• Anonym (Den deppiga)

Berätta för chef om depression?

Hej,
    Jag har mått dåligt ganska länge men under hösten har det blivit riktigt illa. Det beror mest på arbetet där jag har haft det ohållbart länge men också allvarlig sjukdom i familjen, en dotter som har bekymmer och ett äktenskap som inte är på topp. Jag fick diagnosen medelsvår depression och fick antidepressiv medicin. Vi pratade inte om sjukskrivning. Jag har ju klarat att jobba mycket trots detta och tror inte att det blir bättre att gå hemma, förhoppningsvis blir det bättre med medicinen. Tanken är att jag ska få avlastning längre fram. Ska jag berätta för chefen? Jag är orolig att bli ?stämplad?, min chef verkar förstående men är egentligen ganska dömande och jag vill kunna få ett nytt jobb någon gång och inte bli känd som en person med psykisk ohälsa. Samtidigt behöver kanske arbetsgivaren veta? Några råd?

• Svar på tråden Berätta för chef om depression?
  • Anonym (M)

Om du vill ha en förändring på arbetet så borde du berätta. Är det bättre att du går in i väggen helt, ser det bättre ut på ditt CV?

• Agda90

Din kropp har tydligt signalerat att du inte mår bra. Du måste göra förändringar i ditt liv för att komma vidare. Att ta medicin enbart är som att sopa problemet under mattan och hoppas på det bästa. Du kommer att krascha totalt längre fram!

Din chef har ett arbetsmiljöansvar. Prata med chefen!

Vad gäller situationen på hemmaplan måste du ta tag i det med. Du kan inte forstätta på samma sätt, det måste ske förändringar. Att braka in i den berömda väggen i 190 är inget kul! Jag har sett det på nära håll två gånger!
    Ena gången var personen heltidssjuksriven i över 1 år. Nu har det gått 4 år sedan personen återvände till jobb och 3 sedan personen gick upp till maxgräns för vad hon orkar, vilket är 80% tjänst. 

Den andra personen är min allra bästa vän. Jag försökte hjälpa, bromsa henne, jag bad henne söka hjälp. Men hon är ju kvinna, kan minsann multitaska, bet ihop och körde på. Tills en dag när kroppen helt stängde ner. Hennes hjärna är helt trasig. Hon klarar av att arbeta 1 timme 4 dagar i veckan!! Hon kraschade för 1,5 år sedan!

Så ta dina varningssignaler på allvar!

• Anonym (Jag)

Kroniskt deprimerad här. Medicinen kommer hjälpa, det tar några veckor innan den får effekt.

Du behöver inte berätta för chefen men om du vill så gör det. Du har inget att skämmas för. Skulle du skämmas om du hade fått diabetes? Psykisk sjukdom är stigmatiserat men det är din chefs problem om han dömer dig då är han ju dum i huvudet rent utsagt.

• Tow2Mater

Istället för tanken att du ska få avlastning längre fram, ta upp med chefen din arbetssituation behöver det ganska snart. Jag skulle hålla tyst om depression, fokusera på arbetsmiljön.

Svar på tråden Berätta för chef om depression?