• Oroligförälder1234

    Förhör i barnahus!

    Hej alla! 
    Det är som så här att vi fick samtal innan jullovet att vårt barn har varit på förhör (blev hämtad i skolan) hos polisen och att vi skulle hämta honom hos socialtjänsten! 
    Vi fick inte veta vad det handlar om eftersom det råder sekretess säger dem! 
    Men utifrån det barnet berättar så har han berättat en historia till en kompis och läraren har lyssnat , där han har skoj brottats med pappa och har använt sig av fel ord "pappa slog". Så det handlar om ren missförstånd och vårt barn är också förvånad själv över att polisen har tagit honom på förhör.
    Vi har fortfarande inte fått veta vad det handlar om, socialen vill göra utredning men vill inte prata med oss förens polisen säger till oss vad det handlar om!
    Nu har vi fått ett papper från åklagaren/domstolen där de har meddelat att barnet har fått särskilt företrädare inför förhöret och förhör har skett pga misstanke om våld i hemmet av ena föräldern. 
    Vi ska signera att vi har fått papprena och skicka tillbaka!
    Någon som har varit med samma sak? Eller vet vad processen är? Kan vi som föräldrar bli kallade till förhör nu efter att de har skickat detta papper? 
    Har någon varit med damma sits? Hur har det gått för er? 
    Tacksam för svar!




  • Svar på tråden Förhör i barnahus!
  • Anonym (H)
    Oroligförälder1234 skrev 2024-01-06 08:37:33 följande:
    Förhör i barnahus!

    Hej alla! 
    Det är som så här att vi fick samtal innan jullovet att vårt barn har varit på förhör (blev hämtad i skolan) hos polisen och att vi skulle hämta honom hos socialtjänsten! 
    Vi fick inte veta vad det handlar om eftersom det råder sekretess säger dem! 
    Men utifrån det barnet berättar så har han berättat en historia till en kompis och läraren har lyssnat , där han har skoj brottats med pappa och har använt sig av fel ord "pappa slog". Så det handlar om ren missförstånd och vårt barn är också förvånad själv över att polisen har tagit honom på förhör.
    Vi har fortfarande inte fått veta vad det handlar om, socialen vill göra utredning men vill inte prata med oss förens polisen säger till oss vad det handlar om!
    Nu har vi fått ett papper från åklagaren/domstolen där de har meddelat att barnet har fått särskilt företrädare inför förhöret och förhör har skett pga misstanke om våld i hemmet av ena föräldern. 
    Vi ska signera att vi har fått papprena och skicka tillbaka!
    Någon som har varit med samma sak? Eller vet vad processen är? Kan vi som föräldrar bli kallade till förhör nu efter att de har skickat detta papper? 
    Har någon varit med damma sits? Hur har det gått för er? 
    Tacksam för svar!


    Har de inte förhört er ännu lär det läggas ner av polisen.  Sen blir det ett kort samtal med soc
  • Anonym (My)

    Ni kan bli kallade på förhör, men vanligtvis brukar man höra föräldrarna direkt efter barnförhöret om det finns en skälig misstanke. Skulle det finnas en misstanke om ringa misshandel kan det dock dröja lite, men oftast är det bara att man vill höra förälderns version av vad som hände och sen läggs det ner. Om inte föräldern erkänner våld eller det finns vittnen såklart!
    alternativt så har ingen åklagare närvarat vid barnförhöret och kunnat ta ett beslut direkt efter  och man inväntar beslut från åklagaren om hur man ska gå vidare. 


    Ni kan ta kontakt med polisen och fråga vad som händer. 

  • Oroligförälder1234

    Anonym (my)
    Tack för ditt svar! 
    Vi har kontaktat polisen men de säger inget via telefon. Men åklagaren har ju antagligen varit närvarande under förhöret eftersom jag läste att de gör det när det gäller barn förhör. 
    Undrar varför de inte har kunnat lägga ner än om de inte vill förhöra oss...

  • Anonym (My)
    Oroligförälder1234 skrev 2024-01-06 09:56:53 följande:

    Anonym (my)
    Tack för ditt svar! 
    Vi har kontaktat polisen men de säger inget via telefon. Men åklagaren har ju antagligen varit närvarande under förhöret eftersom jag läste att de gör det när det gäller barn förhör. 
    Undrar varför de inte har kunnat lägga ner än om de inte vill förhöra oss...


    pratade du med handläggaren då eller bara växeln? Om du fått prata med handläggaren borde den åtminstone kunna svara på om de inväntar beslut från åklagaren Eller om ni kommer att kallas till förhör.


    åklagare är nästan alltid med vid barnförhör, men ibland måste den prioritera annat eller får förhinder och då får polisen beslut i efterhand. 

  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (H) skrev 2024-01-06 08:46:35 följande:
    Har de inte förhört er ännu lär det läggas ner av polisen.  Sen blir det ett kort samtal med soc
    Inte nödvändigtvis. Soc behöver inte rätta sig efter vad åklagaren beslutar, soc behöver inga bevis för att omhänderta. Så blev det för oss, vår son hade sagt något liknande som i TS, använt "fel" ord, och skolan anmälde. Trots att vi föräldrar aldrig hördes och polisutredningen lades ned inom några veckor, körde soc stenhårt på spåret att vår son var misshandlad och ansökte om LVU. Till saken hör att vi hade haft en del kritik mot sonens skola, hur de handlat kring att både vår son och andra barn blivit slagna och hotade av en annan elev, så skolan ville väl hämnas, rent ut sagt. Läraren/rektorn skulle säkert inte gå med på det uttrycket, de kanske inte ens själva är medvetna om det, men det är vad jag tror. Skolan både vinklade och direkt ljög om vissa saker till soc.

    Det spelade ingen roll vad vi, våra andra barn, vårt nätverk, eller ens vår son, sade, soc lyssnade inte. Jag tror att det i stor utsträckning handlade om prestige, soc var liksom tvungna att försvara att de beslutat om LVU, de kunde inte erkänna att de dragit för stora växlar på ett enda ord från sonen och att de ignorerade vår "konflikt" med skolan. 

    I förvaltningsrätten, där nämndemännen är politiker och inte jurister, gick LVU i genom, men i Kammarrätten blev det tvärstopp för soc och sonen kom hem. Vi bytte skola, och efter det har det inte varit några problem. 

    Jag tycker att svensson i allmänhet är lite väl okritisk mot myndighetspersoner av olika slag. Man tror på något sätt att bara för att någon är polis, socsekreterare, nämndeman, så är personen objektiv alltid och att de i lägre grad än alla andra kan låta sig styras av känslor och tyckanden. Man tror att det sällan blir fel, och att när det blir fel, så är myndigheterna/tjänstemännen ödmjuka, erkänner detta fel, och gör allt de kan för att rätta till det.

    Min, och många andras, erfarenhet av myndigheter/tjänstemän ser inte ut så. Tyvärr är det väldigt, VÄLDIGT svårt att som enskild medborgare få rätt mot myndigheter i Sverige, bland annat eftersom man antas vara mindre trovärdig än dessa myndigheter.

    Det är bara vanliga människor som jobbar inom myndigheterna, och när det kommer till soc så finns det inte tillräckligt bra system eller rutiner för att se till att minska inflytandet av känslor och tyckanden i bedömningar och åtgärder som soc gör. För att vara frank, maktmissbruk är utbrett inom soc, och hur det går i ett fall har mer att göra med vilken socsekreterare som arbetar med ärendet, än något annat. Det finns naturligtvis utmärkta socsekreterare, men det finns dåliga också, och det är ett problem att de dåliga får arbeta mer eller mindre fritt.


  • Oroligförälder1234

    Anonym(erfarenhet)
    Blev ni föräldrar förhörda az polisen? Isåfall hur långt efter att barnet blev förhört? 
    Vi har ett till barn som går på dagis, kommer de ta hen också till förhör nu när dagis börjar efter lovet? Eller hur var det för er? 
    Blev era barn omhändertagna direkt? 

  • Anonym (erfarenhet)
    Oroligförälder1234 skrev 2024-01-06 12:41:15 följande:

    Anonym(erfarenhet)
    Blev ni föräldrar förhörda az polisen? Isåfall hur långt efter att barnet blev förhört? 
    Vi har ett till barn som går på dagis, kommer de ta hen också till förhör nu när dagis börjar efter lovet? Eller hur var det för er? 
    Blev era barn omhändertagna direkt? 


    Nej, vi blev aldrig förhörda, åklagaren lade ned utredningen snabbt. Vår barn blev omhändertagna mindre än ett dygn efter att orosanmälan från skolan gjordes.

    Jag kan inte svara på hur det blir för er, det är så mycket som beror på den socsekreterare och socchef som råkar jobba där ni bor. Att det inte är ett omedelbart omhändertagande för er verkar lovande, då kanske ni har fått en socsekreterare som har lite vett.
    Försök att inte oroa dig för mycket, jag vill inte skrämma upp dig.

    Det jag vill uppmana dig, är att alltid ha med er ett juridiskt ombud när ni pratar med soc, antingen med er i rummet eller på länk. Om möjligt, spela in samtalen. Det är inte ovanligt att soc förvränger saker som sagts, det mänskliga minnet är inte alltid pålitligt. Har ni en tredje part med er eller inspelningar så är det svårare för soc att använda sig av felaktiga uppgifter eller misstolkningar, eftersom ni har någon som kan vittna om att ni inte sade si eller så eller att de uppfattade det ni sade på ett annat sätt än vad soc gjort.
    Begär också ut orosanmälan,  alla journalanteckningar, protokoll och liknande från soc, det har ni rätt till. Soc blir då lite mer försiktiga i vad de skriver om de vet att deras text kommer att granskas av ett juridiskt ombud.

    Mitt sista råd är att samarbeta med soc. Visa att ni är öppna för stöd från dem, även om ni i ert stilla sinne inte tycker att detta stöd behövs. Börjar man säga emot soc eller vara kritiska till dem, kan det komma surt efter, ni kan kallas osamarbetsvilliga. En del socsekreterare drar sig tyvärr inte för att missbruka sin makt och hämnas på "besvärliga" föräldrar, och domstolarna litar mer på soc än på er.
  • Anonym (En till erfaren)

    Jag håller helt med (erfaren). Spela in alla samtal med soc. De kan ljuga/förvränga efteråt om vad de själva och du sagt (det hände oss). Skriv ner allt som händer, datum och tid, för det är svårt att minnas när man är rädd och ledsen. 


    Och soc kan som sagt göra i princip som de vill, oavsett om polisen anser att ngt brott begåtts eller ej. De behöver inte heller ta till sig vad vård- eller skolpersonal anser. De flesta som jobbar där är förmodligen vettiga, så förmodligen går det bra, men det är ändå bra att ta det säkra före det osäkra och spara bevis mm. 


    Att de inte omhändertagit ert barn är ett gott tecken. Utreda måste de ju så klart göra, och de flesta förstår ju att ord kan komma ut fel, särskilt från barn. 

  • Anonym (En till erfaren)

    Och, som (erfaren) säger: Samarbeta med soc, håll dig lugn under samtalen. Jag fick det vänt mot mig att jag blev upprörd över att barnet blev omhändertaget. 

Svar på tråden Förhör i barnahus!