• Anonym (Anonym)

Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna

För flera år sedan var jag familjehemsförälder till en flicka. Hon bodde med oss i min familj i över 6 år. Men det kom en tid då hon skulle återförenas med sin familj så hon flyttade ut när hon var 12 år. Hon stannade en kort tid hos sina vanliga föräldrar som tyvärr omkom i en olycka. Hon hamnade i en ny kommun blev placerad på nytt. Hon har nu bott några år i ett annat familjehem.

Nu har hon och min familj åter fått kontakt. Hon fyller 17 år detta året. Hon har hälsat på några gånger. Men nu vill hon stanna. Hon vill inte åka tillbaka till sitt familjehem. Jag är inte familjehem längre. Jag har valt en annan bana i livet. Lever ett normalt liv och har det bra. Nu vill hon bli en del av min familj igen. Hennes nuvarande familjehem vill inte släppa henne. Jag vill inte släppa henne. Hon får välja... hon väljer mig/oss. Socialtjänsten i hennes nya kommun är inte glada för att vi låter henne bo här så länge hon vill. Det har gått en vecka. Jag vill avvakta för att se hur hon vill ha det. För oss får hon stanna. Hon är glad och lugn. Äter, tvättar sig... är som hon alltid varit. Men hennes familjehem hotar nu med att ringa polisen.

Om hon stannar får hon stöd med allt hon behöver. Jag säger inte att hon ska stanna, men jag kan inte säga att jag vill att hon ska lämna. 

Hon vill fira sin 17 års dag här. ...och 18 års dag.

Jag vet att jag gör fel... men... vad kan hända ärligt talat? Kommer jag får böter? Fängelse? Mitt biologiska barn fyller 18 år om en månad eller tre. Kommer socialtjänsten agera tror ni? 
    Hur?

• Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna
  • Anonym (O)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-03 14:59:42 följande:
    Källa på det eller?? En omyndig person får så klart inte flytta hur de vill.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-03 15:01:27 följande:
    Nvm, hittade själv källa. En som motsäger dig, så klart.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-en-underarig-flytta-hemifran-utan-vardnadshavares-samtycke/

Detta innebär att ytterst är det vårdnadshavaren som bestämmer om barnet får flytta hemifrån, även om barnets vilja ska beaktas. Ett barn får inte flytta utan vårdnadshavarens samtycke.

Varför ogillar du mina inlägg? Det är inte jag som bestämt du får ogilla lagarna istället skjut inte budbäraren. Läste du din egen källa? De pratat om inkomster och underhållsskyldighet har barnet inte råd går det såklart inte. Ingenstans i din länk står det något om polishämtning. 

Såhär står det på Skatteverkets hemsida: 
    Ett barn som har fyllt 16 år har rätt att själv göra en flyttanmälan.
    https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/anmalaflyttforbarn.4.3810a01c150939e893f18d24.html

H
    är är källan på att polisen inte kan göra något: 
    https://lawline.se/answers/kan-polisen-hamta-hem-dottern-fran-pojkvannen

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (O) skrev 2024-03-03 15:21:28 följande:
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-03 15:01:27 följande:
    Nvm, hittade själv källa. En som motsäger dig, så klart.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-en-underarig-flytta-hemifran-utan-vardnadshavares-samtycke/

Detta innebär att ytterst är det vårdnadshavaren som bestämmer om barnet får flytta hemifrån, även om barnets vilja ska beaktas. Ett barn får inte flytta utan vårdnadshavarens samtycke.

Varför ogillar du mina inlägg? Det är inte jag som bestämt du får ogilla lagarna istället skjut inte budbäraren. Läste du din egen källa? De pratat om inkomster och underhållsskyldighet har barnet inte råd går det såklart inte. Ingenstans i din länk står det något om polishämtning. 

Såhär står det på Skatteverkets hemsida: 
    Ett barn som har fyllt 16 år har rätt att själv göra en flyttanmälan.
    https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/anmalaflyttforbarn.4.3810a01c150939e893f18d24.html

H
    är är källan på att polisen inte kan göra något: 
    https://lawline.se/answers/kan-polisen-hamta-hem-dottern-fran-pojkvannen

Newsflash, det är inte jag som ogillar dina inlägg!

Det SKV menar är att barn som är 16 kan göra egen flyttanmälan, det betyder bara att det inte måste göras av föräldrarna, inte att barn FÅR flytta hemifrån.

Den andra länken handlar om enstaka övernattning och inte att flytta hemifrån. Om man försöker hålla sig borta en längre tid så blir polishämtning aktuell så klart, som i ts fall.

Försök igen.
  • Tow2Mater

Föräldrabalken kap 5 säger Har barnet nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.

Man kan ju tvista om tvångshämtning av en 17-åring är till barnets bästa om det inte föreligger våld eller utnyttjande i det hela. En nutorisk socialtjänst kan ju försöka, men hur skulle det gå till? Bära ut en skrikande 17-åring i handbojor till polisbilen och skjutsa till familjehemmet som barnet återigen kan välja att lämna? Skulle det verkligen gå till så idag i Sverige?
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-03-03 16:05:58 följande:

Föräldrabalken kap 5 säger Har barnet nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.

Man kan ju tvista om tvångshämtning av en 17-åring är till barnets bästa om det inte föreligger våld eller utnyttjande i det hela. En nutorisk socialtjänst kan ju försöka, men hur skulle det gå till? Bära ut en skrikande 17-åring i handbojor till polisbilen och skjutsa till familjehemmet som barnet återigen kan välja att lämna? Skulle det verkligen gå till så idag i Sverige?
    Är det någon som har varit med om att en 16-17 åring faktiskt blir hemtvingad till ett familjehem eller ens vårdnadshavare av antingen socialen eller polis eller båda? 

Detta handlar inte om vad som är rätt eller fel. Det handlar om vad som faktiskt sker när en ungdom i den åldern vägrar åka hem för en tid. Det handlar heller inte om en riktig flytt utan kanske mer en längre tids frånvaro. 

(I just detta fallet är jag den person som känner tjejen längst av alla personer som faktiskt finns. Jag håller inte kvar henne, jag ber henne inte gå. Jag har dock berättat att det är bäst att gå för det kan innebära problem. Vilka problem vet jag i ärligheten inte om själv, mer än att det kan bli negativt på något sätt.)

Vad är straffet eller påföljden för att en ungdom inte kommer hem?
  • Anonym (Tyvärr)

Snabb fråga, hur gör hon med skolan nu när hon är hos er?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-03-03 18:42:24 följande:

Snabb fråga, hur gör hon med skolan nu när hon är hos er?

Hon har inte börjat i gymnasiet ännu.
  • Räkan77
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-03 18:53:28 följande:
    Hon har inte börjat i gymnasiet ännu.
    Du skriver i trådstarten att hon äter och tvättar sig när hon är hos er. Det indikerar på att det inte alltid har funkat som det ska. Nu skriver du att hon inte har börjat gymnasiet än.

Det tyder på att hon kanske inte har uppnått den mognad som de flesta 17 åringar har, att hon behöver mer stöd i vardagen än jämnåriga. Om det är så kommer socialen och familjehemmet troligen agera på ett mer ingripande sätt. Om hon har en SoL-placering nu så skulle det kunna bli tal om en LVU-placering i familjehemmet. Då kommer definitivt polisen och hämtar henne. 
  • Anonym (Magnus)

Eftersom du inte håller kvar flickan mot hennes vilja kommer du inte dömas till fängelse eller böter.

• Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2024-03-03 19:12:41 följande:
    Du skriver i trådstarten att hon äter och tvättar sig när hon är hos er. Det indikerar på att det inte alltid har funkat som det ska. Nu skriver du att hon inte har börjat gymnasiet än.

Det tyder på att hon kanske inte har uppnått den mognad som de flesta 17 åringar har, att hon behöver mer stöd i vardagen än jämnåriga. Om det är så kommer socialen och familjehemmet troligen agera på ett mer ingripande sätt. Om hon har en SoL-placering nu så skulle det kunna bli tal om en LVU-placering i familjehemmet. Då kommer definitivt polisen och hämtar henne. 
    Nej det jag menar är att hon är hel och ren. Hon anser att vi är hennes familj och inte familjehemmet som hon bor i nu. SoL nu ja... 
    Hon har avslutat grundskolan. Men hon vet ännu inte vad hon vill läsa eller var. 
    LVU har jag varnat henne för. Hon svarar då att hon inte kommer vara inlåst för då kan hon ju inte plugga... 

Åter igen... finns det någon som har exempel på liknande händelser? Jag vill veta vad som har hänt och inte vad som skulle kunna hända. 
  • Bergegardh

Har tyvärr inte svar på din fråga. Håller inte med om alla kommentarer dock. Det du vill göra för henne är beundransvärt. 

Säkert vet TS mer om tonåringen än vad vi gör. Kan ingen ge henne exempel som hon frågar efter istället. 

Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna