• Villblidad

    Försökt och försökt :/

    Hej!

    Jag och min fru (32 och 33 år gamla) har försökt att få barn i snart 15 månader. Vi har haft oskyddad samlag sedan vi gifte oss i oktober 2022. Vi har dock börjat ha sex i "hög chans att bli gravid" när appen visar i kanske 11-12 månader dock och har verkligen försökt i kanske 8 månader.

    Vi besökte läkaren för 3 månader sedan och jag har gjort spermatest. Min fru är frisk och allting är som det ska och får sin mens regelbundet. Vi båda har fått kosttillskott/tabletter att ta och läkaren bad mig att ta ProFertil medicintabletter i 3 månader (kostat mig 1800 kr, ingår ej i högkostnadsskydd) samt Vitamin D och Omega 3 för min utlösning volym var lite lägre än normal men att man ändå kan bli gravid.

    Vi båda känner oss stressade och oroliga och vill verkligen bli föräldrar. Försöker att inte stressa men ni vet säkert själva hur det skulle kännas.

    Vi samtalade med läkaren igen förra veckan och blev uppmanade att prova heminsemination då jag har märkt att vid utlösning så rinner det och att inte hela penisen går in / för tight hål. Men osäker på om det är anledningen. Jag har hittat en hemsida och ska beställa dessa heminsemination sprutor och försöka vid nästa ägglossning / "hög chans".

    Vad har ni för tips/rekommendation?

  • Svar på tråden Försökt och försökt :/
  • Awesomeginger

    Hej, tråkigt att höra att det inte blivit någon graviditet för er. Kan tyvärr verkligen relatera.
    Förstod jag de rätt att ni har gjort en fertilitetsutredning?  Låter som ni borde har rätt till statlig IVF hjälp.

    Jag och min sambo startade våran IVF resa efter ca 15 månder, vi har haft en återföring där vi äntligen blev gravida men slutade tyvärr i missfall. Men nu vet vi att det går i alla fall och könner att det kommer gå de här. Vi pratade bara här om dagen om hur mycket stressen har släppt och hur mycket bättre vi mår nu när vi får hjälp om man jämför för ett år sen. Då försökte vi själva och  lev helt förkrossad varje mens.

    Så om ni kan skulle jag säga att ta steget till IVF.
    Vet att man vill försöka själv och man vill att de ska gå naturlig. Men aldrig läst eller träffat någon som ångrar  IVF!

  • Villblidad

    När har man rätt till IVF? Läkarna tycker att vi borde fortsätta köra "naturligt" men vi får se några månader till. Min frus mens enligt appen är om drygt en vecka (hoppas den inte kommer).

    Usch vad stressigt och jobbigt!

  • Aethuviel

    Du säger att "allt är som det ska", men vad har ni kollat? Har hon fått äggledarna undersökta? Har ni kollat på ägglossningsstimulerande mediciner? (Det kan hjälpa även hos de som ska ha allt i ordning och få ägglossning själva.) Har ni funderat på IUI? (Spermier "tvättas" och sätts in djupt in i livmodern, det är betydligt mindre invasivt än IVF med mindre bra resultat, men också bättre än att bara fortsätta på egen hand.)

    IVF säger alla men det är extremt invasivt och krävande och det finns andra vägar innan dess. Jag är i samma ålder (mannen äldre) och vi är inte alls redo att göra IVF nu, på cykel 26, utan har sagt att vi ska börja med det om det inte går på naturlig väg i år (och beroende på vad andra undersökningar+åtgärder visar).

    Måste säga att du är en väldigt bra man till din fru, det är så ovanligt med män som är involverade och aktiva i det här. Tyvärr alldeles för vanligt (även i mitt fall) är mannen väldigt nonchalant och blandar inte in sig alls, så kvinnan får känna sig helt ensam i sitt livs värsta tid. Så, en uppmuntrande ryggklapp från mig.

Svar på tråden Försökt och försökt :/