• Vickevire93

    Insemination försök 2

    Förra året i november gjorde jag min första insemination hos Sellmer Klinik som tyvärr inte gick hela vägen. 

    Och igår fick jag ett positivt ägglossningstest och tog tåget över tidigt imorse för försök nr 2. 

    Första gången jag gjorde det hade ägget inte släppt ännu. Men nu idag när vi gjorde vaginalt ultraljud hade ägget enligt barnmorskan och läkaren släppt nyligen så det va tydligen perfekt tillfälle för insemination. Även när hon förde in katetern nämnde hon att man kunde se livmodertappen väldigt lätt samt att de va mycket flytningar så det va också väldigt bra. Så nu andra gången kändes allt så mycket bättre än första gången och känns även bra nu efteråt. Så nu håller jag alla tummar och tår att det går hela vägen. 

    Fick även ta en annan donatorn än förra gången, vilket inte gjorde mig så mycket. Har sen innan hittat 4 andra ifall något skulle bli tokigt med mitt första val. Men nu i efterhand kände jag att donatorn jag valde nu kändes mycket bättre än den förra.

    Någon mer som gjort eller ska göra insemination nu i januari? Och är der er första gång eller har ni gjort fler? 
  • Svar på tråden Insemination försök 2
  • Björkenli

    Hur gick det för dig?
    Jag gjorde precis iui på Sellmer också. 
    Men blev lite orolig nu för jag uppfattade att de sa att ägget inte hade släppt och att det var bra, att man inte ville att det skulle ha släppt. 
    Annars hade jag samma känsla som dig, mer flytningar och känslan var att allt blev rätt. 
    Bara att vänta. 

    Ser att det var jättelänge sen du skrev men ändå😄

  • Vickevire93

    Hej, så spännande för dig!! Håller tummarna 🤞🏼 

    Jag hade en tjej som skrev att för henne hade ägget redan släppt och då minskar de risken till att kunna bli gravid (vad hon fick höra, även samma klinik) så fick liksom för mig att det bästa är när ägget inte har släppt och sen nu andra gången va de tydligen perfekt tillfälle då det nyligen hade släppt. Så man blir klart lite förvirrad 😅  

    Men tog testet idag som visade positivt så jag är just nu överlycklig!!! Så min känsla stämde! Hoppas på samma för dig ❤️Gör du med partner eller själv? 

  • Björkenli

    Å men gud, grattis!!!

    Jag har läst lite att det verkar vara lite oklart vad som är bäst, men att ägget är som mest mottaglig för att bli befruktat 6h efter att det släppt, och att spermierna håller sig 12h eller vad det nu , iaf met än 6h. Så gör man det innan ägget släppt men att det kommer släppa inom typ 6 h så var det option optimalt. Att det liksom finns spermier som väntar på ägget då.   Men om man ger efter att ägget har släppt så går det ju också bra så länge det hel det inte gått mer än 6 h, och det är ju svårare att veta exakt. 

    Så förstod jag när jag läste på iaf.

    Men blev lite orolig för ofta stod det ju att man brukar göra iui 36 h efter Ovitrelle men till mig ville de ha inseminationen 24 h redan efter...

    Bara att vänta och se. 

    Men då himla roligt för dig att du plussar!.
    Jag kan inte ens föreställa mig lyckan jag skulle känna om jag skulle plussa!

    Jag kör själv, du?

  • Vickevire93

    Har för mig att sperman kan ligga kvar i upp till 5 dagar 🤔 men antar då att jag lyckades få in en bra dag för insemination, åkte ju in dagen efter positivt ägglossningstest och enligt dom hade de nyligen skett. 

    Ovitrelle, va är de? Du har inte kört på naturlig cykel eller? Men jag håller tummarna att det går vägen för dig med!! 🤞🏼

    Ja, jag är helt överlycklig över plusset. Inte riktigt förstått att de faktiskt är på riktigt och att jag är gravid, kommer nog ta sin tid att smälta 😅 kostar ju lite att göra detta så att de tog på andra gången va jag väldigt glad över!

    Ååh jag kör också själv!! Hur gammal är du? 

  • Björkenli

    Jo jag hade också hört innan att sperman kan leva längre, men det jag läste var nog tiden då spermierna är optimala!

    Jag är född 84, så nästan 40. Så inte så stora chanser alls för mig, men chansen finns ju iaf så länge man har regelbunden ägglossning vilket jag har. 

    Bra att du kör relativt tidigt! Om jag fick planera om livet hade jag definitivt hellre skaffat själv i sin ålder och inte fokuserat så mycket på jobb och plugg... inte kommit någon vidare stans yrkesmässigt ändå, så vet jag inte vad jag tänkte på när jag bara lät åren gå...

    Strongt av dig att göra själv i din ålder tycker jag!
    (Dvs i min ålder är det mer ett desperat sista försök.. ).

    Men ja precis jag kör inte naturligt utan stimulerad. Men fick ändå bara 1 äggblåsa så hade eg lika gärna kunnat göra naturlig... Men med hormoner finns det iaf viss chans att det blir fler äggblåsor och lite större chans. 

    Då tar man en medicin som gör att man får ägglossning, och sen ska man göra inseminationen 24-36 h efteråt om jag förstått rätt. 

    Jag har förstås mycket mindre chans än dig att bli gravid med tanke på min ålder. På ett sätt känns det helt hopplöst men samtidigt kändes det verkligen som att inseminationen timade så himla bra!

    Blir så nyfiken på vilken donator du valde, efterskott jag antar att du också tog från deras bank. Har typ läst alla profiler massa gånger!
    Förstår om du inte vill dela med dig, men om du vill skicka pm får du gärna. Är nyfiken också hur andra tänker ang val, vad man väljer efter osv. 

    Och ja precis det kostar ju en hel del....
    Himla skönt att du bara behövde 2 försök ja!!
    Kostnaden är jobbig men jag är inställd på att göra typ 6 gånger eller mer för att få en chans...  
    jag får låna pengar av mina föräldrar och får jag barn är det såklart värt kostnaden....

  • Vickevire93
    Ja, det är de jobbiga ju äldre man bli att chansen att bli gravid minskar. Men hoppas innerligt att det inte är så för dig ❤️ jag har alltid drömt om att bli mamma och har sagt för flera år sedan att jag ska bli mamma på egen hand vid 30 om jag inte träffat någon. Kände väl även lite med att försöka "tidigt" då chansen minskar ju äldre man blir och man vet ju som sagt inte hur många försök man behöver.

    Kunde de bara se en äggblåsa helt och hållet när de gjorde vaginalt ultraljud? Hoppas att hormonerna hjälper lite extra!!

    Behöver ju inte vara hopplöst alls för din ålder, jag håller tummarna för dig 🤭 jag hade en sååå mycket bättre känsla denna gången än första och känslan va rätt, kanske är samma för dig 😍

    Jag kan skicka ett PM och berätta vem jag valde. När det kom till donator läste jag också en hel del flera gånger, vissa klickade mer än andra. Men den första jag valde hamnade i karantän, så han jag valde denna gången hade jag inte läst om innan och han va verkligen en perfekt match. Hade väldigt mycket gemensamt med intressen osv så de kändes bara rätt. Kollar också på ögonfärg samt hårfärg, längd och så.

    Känner också att det kommer vara värt varenda krona. Hoppas inte du behöver så många gånger! Snällt av dina föräldrar att hjälpa till med kostnaden! Bor du långt ifrån? Eller är de lätt för dig att ta dig dit? 
  • Björkenli

    Du är klok du- du tänker helt rätt!! Och dessutom har du tid på dig att hitta en partner att få barn med, iaf finns möjligheten. 

    Jag trodde länge att jag inte ville ha barn själv men insåg att jag ville det runt 35.
    Tror att jag inte hade fast tjänst på många år påverkade.. kändes som att det var ett måste för att skaffa barn själv... Men det har ju löst sig ändå såklart. 

    Sen tänkte jag som du men tänkte om jag inte hittat någon som vill ha barn vid 38 ska jag göra det själv.  Kändes som att 38 var absolut sista ,eftersom fertiliteten går ner så snabbt då...

    Men ja, trots det lät jag tiden gå ...
    Nu är det ingen idé att gräma mig utan bara att kämpa på!!

    Ja jag hade en äggblåsa i rätt storlek vid ägglossningen. När man tar hormoner är tanken att det ska bildas flera bra samtidigt...
    I december fick jag 3. De säger att jag kan få max 3 med mina dåliga värden...
    Jag har sämre värden än de flesta i min ålder nämligen...
    Men om jag förstår det rätt så behöver inte det betyda att man är mindre fertil, bara att det är färre ägg kvar...

    Så så länge det finns ägg finns det hopp,  så att säga☺️

  • Vickevire93

    Ja, vem vet i framtiden kanske man träffar någon. Men just nu blir de jag och den lilla som växer i magen just nu 🤭 

    Kan förstå dig med det angående fast tjänst, känns ju mer tryggt om man har det när man ska skaffa barn. 

    Okej, då förstår jag. Hade också en äggblåsa i rätt storlek första gången som skulle släppa, har ju fler annars med. Behöver ju verkligen inte betyda att du är mindre fertil för du har färre ägg. Men snart får du testa 😁 har du känt av något? Jag fick ömma bröst tredje dagen och sen började de bli större

  • Björkenli

    Tar du också progesteron nu? 
    Efter stimulerad insemination eller ivf ska man göra det, och kan få ömma bröst av det. 

    Jag har väldigt små egna bröst och har silikon, så brukar aldrig känna att de blir svullna vid mens eller så.  Tror pga att det är så liten egen bröstvävnad.

    Men nej känner ingen skillnad. Så känns inte som att jag är gravid. 
    Räknade dock att det borde vara igår eller idag som det sker implantation av det befruktade ägget i livmodern, om ägget nu blivit befruktat..

    Så borde vara först efter att implantationen skett som man kan börja känna något. 

    Jag har aldrig försökt bli gravid tidigare, så jag tänker att det är något positivt. Att det ändå kan vara så att äggen har bra kvalitet och att jag kanske inte har så svårt att bli gravid. 

    Det visar sig efter några försök. 

    I en naturlig cykel så ska det ju bara bli en ledande äggblåsa. Poängen med stimulerad cykel är att man ska få fler. Nu när jag inte fick fler så undrar jag om det vore bättre att testa helt naturlig... 
    Jag är egentligen mer för att göra saker så naturligt som möjligt.. kroppen borde klara bäst själv att ta fram den bästa äggblåsan.

    Om det inte blir något nu ska jag gå testa en annan medicin nästa cykel. Men om det fortfarande inte blir mer än en, kanske jag vill prova att köra naturligt. 

    Min chans vid detta försök, när det bara blev en enda, är ju inte större än vid en naturlig cykel...

  • Vickevire93

    Nej jag tar inget. Jag gjorde ju i naturlig cykel. Så de är nog bara gravid symtom för mig, hehe. 

    Bara för du inte har symtom betyder inte de att du inte kan vara gravid, vissa känner ju inte av de alls! Jag har aldrig försökt själv heller. Jag har gått på preventivmedel samt va vegetarian i något år men tog ut spiralen långt innan för att se så mensen funkade som den skulle och började äta kött igen. Tar du några vitaminer? Jag har ätit D-vitamin och folsyra samt järn. Bara de 2 första kan hjälpa jätte mycket med att bli gravid 

    Jaha okej då förstår jag hur de funkar! Kan ju alltid vara värt att testa i naturlig cykel om de nu inte tar, eftersom du säger att du ändå inte fick så många ägg av medicinen. Men du kanske är en av dom som tar på första försöket!!! Håller tummarna på de ❤️

  • Björkenli

    Jag tar också D vitamin, folsyra men inte järn.
    Har också köpt Q10 då det står överallt att det är bra vid låg äggrserv..
    Och vitamin b12.

    Jag har ätit mestadels vegansk i 5 år. Men sista halvåret har det blivit rätt mycket fisk, skaldjur och ägg också. Det innehåller ju b12, men känns ändå bäst att ta det regelbundet eftersom jag ibland inte äter fisk och ägg på flera månader. 

    Kanske borde äta järn men har testat mina nivåer då och då sen ja la om kosten och värdena har alltid varit bra! Men om jag blir gravid så är det ju lika bra att bygga upp förrådet. Bra att du tar det, och jätteviktigt med folsyra! 

    Hm ja,  kanske värt att diskutera med läkarna ang naturlig cykel. Tänk om tex förutsättningarna för ägget att fästa i livmodern blir högre i naturlig cykel... iaf kan det ju inte vara någon vinst så länge jag bara får 1. Men det är klart, blir det 2 eller 3 så ökar ju chansen jämfört med naturlig.

Svar på tråden Insemination försök 2