• ts123

    Bonuspappa vill inte betala hyra

    Jag vet inte alls om jag lagt tråden rätt men hoppas på de!

    Jag är sambo med en man som inte har några barn, själv har jag två.
    Jag tjänar mer än min sambo jag får ut ca 35k imånaden(då har jag räknat med b-bidrag och underhåll), sambon får ut ca 20-25.
    Iaf så har vi nyligen flyttat till en lägenhet med en hyra på 12k, men min sambo tycker inte att han ska behöva betala något i stortsett eftersom jag tjänar så mkt.
    Jag har sagt att jag tycker det är rimligt att han betalar minst 4k imånaden till mig, då jag också är den som åker och handlar maten.
    Jag förstår att vi inte kan dela 50/50 då jag tjänar mer + som han säger att det är ju mina barn.
    Men jag blir så trött när jag känner att jag får betala så mycket men han ingenting?!

    Hur har ni andra som bor med en partner som inte har barn gjort?
    Är jag knäpp som ber om 4k i månaden? 

    På två månader har han veckohandla 2 gånger och det är rekord, men sen när det gått 5 dagar så blev han skit sur för att yoghurten som han köpt under veckohandlingen var slut. När jag handlar klagar jag aldrig om han äter av maten jag köpt🤦?♀️ blir helt matt.

  • Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:42:05 följande:
    Tycker du är helt ute och cyklar.

    Tycker det är helt hjärndött att påstå att en ny partner "tar av sina pengar för att ge barnen", bara för att han betalar sin EGNA ANDEL av mat och hyra? 
    Det har jag aldrig påstått.
  • FuckGoggleAskMe

    Om man nu ska dela så noga - 
    Om bostaden för 12 000kr är 120m2, och barnens rum är sammanlagt 20m2, får TS betala 2000kr för det, och de delar 50-50 på resten. Han betalar 5000kr och hon 7000kr. Hennes extra 2000kr betalas av barnbidraget.

    Maten - han äter antagligen mer än hon gör, och barnen äter mindre än hon, går att räkna ut propertionellt.

    Försäkring, bredband etc, 50-50 per hushåll.

    El, vatten, tvättmedel, hon kan betala några kronor mer än hälften. 

  • Hellishen

    Olof 45 du ger mig starkt hopp om att alla män på FL inte är knäppon! Du verkar grym.


    olof 45 skrev 2024-02-16 16:38:02 följande:
    patetiskt att jämföra barn med bilar, men ok...

    Jag skulle säga att om kvinnan visste att mannen har vrålåk som kostar så mycket att det begränsar hans ekonomi, så borde kvinnan vara medveten om att han inte kan bidra så mycket till annat,,, 

    Liksom denna mannen borde vara medveten om att hon har barn, och att barn kostar. 

    Att kräva att hon ska sponsra hans boende helt?  Även om man skulle anse att hon representerar 3/4 av alla kostnader och 60% av inkomsten (vilket jag tycker är orimligt), så borde han betala minst 21% av hyra och mat!

    (räknar då att de vuxna gemensamt ska stå för de vuxnas andel av kostnaderna alltså 50%, enligt lön, procentuellt)
  • Anonym (Särbo)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-02-16 17:25:07 följande:

    Försäkring, bredband etc, 50-50 per hushåll.


    Nog har väl TS och sambon gemensamt hushåll? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Särbo) skrev 2024-02-16 17:51:08 följande:
    Nog har väl TS och sambon gemensamt hushåll? 
    Ja, men 50-50 per fd hushåll, dvs hälften var för mannen och TS (med barn)
  • Anonym (Särbo)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-02-16 17:57:00 följande:
    Ja, men 50-50 per fd hushåll, dvs hälften var för mannen och TS (med barn)
    Blanda då inte in hushåll överhuvudtaget utan föreslå att man delar lika.
  • Anonym (Kille)

    Han borde givetvis betala hyra i någon form. Jag får ut 38k efter skatt. Min sambo får ut 8k. Hon betalar 3000 kr för boendekostnader. 

  • Anonym (X)
    Anonym (Kille) skrev 2024-02-16 23:21:03 följande:

    Han borde givetvis betala hyra i någon form. Jag får ut 38k efter skatt. Min sambo får ut 8k. Hon betalar 3000 kr för boendekostnader. 


    Om din sambo inte hade råd, skulle ni flytta till billigare boende där hon klrade halva hyran?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (X) skrev 2024-02-17 10:35:12 följande:
    Om din sambo inte hade råd, skulle ni flytta till billigare boende där hon klrade halva hyran?
    Nej det skulle vara omöjligt för oss att bo så litet då vi har tre barn.
  • Mickezzz
    ts123 skrev 2024-02-16 10:37:14 följande:
    Bonuspappa vill inte betala hyra

    Jag vet inte alls om jag lagt tråden rätt men hoppas på de!

    Jag är sambo med en man som inte har några barn, själv har jag två.
    Jag tjänar mer än min sambo jag får ut ca 35k imånaden(då har jag räknat med b-bidrag och underhåll), sambon får ut ca 20-25.
    Iaf så har vi nyligen flyttat till en lägenhet med en hyra på 12k, men min sambo tycker inte att han ska behöva betala något i stortsett eftersom jag tjänar så mkt.
    Jag har sagt att jag tycker det är rimligt att han betalar minst 4k imånaden till mig, då jag också är den som åker och handlar maten.
    Jag förstår att vi inte kan dela 50/50 då jag tjänar mer + som han säger att det är ju mina barn.
    Men jag blir så trött när jag känner att jag får betala så mycket men han ingenting?!

    Hur har ni andra som bor med en partner som inte har barn gjort?
    Är jag knäpp som ber om 4k i månaden? 

    På två månader har han veckohandla 2 gånger och det är rekord, men sen när det gått 5 dagar så blev han skit sur för att yoghurten som han köpt under veckohandlingen var slut. När jag handlar klagar jag aldrig om han äter av maten jag köpt🤦?♀️ blir helt matt.


    Du som betalar hyran och maten?

    isåfall borde han swisha dig 10 tusen i månaden 4 är alldeles för lite.
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-16 17:07:16 följande:
    Det har jag aldrig påstått.
    Du påstod ordagrant det jag skrev att du påstått.

    dina ord var ? en ny partner är aldrig någonsin skyldig att ta av sina pengar för andras avkommors skull.?

    Och jag skrev alltså att det inte är någon som bett honom betala för ta barn - utan betala för sig själv !
  • Anonym (Är bara en man)

    Jag tycker att oavsett om man är kvinna eller man så gör man rätt för sig och bidrar då ni bor under samma tak. Oavsett att man tjänar olika mycket så menar jag på att 0:- existerar inte för den ena eller andra partnern om båda har en inkomst, och är inte heller att ha en sund ekonomi.

    Om du står för omkostnader för dina två barn med försäkringar och köper kläder, leksaker, barnmat, du kanske också lägger undan pengar till dem så att de har en start till handpenning till framtida boende när de blir stora och ska skaffa eget sen. Så går det åt pengar.

    Den som känner sig få dra det tyngsta lasset i ett förhållande en längre tid är den personen som kommer att till slut tröttna och må dåligt och vill lämna förhållandet.
    Ens partner ska vara till för att hjälpa och stötta så att båda orkar med att få vardagen att gå runt 365 dagar om året.

    Man ska ha en partner som berikar ens liv och gör det roligare och enklare och aldrig tvärtom!

    Ha en forsatt fin kväll!

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Är bara en man) skrev 2024-02-17 19:11:23 följande:

    Jag tycker att oavsett om man är kvinna eller man så gör man rätt för sig och bidrar då ni bor under samma tak. Oavsett att man tjänar olika mycket så menar jag på att 0:- existerar inte för den ena eller andra partnern om båda har en inkomst, och är inte heller att ha en sund ekonomi.

    Om du står för omkostnader för dina två barn med försäkringar och köper kläder, leksaker, barnmat, du kanske också lägger undan pengar till dem så att de har en start till handpenning till framtida boende när de blir stora och ska skaffa eget sen. Så går det åt pengar.

    Den som känner sig få dra det tyngsta lasset i ett förhållande en längre tid är den personen som kommer att till slut tröttna och må dåligt och vill lämna förhållandet.
    Ens partner ska vara till för att hjälpa och stötta så att båda orkar med att få vardagen att gå runt 365 dagar om året.

    Man ska ha en partner som berikar ens liv och gör det roligare och enklare och aldrig tvärtom!

    Ha en forsatt fin kväll!


    Ja absolut ska en person som flyttar in med en familj stå för sina EGNA kostnader. Men han eller hon har ingen skyldighet att täcka upp för den andra personens kostnader för dennas/dennes särkullsbarn! Utan detta måste vara något mellan de båda biologiska föräldrarna.

    Om TS t.ex. inte har råd med barnförsäkringar, så får hon skicka fakturan till barnens far. Om han i sin tur inte vill betala, så får det vara så. Alla barn har inte försäkringar, utan de får förlita sig på samhällets skyddsnät - som ändå är ganska bra i Sverige. Det kan inte vara TS' nya partner som ska betala fakturan, och inte heller indirekt genom att han måste betala hälften av hushållets gemensamma kostnader för att "hon har ju så många andra utgifter för sina barn". Jag känner, att detta måste vara glasklart redan innan man flyttar ihop. 

    Jag blir irriterad, på grund av att jag har flera fina vänner och även en närstående, som blivit gravt utnyttjade av sina kvinnor. Det har slutat med att de har fått betala bara mer och mer av kvinnans och hennes barns utgifter, och t.o.m. veterinär- och begravningskostnader för kvinnans husdjur. När de väl en gång har börjat, så tar det aldrig slut - kvinnan kräver bara mer och mer och mer. 
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-17 19:44:31 följande:
    Ja absolut ska en person som flyttar in med en familj stå för sina EGNA kostnader. Men han eller hon har ingen skyldighet att täcka upp för den andra personens kostnader för dennas/dennes särkullsbarn! Utan detta måste vara något mellan de båda biologiska föräldrarna.

    Om TS t.ex. inte har råd med barnförsäkringar, så får hon skicka fakturan till barnens far. Om han i sin tur inte vill betala, så får det vara så. Alla barn har inte försäkringar, utan de får förlita sig på samhällets skyddsnät - som ändå är ganska bra i Sverige. Det kan inte vara TS' nya partner som ska betala fakturan, och inte heller indirekt genom att han måste betala hälften av hushållets gemensamma kostnader för att "hon har ju så många andra utgifter för sina barn". Jag känner, att detta måste vara glasklart redan innan man flyttar ihop. 

    Jag blir irriterad, på grund av att jag har flera fina vänner och även en närstående, som blivit gravt utnyttjade av sina kvinnor. Det har slutat med att de har fått betala bara mer och mer av kvinnans och hennes barns utgifter, och t.o.m. veterinär- och begravningskostnader för kvinnans husdjur. När de väl en gång har börjat, så tar det aldrig slut - kvinnan kräver bara mer och mer och mer. 
    Fast nu handlar ju denna tråden om en man som inte vill betala för boende eller mat? 
  • Anonym (Är bara en man)

    Till (XXX):

    Hej.
    Jag ska börja med att säga att jag svarade på rubriken här: "Bonuspappa vill inte betala hyra".

    Bra att vi är överens om att man ska stå för egna kostnader. Och är man givmild som person så kan man väl lite nu och då också stå för sin partners kostnader om man ser att det behövs? (Hade jag gjort iaf). 

    I mitt inlägg har jag inte nämnt något om att han (Bonuspappan) måste täcka upp för hennes barn. Tror att jag skrev att hon får pengar att försvinna ifrån hennes "höga" lön till att hon ska betala saker för sina barn? (Det var poängen med mitt uttalande iaf).

    Min åsikt (kan vara fel!) är att om man planerar att tillsammans flytta in gemensamt till nytt boende så är det bådas nya boende. Därför tycker jag att det är rimligt att båda betalar för sig. Hyra samt mat. 

    Jag hoppas att din irritation inte behöver gå ut över mig? Än så länge så tycker jag att du verkar vara både en mogen och förnuftig person som man kan resonera med även då vi kanske har olika syn på saker. Vi håller oss till en bra och respeltfull nivå vilket jag uppskattar! 

    Jag har också haft personer (av båda könen) som jag har fått täcka upp och betala räkningar för och det är aldrig schysst att andra gör så, men det förekommer och det är bara så det är.

    Du skriver att dina nära och kära har blivit gravt utnyttjade av kvinnor. -Varför säger inte männen ifrån och sätter gränser?

    DEN ENDA som kan tilllåta sig att bli utnyttjad är den person som inte säger ifrån och sätter gränser! (oavsett vilket kön de är!).

    Och...
    "Kvinnan kräver bara mer och mer och mer". -Åter igen, -Varför sätter inte partnern gränser då? 

    Vi har gränser av den anledning att kunna skydda oss själva, men en del människor har väldigt svårt för att sätta gränser av någon märklig anledning (enligt mig ska poängteras).

    Jag är ingen debattör, du får ha en fortsatt trevlig kväll!

  • Fredstein

    Vad är ?bonus? med det här fanskapet? Fortsätt du att betala hyran, men han får flytta ut. Du och dina barn klarar er säkert bättre utan den här snåla ?bonuspappan?. 

  • Hjelm

    Det är rimligt att han betalar lite mindre i hyra än vad du gör. Dels för att han tjänar mindre, men framför allt för att det är pga dina barn som ni behöver bo större.

    Men att han hävdar att han borde få bo gratis är ju helt vansinne.

    Likaså att du undrar om 4000 för hyra OCH mat är för mycket att begära från din vuxna partner som har jobb.

    Om den här tråden verkligen är sann undrar jag varför du är tillsammans med en sådan person. Situationen är sjuk.

  • Anonym (aldrig en mebis)

    1. Flytta aldrig ihop med någon utan att bestämma vad som gäller och vem som betalar vad först.

    2. Vuxna bor och äter inte gratis. Han ska minst betala vad ett hemmaboende arbetande barn hade fått betala och vad det är står på Konsumentverkets sidor.

    För 2024 är beloppet 7290 kr/månad.

    stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-flytta-hemifran-2024-konsumentverket_3f4.pdf

    Betalar han inte det är han inte en vuxen utan ett omyndigt barn i mina ögon.

Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra