• Anonym (Bertil Bronett)

Avsaknad av rutiner

Hej,

Vi driver en cirkus. Våra akrobater har gång på gång påtalat att de gärna ser att vi införskaffar ett räddningsnät utifall olyckan är framme. De säger att det annars är ett arbetsmiöjöproblem. 

Problemet är att de finns i grön, ljusbrun resp vit färg, men "vi" känner oss inte bekväma med att välja någon av dessa. Vad ska vi göra?

Ja, det är en allegori! Hur gör ni med en familj som desperat använder ad hoc-lösningar istället för rutiner då ingen rutin är god nog?

• Svar på tråden Avsaknad av rutiner
  • Anonym (Granbarr)

Du får nog berätta vad denna familj har för relation till dig och vad problemet är. 

Rent allmänt känns det som att familjen gärna vill ha sympatier men vill inte lösa sina problem alls. Om det sen beror på offermentalitet eller om dom hel enkelt inte förmår att hålla rutiner är ju en annan fråga... 

• Anonym (Bajsbrun)

Ni väljer en färg. Med tanke på ditt användarnamn föreslår jag något med B, t ex brun.

• Anonym (Bertil Bronett)

Det är min familj det handlar om och jag vill gärna ha rutiner. Min sambo vill i praktiken inte samma sak då rutinerna konstant ändras vilket gör att det ofta är så nära ad hoc ser kan bli.

• EpicF

Vad ni ska göra? Ni ska omedelbart köpa ett skyddsnät, oavsett färg. 

Varför är ni inte bekväma med det? 

Anonym (Bertil Bronett) skrev 2024-01-14 22:28:32 följande:

Det är min familj det handlar om och jag vill gärna ha rutiner. Min sambo vill i praktiken inte samma sak då rutinerna konstant ändras vilket gör att det ofta är så nära ad hoc ser kan bli.

Då får ni diskutera er fram till vilka rutiner ni ska ha. Ta hjälp av familjeterapi om ni inte kan lösa det. 

Att hitta på trådar på cirkus på familjeliv och med ett rätt allvarligt tema som införskaffade av skyddsnät (som är ett måste för art kunna utföra akrobati säkert) är bara töntigt.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Bertil Bronett) skrev 2024-01-14 22:28:32 följande:

Vill han inte ha rutiner alls överhuvudtaget även om han själv bestämmer vilka? Eller är det så att han protesterar för att "du" är problemet?  Har ni fastnat kanske i en viljekamp som slagit till överdrift om vem som ska ha rätt att förslag till rutiner blivit rena diktatorfasoner? 
Svar på tråden Avsaknad av rutiner