• Anonym (…)

    Chansen för gemensam vårdnad?

    Behöver synpunkter och stöttning? 
     
    Nu efter fyra år vill pappan stämma för gemensam vårdnad. Hur stora är hans chanser för att få igenom det? 
    Pappan träffar väldigt sällan sonen, sist 6/6 i två timmar, innan dess var det ett år innan (totalt under 50 timmar på fyra år) han hade vårdnaden i början men efter en vända med vårdnadstvist i tingsrätten så bestämde pappan att han ville ge mig full vårdnad och inte ha reglerat umgänge. 
    Jag har sedan dess skrivit Mail varje vecka med info om sonen, har sagt väldigt många gånger att jag vill att de ska ha reglerat umgänge, att pappan kan få välja veckodag? 
    Jag och pappan hade en väldigt kort relation, aldrig levt ihop och det är väldigt mycket samarbetssvårigheter mellan oss. 
    Kan han ändå få igenom gemensam vårdnad fast han inte vill träffa sin son? 
    Nu säger han att han vill ha reglerat umgänge när vårdnaden ändras inte annars. 
    Tacksam för svar
  • Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?
  • Tukt
    Anonym (A.) skrev 2024-01-04 00:04:18 följande:
    Delad vårdnad kan inte utformas på olika sätt. Antingen är den delad eller inte.
    Vid delad vårdnad måste tex exet godkänna ansökan till förskola och skola. Ts kan inte bestämma något själv. Han kanske inte heller har lust att godkänna passansökan, vaccination eller annat ts tycker är viktigt.
    Kan ha missat något här. Men inte betyder väl delad vårdnad att den delade biten är exakt 50,000 procent i var ett barn bor. Det är ju det som TS tycks orolig över. Även då om jag förstår att det följer andra saker med det beslutet. 
    TS själv verkar ju inte ha speciellt bra koll på barnets far. Och jag försöker tänka lite positiv... är i övrigt inte något jag har svart bälte i Tungan ute, men att han, pappan,  växt lite upp och vill vara en del av barnets liv. Och att det därför blir aktuellt med vårdnaden.  Men att det då kan utformas utifrån barnets bästa.
  • Anonym (S-G)
    Tukt skrev 2024-01-04 00:20:21 följande:
    Kan ha missat något här. Men inte betyder väl delad vårdnad att den delade biten är exakt 50,000 procent i var ett barn bor. Det är ju det som TS tycks orolig över. Även då om jag förstår att det följer andra saker med det beslutet. 
    TS själv verkar ju inte ha speciellt bra koll på barnets far. Och jag försöker tänka lite positiv... är i övrigt inte något jag har svart bälte i  // Tungan ute, men att han, pappan,  växt lite upp och vill vara en del av barnets liv. Och att det därför blir aktuellt med vårdnaden.  Men att det då kan utformas utifrån barnets bästa.
    Du missar vad delad vårdnad betyder. Den går inte att utforma på fler sätt, utan pappan ha isf medbestämmande och behöver godkänna läkarkontakter, skolval, flytt etc, för ett barn han varken träffar eller känner.
    Mamman kommer inte att kunna ha en fungerande vardag om pappan motsätter sig saker eller inte går att kontakta.

    Umgänge däremot går att utforma efter barnets bästa, men det är han tydligen inte intresserad av.
  • Anonym (Hin håle)
    Tukt skrev 2024-01-04 00:20:21 följande:
    Kan ha missat något här. Men inte betyder väl delad vårdnad att den delade biten är exakt 50,000 procent i var ett barn bor. Det är ju det som TS tycks orolig över. Även då om jag förstår att det följer andra saker med det beslutet. 
    TS själv verkar ju inte ha speciellt bra koll på barnets far. Och jag försöker tänka lite positiv... är i övrigt inte något jag har svart bälte i  // Tungan ute, men att han, pappan,  växt lite upp och vill vara en del av barnets liv. Och att det därför blir aktuellt med vårdnaden.  Men att det då kan utformas utifrån barnets bästa.
    Lite klurigt ibland men med vårdnaden är det så att antingen har man den eller inte. Har man vårdnad om sitt barn så är den antingen ensam eller delad och rent juridiskt har båda vårdnadshavarna samma skyldigheter och rättigheter i förhållande till sitt vårdnadshavarskap. Alltså ingen skillnad vårdnadshavarna emellan.

    Umgänget kan däremot se olika ut och med det kan ena vårdnadshavaren bli skyldig till att exempelvis betala underhåll etc. 
  • Lönnsirap
    Anonym (?) skrev 2024-01-03 21:13:26 följande:

    jag vet inte varför han börjar med detta nu. har ingen inblick alls i hans leverne eller livssituation. 


    skulle han stämma för gemensam vårdnad så behövs det ju att umgänget byggs upp över tid och det kommer isåfall vara en del i processen och det skulle han inte orka med? men så psykiskt påfrestande att få de mailen?


    Jag tänker att du gör en tabbe i att blanda ihop vårdnaden och umgänget och helt verkar ha missat att gemensam vårdnad faktiskt är det som eftersträvas.

    På familjeliv verkar folk tro att de har koll på vad som är vad och rätt slarvigt resonera om hur domstolen kommer resonera framöver.

    För att behålla enskild vårdnad behöver du snarare fokusera på att förvalta den väl, och ha tydliga bevis på att samarbetet faktiskt inte fungerar tillräckligt väl för gemensam vårdnad. Inte hålla på och blanda in ditt ex's umgänge.
  • Anonym (S-G)
    Lönnsirap skrev 2024-01-04 11:55:58 följande:
    Jag tänker att du gör en tabbe i att blanda ihop vårdnaden och umgänget och helt verkar ha missat att gemensam vårdnad faktiskt är det som eftersträvas.

    På familjeliv verkar folk tro att de har koll på vad som är vad och rätt slarvigt resonera om hur domstolen kommer resonera framöver.

    För att behålla enskild vårdnad behöver du snarare fokusera på att förvalta den väl, och ha tydliga bevis på att samarbetet faktiskt inte fungerar tillräckligt väl för gemensam vårdnad. Inte hålla på och blanda in ditt ex's umgänge.
    Hon pratar väl inte om sitt och exets umgänge, utan om att pappan bara träffat barnet
    Anonym (?) skrev 2024-01-03 20:40:09 följande:
     totalt under 50 timmar på fyra år


  • Anonym (S-G)
    Lönnsirap skrev 2024-01-04 11:55:58 följande:
    Jag tänker att du gör en tabbe i att blanda ihop vårdnaden och umgänget och helt verkar ha missat att gemensam vårdnad faktiskt är det som eftersträvas.

    På familjeliv verkar folk tro att de har koll på vad som är vad och rätt slarvigt resonera om hur domstolen kommer resonera framöver.

    För att behålla enskild vårdnad behöver du snarare fokusera på att förvalta den väl, och ha tydliga bevis på att samarbetet faktiskt inte fungerar tillräckligt väl för gemensam vårdnad. Inte hålla på och blanda in ditt ex's umgänge.
    Eller missförstod jag dig, och rätten kan tycka det är irrelevant om föräldern alls träffar barnet, den kan få vårdnad ändå?
  • Agda90
    Tukt skrev 2024-01-03 23:44:50 följande:
    Hur menar du? Man kan ju ha delad vårdnad, men det betyder ju inte att den inte kan utformas på olika sätt.
    Det finns inget som heter delad vårdnad. Antingen har man gemensam vårdnad eller enskild. 
    Har man gemensam vårdnad är man ansvarig för allt lika mycket båda två. Utvecklingssamtal, alla papper som ska skrivas på osv osv osv. 

    Att fastställa om man ska ha gemensam eller enskild vårdnad gör INTE familjerätten! De gör däremot utredningen och lämnar sin rekommendation till tingsrätten
  • Agda90
    Tukt skrev 2024-01-04 00:20:21 följande:
    Kan ha missat något här. Men inte betyder väl delad vårdnad att den delade biten är exakt 50,000 procent i var ett barn bor. Det är ju det som TS tycks orolig över. Även då om jag förstår att det följer andra saker med det beslutet. 
    TS själv verkar ju inte ha speciellt bra koll på barnets far. Och jag försöker tänka lite positiv... är i övrigt inte något jag har svart bälte i Tungan ute, men att han, pappan,  växt lite upp och vill vara en del av barnets liv. Och att det därför blir aktuellt med vårdnaden.  Men att det då kan utformas utifrån barnets bästa.
    Vårdnad och umgänge eller boende har inte med varandra att göra. 

    En förälder som inte har vårdnad har ändå rätt till umgänge. 

    Om nu pappan har växt lite så kan han ju börja lära känna sitt barn och börja med regelbundet umgänge för att visa att han menar allvar. 
  • Tukt

    På något sätt har jag tydligen uttryckt mig oklart eftersom flera svarar på saker jag inte tycker mig skrivit.
    Men eftersom det här tycks som en rätt viktig tråd för TS, så kommer jag inte stöka med det, utan hoppas diskussionen kan återvända till trådstarten och den oro hon känner.
    Så jag lämnar diskussionen här, och hoppas andra kan återvända till det tråden handlar om.

  • Anonym (Monica)

    Vet mkt lite om hur domstolar resonerar men vill uttrycka mitt stöd. Det vore helt vrickat att döma till gemensam vårdnad när pappa och barn inte känner varandra. Hur ska pappan kunna veta vad som är bäst för ett barn han inte känner? 

  • Anonym (Monica)

    Googlade lite, men som nog du också märkt finns typ inget om er situation - att en förälder inte vill umgås med barnet men ändå ha vårdnad är ju jättekonstigt. Men en orsak till att förlora vårdnaden är ju att allvarligt brista i omsorgsförmåga. Och att inte träffa barnet på så lång tid trots att man upprepade gånger bjudits in att göra det tycker ju iaf jag är extrem omsorgssvikt. Han ger ju ingen omsorg alls. 

  • Lönnsirap
    Anonym (S-G) skrev 2024-01-04 12:05:15 följande:
    Eller missförstod jag dig, och rätten kan tycka det är irrelevant om föräldern alls träffar barnet, den kan få vårdnad ändå?
    Rätten har ju den information att ta ställning till som parterna lägger fram och att inbilla sig att man kan svara i vårdnadsfrågan, utan att faktiskt ha tillgång till den information som rätten kommer ha tillgång till när ärendet avgörs.

    Så rätten kommer ju fatta beslut i vårdnadsfrågan på mer information än trådstarten, eller vi här kan tänka oss. 

    Så presenterar den andre föräldern en rimlig förklaring till att det inte blivit umgänge på ett rimligt sätt, samt att han faktiskt samverkar, så vill det till att TS har ordentligt på fötterna för att få behålla enskild vårdnad.... Annars framstår det som att det är hon som inte samverkar.
  • Anonym (nkönuip)
    Anonym (?) skrev 2024-01-03 21:13:26 följande:

     


    jag vet inte varför han börjar med detta nu. har ingen inblick alls i hans leverne eller livssituation. 


    skulle han stämma för gemensam vårdnad så behövs det ju att umgänget byggs upp över tid och det kommer isåfall vara en del i processen och det skulle han inte orka med? men så psykiskt påfrestande att få de mailen?


    Ok, jag tror risken är ytterst liten eftersom du som sagt erbjuder umgänge. 


    OM han börjar tjafsa med detta så förklara bara din ståndpunkt, att han mycket gärna får umgänge med barnet, att han får välja dagar själv osv, men att du inte vill ha gemensam vårdnad just nu eftersom du vill att umgänget ska fungera först så du inte riskerar att stå där sen med gemensam vårdnad och en förälder som inte orkar, men som ändå måste godkänna en massa saker. 


    Att frågan om gemensam vårdnad kan tas upp i ett senare skede när allt är etablerat. 

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ui) skrev 2024-01-04 15:21:09 följande:

    Varför vill han ha vårdnad, vad är syftet?


    Tyvärr.vill vissa mindre lyckade föräldrar ha det enkom för att jävlas. 
  • Anonym

    Se till att spara konversationer på mejl / sms
    Där det  står att han inte vill träffa barnet innan han har gemensam vårdnad
    Där det framgår att ni inte kan samarbeta
    Det minskar hans chanser att få gemensam vårdnad
    Ignorera hans "hot", han kommer förmodligen inte ens orka gå vidare. Ligg lågt och säg inget om det

Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?