Förhör i barnahus!
Anonym (H) skrev 2024-01-06 08:46:35 följande:
Har de inte förhört er ännu lär det läggas ner av polisen. Sen blir det ett kort samtal med socDet spelade ingen roll vad vi, våra andra barn, vårt nätverk, eller ens vår son, sade, soc lyssnade inte. Jag tror att det i stor utsträckning handlade om prestige, soc var liksom tvungna att försvara att de beslutat om LVU, de kunde inte erkänna att de dragit för stora växlar på ett enda ord från sonen och att de ignorerade vår "konflikt" med skolan.
I förvaltningsrätten, där nämndemännen är politiker och inte jurister, gick LVU i genom, men i Kammarrätten blev det tvärstopp för soc och sonen kom hem. Vi bytte skola, och efter det har det inte varit några problem.
Jag tycker att svensson i allmänhet är lite väl okritisk mot myndighetspersoner av olika slag. Man tror på något sätt att bara för att någon är polis, socsekreterare, nämndeman, så är personen objektiv alltid och att de i lägre grad än alla andra kan låta sig styras av känslor och tyckanden. Man tror att det sällan blir fel, och att när det blir fel, så är myndigheterna/tjänstemännen ödmjuka, erkänner detta fel, och gör allt de kan för att rätta till det.
Min, och många andras, erfarenhet av myndigheter/tjänstemän ser inte ut så. Tyvärr är det väldigt, VÄLDIGT svårt att som enskild medborgare få rätt mot myndigheter i Sverige, bland annat eftersom man antas vara mindre trovärdig än dessa myndigheter.
Det är bara vanliga människor som jobbar inom myndigheterna, och när det kommer till soc så finns det inte tillräckligt bra system eller rutiner för att se till att minska inflytandet av känslor och tyckanden i bedömningar och åtgärder som soc gör. För att vara frank, maktmissbruk är utbrett inom soc, och hur det går i ett fall har mer att göra med vilken socsekreterare som arbetar med ärendet, än något annat. Det finns naturligtvis utmärkta socsekreterare, men det finns dåliga också, och det är ett problem att de dåliga får arbeta mer eller mindre fritt.