• halvan

    Vilka vitaminer eller kosttillskott tar du som gravid?

    Som rubriken lyder. Vad tar du för kosttillskott som gravid?
    Har det sett likadant ut från start, eller har du förändrat vilka tillskott du tar allt eftersom veckorna gått?
    Tar du varje dag, eller tar du några tillskott bara några gånger i veckan?

  • Svar på tråden Vilka vitaminer eller kosttillskott tar du som gravid?
  • GuldKvinnan

    Jag äter 1 tablett varje dag av Hjärtats Multivitamin Gravid och så äter jag järntillskott 1 tablett varannan dag, har tagit det hela tiden och kommer fortsätta hela vägen fram :)

  • My871

    1 gravidtablett multivitamin
    1 järntablett varannan dag
    2 omega tre tabletter
    2 vitlökskapslar
    1 d-vitamintablett 

    ser nästan ut som när jag inte är gravid förutom gravidtablett multivitamin istället för vanlig multivitamin och sen järntabletten är extra nu också Glad

  • Anonym (Lis)

    Mitt val gravid varje dag.
    järntablett, niferex, 2 i veckan i början, sen varannan dag från v15 typ.
    Omega 3 ibland.
    b-vitamin fram till vecka 15 typ.

  • Sunflora

    Under första halvan av graviditeten tog jag folsyra, det är bara rekommenderat de första 12 veckorna men jag åt upp burken jag köpt. Tog inget annat, men kollade mina värden och det såg bra ut. 

  • Anonym (lillan)

    Inga piller, men sväljer gärna sperma nån gång i veckan då jag suger av min kille.

  • halvan
    My871 skrev 2024-02-11 21:16:31 följande:

    1 gravidtablett multivitamin
    1 järntablett varannan dag
    2 omega tre tabletter
    2 vitlökskapslar
    1 d-vitamintablett 

    ser nästan ut som när jag inte är gravid förutom gravidtablett multivitamin istället för vanlig multivitamin och sen järntabletten är extra nu också  // Glad


    Spännande, vad är vitlökskapslarna bra för?
  • My871
    halvan skrev 2024-02-13 11:51:12 följande:
    Spännande, vad är vitlökskapslarna bra för?

    Jag tänker att det är bra för immunförsvaret. jag jobbar på förskola så kan behöva lite extra styrka i kroppen. Glad 


    jag fick springmask när jag var gravid för flera år sedan och då fanns det ingen behandling som man fick ta under graviditeten tyvärr utan man fick testa lite husmorsknep istället. Vitlök var då en sådan och jag lyckades få bort dom med vitlökskapslar. Sen dess har jag fortsatt att ta dom. Dels för att inte få springmask igen då jag jobbar där jag jobbar och dels för att jag tror att vitlök stärker ens immunförsvar Glad

  • halvan
    My871 skrev 2024-02-13 21:46:42 följande:

    Jag tänker att det är bra för immunförsvaret. jag jobbar på förskola så kan behöva lite extra styrka i kroppen. Glad 


    jag fick springmask när jag var gravid för flera år sedan och då fanns det ingen behandling som man fick ta under graviditeten tyvärr utan man fick testa lite husmorsknep istället. Vitlök var då en sådan och jag lyckades få bort dom med vitlökskapslar. Sen dess har jag fortsatt att ta dom. Dels för att inte få springmask igen då jag jobbar där jag jobbar och dels för att jag tror att vitlök stärker ens immunförsvar Glad


    Men så bra! :)
  • halvan

    Jag tar
    Multivitamin, varje dag
    Omega 3, varje dag
    Niferex, varannan dag
    Magnesium, 2-3 gånger i veckan

    Jag har hört att man ska sluta ta både Omega3 och Magnesium i slutet av graviditeten, men jag är lite osäker på varför och även när man borde sluta i så fall.. Någon som vet?

  • halvan

    Jag tror att jag behöver öka mitt magnesiumintag, jag kan knappt sova utan det märker jag nu..

    De senaste nätterna har varit såhär:

    Natt 1 - tog magnesium, sov till 07
    Natt 2 - tog inte magnesium, sov till 02 och kunde inte somna om
    Natt 3 - tog magnesium, sov till 05
    Natt 4 - tog inte magnesium, sov till 01:30 och kunde inte somna om

    Så länge jag vaknar runt 04-05 är jag nöjd, men att gå upp för dagen redan vid 01:30 eller 02:00 påverkar mitt jobb jättemycket.. Jag blir som en zombie hela dagen! Just nu tar jag magnesium varannan dag men jag tror jag behöver börja ta det varje dag!

Svar på tråden Vilka vitaminer eller kosttillskott tar du som gravid?