Det har gått en vecka. Jag vill avvakta för att se hur hon vill ha det. För oss får hon stanna. Hon är glad och lugn. Äter, tvättar sig... är som hon alltid varit. Men hennes familjehem hotar nu med att ringa polisen.

    Om hon stannar får hon stöd med allt hon behöver. Jag säger inte att hon ska stanna, men jag kan inte säga att jag vill att hon ska lämna. 

    Hon vill fira sin 17 års dag här. ...och 18 års dag.

    Jag vet att jag gör fel... men... vad kan hända ärligt talat? Kommer jag får böter? Fängelse? Mitt biologiska barn fyller 18 år om en månad eller tre. Kommer socialtjänsten agera tror ni? 
    Hur?

  • Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna
  • Anonym (Kim)

    Mn vänta här nu? Flickan var 12 år när hon flyttade ill sina bio föräldrar som kort därefter omkom. Hon har alltså bott i annan fosterfamilj och nu är hon 17 år. Alla de åren som gått, varför har hon inte kämpat för att flytta tillbaka till er? Är din familjekonstellation lika nu som då? Ditt barn är ett år äldre än flickan som du inte vet riktigt när hon fyller 18 😄 

    Är det din svajiga period som gör att inte soc godkänner di/er som familjehem. Den perioden kanske var hyfsat lång och ev var ditt bio barn föremål för soc. 


    Tycker nog du ska agera vuxet och samarbeta. Inte sitta och spekulera om ev påföljder. Det är inte rätt väg att sig an problemet. Om ni inte haft kontakt på 5-6 år varför skulle det plötsligt komma nu och nu är världsbäst som föräldrar helt plötsligt? 

  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-03 19:27:15 följande:
    Nej det jag menar är att hon är hel och ren. Hon anser att vi är hennes familj och inte familjehemmet som hon bor i nu. SoL nu ja... 
    Hon har avslutat grundskolan. Men hon vet ännu inte vad hon vill läsa eller var. 
    LVU har jag varnat henne för. Hon svarar då att hon inte kommer vara inlåst för då kan hon ju inte plugga... 

    Åter igen... finns det någon som har exempel på liknande händelser? Jag vill veta vad som har hänt och inte vad som skulle kunna hända. 
    LVU betyder inte att man är inlåst.
  • Anonym (Abc)

    Tyvärr så verkar man inte ta så mycket hänsyn till barnets vilja när det gäller placeringar. 

    Har en 15-åring i min närhet som är fosterhemsplacerad där det finns en man som var gift med mamman som hon bodde med i sina första 12-13 år och där hon har en lillebror (halvbror, samma mamma) som bor på heltid menhon  får inte bo där då hennes mamma motsätter sig det. Både bonuspappan och flickan vill att hon ska bo där men så länge mamman motsätter sig så placeras hon hos okända (mamman är inte kapabel att ta hand om henne, det har varit bonuspappan som har varit hennes trygga vuxna hela livet).

    Det bästa du kan göra är att samarbeta med familjehemmet så att de inte hindrar besök. 

  • huala igen

    Vilka trauman flickan gått igenom!
    Först bo i ett familjehem hela sin uppväxt.
    Vid 12 års ålder ska hon flytta hem till sina bioföräldrar.
    Som strax därefter dör.
    Istället för att flytta tillbaka till fosterhemmet som hon känner som sina föräldrar, så flyttas hon till ett annat fosterhem.
    Som när hon är 17 av någon anledning inte fungerar.
    Hennes första fosterhem är redo att ta in henne, tom adoptera henne.
    Men dit stänger myndigheterna möjligheten och hon förvägras umgänge.
    Av oklar anledning.

    Kan inget om soc. Men är man 17 borde man ha ett och annat att säga till om i denna situation. Märkligt att ett fosterhem reglerar vilket umgänge som hon får ha. Finns det ingen som tar barnperspektivet i detta? Kan inte soc och familjehemmen prata ihop sig om ett förhållningssätt som går i linje med flickans önskemål?

    Vad finns för information som TS utelämnat, som skulle kunna förklara?

  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 19:24:10 följande:

    Adoption är jag för. Hon med. Men hon har inte sina föräldrar i livet. Hon har soc som inte gillar mig och min familj pga att det var en tid för några åre sedan som var svajjig. Dvs... vi var inte som soc ville där och då och därför vill de inte ge oss uppdrag med flickan. Hur skulle jag kunna adoptera henne? Soc hade inte gått med på det. Jag bor i annan kommun än flickan idag.


    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
  • Anonym (Tyvärr)
    Tom Araya skrev 2024-03-04 14:16:20 följande:
    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
    Jo, det är soc som bestämmer det eftersom det är de som är officiella "vårdnadshavare" för flickan tills hon är myndig.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-04 15:34:21 följande:
    Jo, det är soc som bestämmer det eftersom det är de som är officiella "vårdnadshavare" för flickan tills hon är myndig.
    Nåja, inte vårdnadshavare som sådana men ansvariga för henne.
  • Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2024-03-04 14:16:20 följande:
    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
    Jag kan inte berätta för mycket pga hennes önskemål. 
    Familjen hamnade i en svacka i livet. Det tog en tid att ta sig ur den. Väl ur den så vägrar socialtjänst lyssna. Men de har inte kommit och knackat på vår dörr. ...inte heller polisen. 

    Jag hade önskat att folk som varit i min situation eller hört om liknande där en person som är 16-17 år struntar i vad vårdnadshavare/familjehem säger om var hon ska bo. Det finns inget i min familj med flickan här som är skadligt. 

    Men jag är beredd på att socialtjänst knackar viken dag som helst. ...kanske även polis. Hon vill inte åka till sitt familjehem/vårdnadshavare. Jag tänker inte slänga ut henne. 
  • Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2024-03-04 14:16:20 följande:
    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
    Soc har inget trevligt att säga om denna situationen. Det går ju emot hur de fungerar. Ärligt talat vet jag inte hur tungt soc ord väger i en adoption. 
  • Anonym (Anonym)
    huala igen skrev 2024-03-04 09:41:47 följande:

    Vilka trauman flickan gått igenom!
    Först bo i ett familjehem hela sin uppväxt.
    Vid 12 års ålder ska hon flytta hem till sina bioföräldrar.
    Som strax därefter dör.
    Istället för att flytta tillbaka till fosterhemmet som hon känner som sina föräldrar, så flyttas hon till ett annat fosterhem.
    Som när hon är 17 av någon anledning inte fungerar.
    Hennes första fosterhem är redo att ta in henne, tom adoptera henne.
    Men dit stänger myndigheterna möjligheten och hon förvägras umgänge.
    Av oklar anledning.

    Kan inget om soc. Men är man 17 borde man ha ett och annat att säga till om i denna situation. Märkligt att ett fosterhem reglerar vilket umgänge som hon får ha. Finns det ingen som tar barnperspektivet i detta? Kan inte soc och familjehemmen prata ihop sig om ett förhållningssätt som går i linje med flickans önskemål?

    Vad finns för information som TS utelämnat, som skulle kunna förklara?


    Familjehemmet ser henne förmodligen som deras dotter. Saken är den att hon ser sig inte så. Hon har bara bra saker att säga om dem men i detta skedet i livet vill hon inte bo där. 

    Om en ung person i den åldern vill något kommer de göra det oftast. Vad krävs för att jag ska riskera att polisen eller att soc kommer och vill trampa in i mitt hem? Kommer soc köra bil i 2 timmar för att tala med henne? Eller blir det soc från denna kommunen?
  • Anonym (Flora)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-04 17:02:22 följande:
    Jag kan inte berätta för mycket pga hennes önskemål. 
    Familjen hamnade i en svacka i livet. Det tog en tid att ta sig ur den. Väl ur den så vägrar socialtjänst lyssna. Men de har inte kommit och knackat på vår dörr. ...inte heller polisen. 

    Jag hade önskat att folk som varit i min situation eller hört om liknande där en person som är 16-17 år struntar i vad vårdnadshavare/familjehem säger om var hon ska bo. Det finns inget i min familj med flickan här som är skadligt. 

    Men jag är beredd på att socialtjänst knackar viken dag som helst. ...kanske även polis. Hon vill inte åka till sitt familjehem/vårdnadshavare. Jag tänker inte slänga ut henne. 

    Fast alltså, du visar ju inte riktigt hur stabil och rimlig du är just nu. Hade du varit det hade du ju jobbat med soc och familjehemmet, inte struntat i att skjutsa hem henne, fastän hon är minderårig och inte fått tillåtelse att flytta. 

  • Anonym (Kim)

    Du är ju inte stabil på en fläck. Trots allt som skrivits surrar du fortfarande om, hur och när polis eller soc kommer och knackar på för att hämta flickan. Hur i helskotta tror du att det ska kunna vara positivt för dig. Du ser ju definitivt inte till flickans bästa. Tror fan hon vill bo hos er där det är totalt ramlöst och fri fart. Tror nog det är ett klokt beslut av soc att inte längre godkänna er som fosterföräldrar. Vad ska till för att du ska ta ditt förnuft till fånga? Hur mår ditt barn egentligen? 

  • Anonym (Hm)

    Hon är över 15 år och har växt upp med er. Hon har en hel del att säga till om. Är båda hennes biologiska föräldrar döda borde hon antingen ha en SFV eller att ett familjehem blivit vårdnadshavare för henne. Har flickan det struligt , eget beteende? Annars är det bra om hon sakligt lägger fram sin grund för att hon vill bo hos er. Jag anser inte det vara konstigt. Ni är den familj hon växt upp med längst och del av hennes barndom. Så nära familj man kan komma med hennes bakgrund. Prata med flickan om att det bästa är att göra detta på rätt sätt. 

Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna