• eija76

    Köpa billiga datorer till barnen

    Hej,
    vill så gärna skaffa datorer till barnen att tex spela på. Men måste verkligen köpa det billigaste alternativet och har noll koll.
    Är det möjligt få tips här om vad jag ska leta efter när jag köper begagnat?

    så tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Köpa billiga datorer till barnen
  • Anonym (F)

    Vad är din budget? Varför inte bara köpa varsin billig laptop åt dem? Du kan aldrig kontrollera en begagnad dator, det är ett köp på vinst och förlust.

  • Anonym (mick)
    eija76 skrev 2024-01-23 10:20:33 följande:
    Köpa billiga datorer till barnen

    Hej,
    vill så gärna skaffa datorer till barnen att tex spela på. Men måste verkligen köpa det billigaste alternativet och har noll koll.
    Är det möjligt få tips här om vad jag ska leta efter när jag köper begagnat?

    så tacksam för hjälp!


    Spel är de mest krävande applikationerna som existerar för datorer. Det går nästan inte att komma undan under 15.000 för en begagnad dator som ska kunna spela någorlunda moderna spel.

    Hur gamla är barnen, vilka slags spel gillar de? Kanske kan spelkonsoler vara ett bättre alternativ, typ Playstation 4, eller kanske något som Nintendo Switch?
  • Anonym (Ck)
    Anonym (F) skrev 2024-01-23 10:43:31 följande:

    Vad är din budget? Varför inte bara köpa varsin billig laptop åt dem? Du kan aldrig kontrollera en begagnad dator, det är ett köp på vinst och förlust.


    Varför ska man köpa en billig laptop? 

    Laptop går inte ens att ha i sängen utan att de blir överhettade.
    De blir lätt snodda när man är ute.. 
    Dom går sönder, eller tappas i ett golv..

    Och dom går allt som oftast inte ens att spela på...

    Laptop suger kuk, och det vet alla som har hållit i en dator..
  • Anonym (Ck)
    eija76 skrev 2024-01-23 10:20:33 följande:
    Köpa billiga datorer till barnen

    Hej,
    vill så gärna skaffa datorer till barnen att tex spela på. Men måste verkligen köpa det billigaste alternativet och har noll koll.
    Är det möjligt få tips här om vad jag ska leta efter när jag köper begagnat?

    så tacksam för hjälp!


    Du kan lätt köpa en dator för runt 7000:- och spela de allra senaste spelen utan några som helst problem idag. 

    Det som drar iväg i kostnad är småkostnader så som tangenbort, mus och grafikkort. Det kan man köra något begagnat eller gammalt.

    Den absolut dyraste kostnaden efter grafikkort du behöver oroa dig för, är vad du ska ha som skärm.... Det behövs dock ingen, då det går att koppla in i någon tv ruta.. 

    Om inte det så finns det alltid någon släkting som har en skärm som står på vinden..

    7 000 är minimum för en duglig och spelbar dator. 

    Köp inte färdigbyggda datorer från affären, utan lär dig bygga egna. Att en dator kostar 24k när du köper den färdigbyggd på nätet, är för att dom stoppar in en massa skit som DVD läsare (som inte behövs och ingen använder) för en extra tusenlapp.. 

    Sedan lägger dom dit någon dyr skärm som inte ens behövs, för datorn klarar inte av att köra sån prestanda.
  • Tukt

    Du måste ta ett beslut runt vad datorerna ska has till. Annars riskerar du bara att köpa fel.
    Att köpa en dator som det "typ" går att spela på, gör förmodligen bara att du kommer betala lite mer för något som inte går att spela på.
    Vet man lite vad man vll ha, så r nog begagnat att föredra om det inte ska bli för dyrt.
    Och håller inte alls med ovanstående om laptops. Allt beror på hur de ska användas.

  • eija76

    Okej! Bygga ihop delar själv verkar billigast!
    min budget är egentligen 0 men ska ta av sparkontot och det får väl landa på max 4000kr per barn. De är 8 och 10 år. Gillar roblox och minecraft.

  • Anonym (Ck)
    eija76 skrev 2024-01-23 11:15:47 följande:

    Okej! Bygga ihop delar själv verkar billigast!
    min budget är egentligen 0 men ska ta av sparkontot och det får väl landa på max 4000kr per barn. De är 8 och 10 år. Gillar roblox och minecraft.


    Det går aslätt att bygga. Undvik bara att köpa er en laptop.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:56:10 följande:
    Varför ska man köpa en billig laptop? 

    Laptop går inte ens att ha i sängen utan att de blir överhettade.
    De blir lätt snodda när man är ute.. 
    Dom går sönder, eller tappas i ett golv..

    Och dom går allt som oftast inte ens att spela på...

    Laptop suger kuk, och det vet alla som har hållit i en dator..
    Och jag har helt motsatt upplevelse. Synd för dig att du inte lyckas hitta bra laptops.
  • Anonym (Ck)
    Anonym (F) skrev 2024-01-23 12:08:39 följande:
    Och jag har helt motsatt upplevelse. Synd för dig att du inte lyckas hitta bra laptops.
    Väx upp och inse att Det finns inga bra laptops...
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2024-01-23 10:43:31 följande:

    Vad är din budget? Varför inte bara köpa varsin billig laptop åt dem? Du kan aldrig kontrollera en begagnad dator, det är ett köp på vinst och förlust.


    Varför skulle det vara det? Man kan väl köpa en begagnad som är genomgången och har åtminstone ett års garanti? Eller är man oförmögen att leta upp försäljningsställen som inte är privatpersoner? Man kanske inte har tillgång till internet eller har drabbats av lite allmän lapsos?
  • Anonym (mick)
    eija76 skrev 2024-01-23 11:15:47 följande:

    Okej! Bygga ihop delar själv verkar billigast!
    min budget är egentligen 0 men ska ta av sparkontot och det får väl landa på max 4000kr per barn. De är 8 och 10 år. Gillar roblox och minecraft.


    Dessa spel kräver inte så mycket om man kan tänka sig att gå ner i grafikkvalitet och accepterar lite lags i rörelsena.

    Begagnade stationära datorer för enklare spel finns det gott om på Blocket, där räcker en budget på 4000 ganska långt. Jag skulle  rekommendera detta istället för att försöka bygga något eget om du aldrig gjort det tidigare. En superenkel sak som att stoppa in ett nytt minneskort är riktigt läskigt för den som inte vet hur man gör och hur mycket man behöver ta i. Risken finns att man pajar något, t ex böjer ett ben på kortet eller zappar något med statisk elektricitet. Om du vill att en tekniker på t ex Inet eller Webhallen gör det åt dig, så blir det genast dyrare.
  • Anonym (M)

    För roblox och minecraft skulle jag rekommendera en platta istället (om de inte reda har det). Mina barn har spelat detta i flera år på ipads (går på billigare plattor) och de föredrar det framför mus och tangentbord.

  • Anonym (Xbox)

    Jag skulle köpt en Xbox series S med en extra handkontroll med den budgeten. Dessutom blir det pengar över till några roliga spel. Xboxen kopplar du in till en tv. Minecraft fungerar fint att spela tillsammans. Roblox borde också gå bra om man har split mode screen samt två konton (jag har inte testat med Roblox dock). Det går även bra att spela online med kompisar på andra plattformar t ex som spelar på dator.

  • Anonym (Johanna)

    Ja ipads är jättebra för minecraft och roblox. Båda barnen föredrar det framför dator, de har tillgång till båda men tycker att allt är lättare på paddorna. Stora spelar minecraft på Nintendo switch ibland och de är också bättre enligt honom (10år). 
    Sämst av allt har varit att spela roblox på min MacBook, de låter som den ska explodera varenda gång. Och är inte vidare bärbar då det tar mycket batteri och behöver ha laddsladden i haha 

  • eija76

    Barnen spelar på iPads nu men måste hela tiden ha laddare i. 
    Men vet inte vad jag borde satsa på nu 🤔

  • Tukt
    Anonym (Johanna) skrev 2024-01-23 12:33:30 följande:

    Ja ipads är jättebra för minecraft och roblox. Båda barnen föredrar det framför dator, de har tillgång till båda men tycker att allt är lättare på paddorna. Stora spelar minecraft på Nintendo switch ibland och de är också bättre enligt honom (10år). 
    Sämst av allt har varit att spela roblox på min MacBook, de låter som den ska explodera varenda gång. Och är inte vidare bärbar då det tar mycket batteri och behöver ha laddsladden i haha 


    Ofta går det att lösa det genom att rensa de luftintag som finns. Dels kanske med ett verktyg, men även med dammsugare. Sedan går det köpa en fläktplatta på typ webbhallen. För det som låter är att fläkten i laptopen går på högvarv.
  • Anonym (M)
    eija76 skrev 2024-01-23 12:40:07 följande:

    Barnen spelar på iPads nu men måste hela tiden ha laddare i. 
    Men vet inte vad jag borde satsa på nu 🤔


    Byt batteri i ipadsen. Kostar under 1000 kr.
    Har de provat dator någon gång? Mycket svårare. Min 11-åring kan, men vill inte använda datorn. Min 8-åring fixar inte datorn än.
  • eija76
    Anonym (M) skrev 2024-01-23 13:14:08 följande:
    Byt batteri i ipadsen. Kostar under 1000 kr.
    Har de provat dator någon gång? Mycket svårare. Min 11-åring kan, men vill inte använda datorn. Min 8-åring fixar inte datorn än.
    okej, kanske bättre satsa på att förbättra iPads och skaffa Nintendo switch istället 
  • Anonym (Xbox)

    Fördelen med dator är att de lär sig mycket annat men om du inte är intresserad av datorer (och inte heller kan mycket) så skulle jag satsa på en varsin Nintendo switch (tidigare inlägg träffar rätt ). Om barnen önskar sig dator så skulle jag dock diskutera detta först.

    Mitt tidigare inlägg om Xbox tar jag tillbaka. Xbox är verkligen budgetalternativet en Nintendo switch ger fler möjligheter men är fortfarande under 4 000 per styck. Dessutom kan du enkelt ta spelet med dig.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:56:10 följande:
    Varför ska man köpa en billig laptop? 

    Laptop går inte ens att ha i sängen utan att de blir överhettade.
    De blir lätt snodda när man är ute.. 
    Dom går sönder, eller tappas i ett golv..

    Och dom går allt som oftast inte ens att spela på...

    Laptop suger kuk, och det vet alla som har hållit i en dator..
    Kan du berätta mer ingående hur en laptop kan suga kuk? Eller har du bara ett mycket litet ordförråd eller är under 20 år och inte lärt dig att skriva på ett vuxet sätt än?
Svar på tråden Köpa billiga datorer till barnen