• Anonym (X)

Egen uppsägning pga hälsoskäl intyg

Jag måste säga upp mig själv eftersom jag mår så illa av mitt arbete. Jag får panik av att vara där. Jag har sedan jag började där blivit utsatt för våld av en brukare utan att innan ja fått information om att brukaren kunde bli utåtagerande, blivit hotad och straffad av chefen pga att jag tagit upp risker i arbetsmiljön samt blivit utskälld och utfryst av kollegor.

Att behöva vara på den arbetsplatsen känns som en mardröm och allt blir värre av att ha kontakt med chefen som troligen är narcissist. Jag får suicidtankar efter att ha haft kontakt med henne. 

Jag har dock inte råd med 45dagars avstängning från a-kassan och undrar hur svårt det är att slippa dem med hänvisning till hälsoskäl. Ska prata med läkarem om intyg. Någon som har erfarenhet av detta? 
  • Svar på tråden Egen uppsägning pga hälsoskäl intyg
  • Elis73

Ta hjälp av facket! Ett alternativ kan väl vara att ni gör en "särskild överenskommelse" där ni kommer överens om att företaget säger upp dig. Vinsten för dem är att de slipper betala sjuklön till dig och genomföra rehabiliteringsutredning. För där kommer ni hamna om du sjukskriver dig. 

(Det rätta skulle givetvis vara att jobba för att arbetsgivaren ska förbättra sin arbetsmiljö. Men den frågan kan du med varm hand lämna över till facket.)

Vet inte om det ser olika ut i olika avtalsområden. Men "särskild överenskommelse" har det blivit på mitt företag ett par gånger när arbetsgivare och arbetstagare hamnar i konflikt och arbetsgivare "hotar" med avsked. Då har facket kontrat med att göra en överenskommelse för att hjälpa den anställde att sluta med "snygga papper". Företagets vinst är att slippa en långdragen tvist med facket. 

MEN: Jag är osäker på hur det fungerar med a-kassan i dessa lägen. Har bara hanterat saker från ett arbetsgivarperspektiv.

OCH: Du behöver väl inte bli arbetslös. Sök nytt jobb idag! Även om det bara är strötimmar och vikariat.

• KattGustaf

Jag, som Fd facklig representant. Tycker inte att du ska säga upp dig själv.

Tycker att du ska ta kontakt med företagets fackliga representant och be om att facket är med när du pratar med din chef. Du har uppenbarligen försökt tagit upp problemet men inte blivit lyssnad på. 

Ingen ska behöva må dåligt på jobbet. Och framförallt inte bli utsatt för våld!

Är en brukare våldsam SKA resurser finnas att ta hand om det. I sådana fall ska man vara två som går in till en sån person.  

Hoppas att din situation blir bättre!

• Anonym (X)
    KattGustaf skrev 2024-01-15 08:03:31 följande:

Jag, som Fd facklig representant. Tycker inte att du ska säga upp dig själv.

Tycker att du ska ta kontakt med företagets fackliga representant och be om att facket är med när du pratar med din chef. Du har uppenbarligen försökt tagit upp problemet men inte blivit lyssnad på. 

Ingen ska behöva må dåligt på jobbet. Och framförallt inte bli utsatt för våld!

Är en brukare våldsam SKA resurser finnas att ta hand om det. I sådana fall ska man vara två som går in till en sån person.  

Hoppas att din situation blir bättre!

Jag har varit i kontakt med facket. Det är det som gjort att chefen börjat ge sig på mig. Det har bara blivit värre av det. Chefen är dessutom väldigt manipulativ så det går inte att komma åt henne, hon får allting att se bra ut inför facket när det inte alls är det. Det är också en väldig tystnadskultur bland de anställda (förmodligen pga hur chefen beter sig) så när andra på arbetsplatsen får frågan om hur de tycker att det är så är det tyst. Så då ser det ut som att det bara är jag, och ev en till, som har problem.

Flera personer har sagt upp sig utan att ha något annat jobb, andra är sjukskrivna som jag är nu. Jag tror inte att det går att göra något åt den här arbetsplatsen tyvärr. Det enda man kan göra är att fly.
  • KattGustaf

Ofta när facket tittar på en arbetsplats så kollar man historik, sjukskrivningar mm. Man får jobba smart och lite lågt.

Manipulation av chefer med olika former av psykopatiska drag är väldigt vanligt.  Men tillslut lyser det igenom.  Prata ihop dig med de kollegor du kan lita på, det kan hjälpa om ni är fler och försöker prata med facket. 

Jag vet att det kan vara svårt och påfrestande, men det är nog det enda alternativet.  Så kan du ju leta efter alternativa jobb så länge.

Svar på tråden Egen uppsägning pga hälsoskäl intyg