• Ballina

    Ensambarn och ärva hus

    Hej! Mina föräldrar äger en stor villa värd ca 5-6 miljoner, deras lån på huset är endast 1.5 miljon.

    Jag är ensambarn och de börjar bli äldre men vill att jag och min sambo (snart man) tar över huset. Huset har en lägenhet på övervåningen där de ska bo och hyra av oss tills de blir för gamla. Vi kommer behöva renovera en del och räknar med att behöva låna 1.5 miljoner. 

    Vad är bästa sättet att gå tillväga för att vi ska få ta över huset. Bör de ge mig huset som ett förskottsarv eller gåva? Eller kan vi bara "ta över lånen" och ägandet? Vill inte råka ut för några skatter..

    Så tacksam för svar!! 

  • Svar på tråden Ensambarn och ärva hus
  • Cathariiina
    Ballina skrev 2024-01-19 14:34:17 följande:
    Det här tycker jag låter klokt. Självklart ska han få ta del av halva vinsten då vi tillsammans har gett oss in i det här. Skulle kännas som en väldigt dålig deal för honom och orättvist annars. Tack!! 
    ...och nu väljer du att bara lyssna på den enda person, som säger att du inte ska skydda dig utan lita på din man. Så typiskt Fl. Men gå du din glada väg dit du vill. Om några år, när du får se din mans unga älskarinna flytta in i huset, och du och dina föräldrar måste ut på gatan, så kommer du att ångra att du inte lyssnade på oss som har lite mer livserfarenhet...
  • Tom Araya
    Ballina skrev 2024-01-19 11:49:58 följande:

    Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

    Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 


    Ni kan skriva ett avtal om att du vid eventuell skilsmässa behåller huset mot att du månadsvis betalar av halva värdet till honom under en period på 5-20 år eller så, motsvarande ett lån. En viss ränta tillkommer då rimligtvis.
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-01-19 23:48:52 följande:
    Ni kan skriva ett avtal om att du vid eventuell skilsmässa behåller huset mot att du månadsvis betalar av halva värdet till honom under en period på 5-20 år eller så, motsvarande ett lån. En viss ränta tillkommer då rimligtvis.
    Varför skulle mannen ha rätt till halva värdet, om det är HENNES föräldrar som skänker HENNE sitt hus? Det räcker väl att han får tillbaka eventuella amorteringar som han gjort på renoveringslånet?
  • Kvittning
    Cathariiina skrev 2024-01-19 23:24:34 följande:
    ...och nu väljer du att bara lyssna på den enda person, som säger att du inte ska skydda dig utan lita på din man. Så typiskt Fl. Men gå du din glada väg dit du vill. Om några år, när du får se din mans unga älskarinna flytta in i huset, och du och dina föräldrar måste ut på gatan, så kommer du att ångra att du inte lyssnade på oss som har lite mer livserfarenhet...
    Jag skrev väl ingenting om att hon inte skulle skydda sig. Jag skrev att det är rimligt att dela vinsten lika om de bor och betalar huset och renoveringar på samma villkor. Om vinsten skulle vara enbart ts så är det rimligt att hon själv står för alla investeringar i huset men det verkar ju inte som att det är tanken. 

    Om det var omvänt och mannen fick ett hus i gåva av föräldrarna. Skulle du då tycka det var rimligt att ta ska betala renovering och hälften av kostnaderna och inte få någonting om de separerar?
  • Cathariiina
    Kvittning skrev 2024-01-20 08:06:00 följande:
    Jag skrev väl ingenting om att hon inte skulle skydda sig. Jag skrev att det är rimligt att dela vinsten lika om de bor och betalar huset och renoveringar på samma villkor. Om vinsten skulle vara enbart ts så är det rimligt att hon själv står för alla investeringar i huset men det verkar ju inte som att det är tanken. 

    Om det var omvänt och mannen fick ett hus i gåva av föräldrarna. Skulle du då tycka det var rimligt att ta ska betala renovering och hälften av kostnaderna och inte få någonting om de separerar?
    Fast nu stod det ju att villan var värd 5-6 miljoner och att lånen uppgick till enbart 1,5 miljoner. Vi kan alltså utgå ifrån att vinsten vid en försäljning just nu skulle uppgå till 4 miljoner. Och av det menar du då att TS' karl skulle få 2 miljoner, bara så där? *knäpper med fingrarna*. Det är ju oerhört mycket pengar för en vanlig människa. 

    Dock ska han väl på något sätt bli kompenserad för kostnader han betalar till vid renoveringen, och även arbete han själv gör, om detta leder till en värdeökning. Men av värdet som det ser ut i dag, alltså 4 miljoner, har han inte rätt till något. Varför skulle han ha det?

    Dessutom ska ju han också bo i huset. Det är väl inte orimligt att han får betala sin del av boendekostnaderna, även om han inte får del i vinsten vid en försäljning? Kalla det för "halva hyran" om du vill. Så brukar man göra, och detta oavsett könsförhållandena på dem som bor i huset.

    Det jag har sett är vanligt i sådana fall, är att den som flyttar in och vars hus (eller bostadsrättslägenhet) det inte är, betalar hälften av räntor och löpande kostnader som värme, el, vatten, sophämtning, eventuella tjänster som städhjälp, gräsklippning, och eventuella avgifter till föreningar och liknande. Men INTE något på amorteringarna. Detta innebär ju att personen, under de år som han eller hon bor i bostaden, kommer undan med en mycket låg boendekostnad. Det räcker väl så?
  • MsM84

    Mitt perspektiv är att TS har rätt till sitt arv, men hennes partner har också rätt att känna att deras hem är deras och att de båda är ansvariga för det och deras kostnader. Mitt förslag är därför att huset värderas som det är nu, man räknar vad skatter osv skulle bli om huset såldes idag och övervärdet är vad TS har rätt till. Rent praktiskt, säg att huset värderas till 5 mkr och vinstskatt skulle bli 500 tkr och 100 tkr i försäljningskostnader. 5 mkr - 500 tkr - 100 tkr - 1,5 mkr i lån = 2,9 mkr i fiktiv vinst som tillhör TS. Rent praktiskt skrivs huset på båda 50/50. De lånar gemensamt upp på huset, men har ett skuldebrev sinsemellan som säger att han är skyldig TS 2,9/2=1,45 mkr vid försäljning av huset. I vardagen äger de halva huset var och sköter det tillsammans. Skulle de få för sig att separera eller liknande och huset skulle säljas (eller tas över av TS) blir kalkylen aktuellt värde, säg 8 mkr - skatter 800 tkr - försäkjningskostnader 100 tkr - lån 3 mkr. 4,1 mkr kvar. 2,05 var, justera för skuldebrevet så får han 2,05-1,45=600 tkr. TS får 2,05+1,45=3,5 mkr.

  • Kvittning
    Cathariiina skrev 2024-01-20 08:20:58 följande:
    Fast nu stod det ju att villan var värd 5-6 miljoner och att lånen uppgick till enbart 1,5 miljoner. Vi kan alltså utgå ifrån att vinsten vid en försäljning just nu skulle uppgå till 4 miljoner. Och av det menar du då att TS' karl skulle få 2 miljoner, bara så där? *knäpper med fingrarna*. Det är ju oerhört mycket pengar för en vanlig människa. 

    Dock ska han väl på något sätt bli kompenserad för kostnader han betalar till vid renoveringen, och även arbete han själv gör, om detta leder till en värdeökning. Men av värdet som det ser ut i dag, alltså 4 miljoner, har han inte rätt till något. Varför skulle han ha det?

    Dessutom ska ju han också bo i huset. Det är väl inte orimligt att han får betala sin del av boendekostnaderna, även om han inte får del i vinsten vid en försäljning? Kalla det för "halva hyran" om du vill. Så brukar man göra, och detta oavsett könsförhållandena på dem som bor i huset.

    Det jag har sett är vanligt i sådana fall, är att den som flyttar in och vars hus (eller bostadsrättslägenhet) det inte är, betalar hälften av räntor och löpande kostnader som värme, el, vatten, sophämtning, eventuella tjänster som städhjälp, gräsklippning, och eventuella avgifter till föreningar och liknande. Men INTE något på amorteringarna. Detta innebär ju att personen, under de år som han eller hon bor i bostaden, kommer undan med en mycket låg boendekostnad. Det räcker väl så?
    Nej. Jag tyckte jag skrev tydligt att vinsten är skillnaden mellan marknadsvärdet nu och marknadsvärdet vid en försäljning eller separation. Dvs om marknadsvärdet nu är 5 miljoner och de sedan säljer för 7 så är vinsten de ska dela på 2 miljoner. 

    Ts skriver ju dessutom att mannen ska vara med och ta lån på 1,5 miljoner för renovering, varför ska han göra det om Ts sedan ska ha ensamrätt på värdehöjningen som han finansierar till 50%?

    Vinsten är inte skillnaden mellan lån och försäljning. 
  • Ms H
    Medborgare skrev 2024-01-19 11:55:31 följande:

    Att du får huset som enskild egendom handlar bara om att du får behålla det om ni skiljer er. Ni kan båda stå på lånet ändå. Annars så skriv ett äktenskapsförord om att du ska få behålla huset. 


    Var inte naiv, det är nu när ni är sams som ni ska reglera hur det ska vara om något händer. 


    Jag instämmer om att TS inte ska vara naiv, men det gäller även sambon. Varför ska han gå med på att vara ansvarig för lån för något som han inte äger och inte har rätt till vid separation? 

  • Kvittning
    MsM84 skrev 2024-01-20 10:14:35 följande:

    Mitt perspektiv är att TS har rätt till sitt arv, men hennes partner har också rätt att känna att deras hem är deras och att de båda är ansvariga för det och deras kostnader. Mitt förslag är därför att huset värderas som det är nu, man räknar vad skatter osv skulle bli om huset såldes idag och övervärdet är vad TS har rätt till. Rent praktiskt, säg att huset värderas till 5 mkr och vinstskatt skulle bli 500 tkr och 100 tkr i försäljningskostnader. 5 mkr - 500 tkr - 100 tkr - 1,5 mkr i lån = 2,9 mkr i fiktiv vinst som tillhör TS. Rent praktiskt skrivs huset på båda 50/50. De lånar gemensamt upp på huset, men har ett skuldebrev sinsemellan som säger att han är skyldig TS 2,9/2=1,45 mkr vid försäljning av huset. I vardagen äger de halva huset var och sköter det tillsammans. Skulle de få för sig att separera eller liknande och huset skulle säljas (eller tas över av TS) blir kalkylen aktuellt värde, säg 8 mkr - skatter 800 tkr - försäkjningskostnader 100 tkr - lån 3 mkr. 4,1 mkr kvar. 2,05 var, justera för skuldebrevet så får han 2,05-1,45=600 tkr. TS får 2,05+1,45=3,5 mkr.


    Precis samma som jag också skrev och tycker. 


    På det sättet så blir ingen "blåst" eller utnyttjad av den andra utan det blir en rättvis fördelning och jämställt ansvar när man bor där. 

  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-01-20 00:14:03 följande:
    Varför skulle mannen ha rätt till halva värdet, om det är HENNES föräldrar som skänker HENNE sitt hus? Det räcker väl att han får tillbaka eventuella amorteringar som han gjort på renoveringslånet?
    Mitt förslag utgår från läget att huset blir TS och hennes man gemensamma egendom, vilket TS har uttryckt sig tro är nödvändigt av ekonomiska skäl.
    Det är inte säkert att han kan låna till renovering utan huset som säkerhet.
  • Tom Araya
    Ms H skrev 2024-01-20 10:56:49 följande:

    Jag instämmer om att TS inte ska vara naiv, men det gäller även sambon. Varför ska han gå med på att vara ansvarig för lån för något som han inte äger och inte har rätt till vid separation? 


    Mycket bra fråga.
    En annan bra fråga är om banken lånar ut pengar till honom utan att har har del i ägandet som säkerhet för lånet?
  • Lönnsirap

    Spontant tycker jag att dina föräldrar bör boka en tid med jurist för att få lite bättre koll på vad som är rimligt att göra.
    För ni behöver alla överväga ALLA saker som är rimligt och vilka konsekvenser som det får. 

    Precis som någon påverkat så kan du ju bli dumpad längre fram, eller vilja dumpa din sambo. Dina föräldrar kan vara helt odrägliga och ni vill flytta efter 7-8 år. Spontant tänker jag att alla inblandade faktiskt behöver få möjlighet att förstå vad de ger sig in på.

Svar på tråden Ensambarn och ärva hus