• Jo i solen

    Lågt HCG i v. 5?

    Jag gjorde ett HCG-prov imorse, vars resultat landade på 340. 


    Enligt senaste mensen är jag idag i v. 4+4 men jag är ganska säker på att äl kom tidigt denna månad, så eventuellt är jag i v. 4+6 eller så. 

    Blev jättenojig när jag fick tillbaka HCG-värdet. Trodde det skulle ligga mycket högre. 

    Vad tror ni? Kan detta vara en normal graviditet, eller är risken för annalkande mf stor?

  • Svar på tråden Lågt HCG i v. 5?
  • J023
    Mitt hcg värde var 174 IU/l i v. 4+5 (men enligt ÄL bara 4+1). Var och tog uppföljningsprov 2 dagar senare och då var värdet 574 IU/l. Enligt läkaren helt normalt och är nu i v 19. Är ingen expert men om jag jämför med mina prover verkar det ju inte lågt i alla fall.
  • Jo i solen
    J023 skrev 2023-12-27 17:23:16 följande:
    Mitt hcg värde var 174 IU/l i v. 4+5 (men enligt ÄL bara 4+1). Var och tog uppföljningsprov 2 dagar senare och då var värdet 574 IU/l. Enligt läkaren helt normalt och är nu i v 19. Är ingen expert men om jag jämför med mina prover verkar det ju inte lågt i alla fall.

    Tack för svar och stort grattis :). Min gissning är att din egen äl-beräkning är korrekt.

    Jag var hos läkare för VUL idag (bor i Grekland så man har helt andra rutiner här). Det var han som hade bett om hCG-testet jag gjorde igår. Enligt alla kontroller och beräkningar bekräftade han att 340 i v. 4+6 (fastställt nu, precis som jag själv i stort sett visste hade jag tidig äl denna månad) är lågt, det borde ligga på runt 1000.


    Jag ska göra ett nytt hCG-test i morgon och har vi tur så ligger det på över 600 då (i vilket fall hoppet lever vidare), men det känns mest troligt att detta inte kommer att gå som vi hade önskat.

  • J023

    Tack 😊 min (eller natural cycles + äl test) är nog korrekt, men mina värden var ju också jättelåga. Håller tummarna för att det ska gå bra! 🙏

  • Jo i solen

    Har nu fått resultatet från morgonens hCG-test och värdet ligger nu på 583 (från 340 för två dagar sen). Ingen dubbling alltså, men ändå en ganska rejäl ökning. Vet inte vad jag ska tro eller våga hoppas på.

    Nu får vi vänta till på onsdag då jag ska träffa läkaren igen.

    Finns det någon här som haft en långsammare ökning av hCG än det "normala" och som det ändå gått bra för?

  • Jo i solen

    Läget är minst sagt förvirrat här. Gjorde ytterligare ett HCG-test igår vilket gav resultat 2434 och det innebär att HCG har dubblats varannan dag sen senaste provtagningen, vilket såklart är upplyftande.

    Gjorde VUL idag och VUL matchar HCG-nivån - de ligger på samma stadium i utvecklingen. Allt såg dessutom fint ut om man utgår från att jag är i v. 5+2 idag.

    Det som inte rimmar är utvecklingsstadiet i förhållande till min senaste mens och ägglossning - här borde jag vara i v. 5+6 ungefär. Detta hade såklart enkelt kunnat förklarats med att jag helt enkelt hade ägglossning mycket senare än jag trodde men jag råkar veta med 99%-ig säkerhet vilken dag jag hade ägglossning, dels pga att jag har väldigt tydliga äl-symtpom, dels pga tydligt äl-test och dels för att jag fått ägglossningsdatumet bekräftat via VUL av min läkare. Att jag skulle ha haft ägglossning så mycket som fyra-fem dagar senare än jag beräknat är alltså uteslutet.

    Så vilka slutsatser kvarstår? Jag har två teorier: antingen är det något fel på graviditeten, eller så har ägget+spermien tagit väldigt god tid på sig att fasta i livmodern vilket förskjutit hela processen.

    Är det någon som varit med om något liknande med god utkomst?

  • J023

    Ett positivt äl test visar väl bara att du kommer ha ägglossning inom kommande 48 timmar, så åtminstone någon dag senare kan väl ägglossningen ha skett?
    Om ni har gjort vul har du fått bekräftat att det inte är utomkvedshavandeskap i alla fall. 
    Det finns flera gamla trådar här med såna som varit oroliga för lågt hcg. Jag hann själv aldrig bli orolig eftersom läkaren sade mina tester tyder på normal graviditet, och mina värden var ju lägre än dina.
    Vid första vul sade de att det är väldigt svårt att mäta en exakt vecka+dag eftersom fostret är så litet. Mer exakt får man vid senare ultraljud (v 12) och kan då bli flyttad fram- eller bakåt. 

    Jag skulle vilja ge dig rådet att försöka slappna av, men vet hur svårt det är. Jag är som sagt i v. 20 och är fortfarande orolig dagligen för ifall jag kommer få se ett levande foster vid nästa ultraljud.

    Jag håller verkligen tummarna för dig och uppdatera gärna hur det går 🙏

  • Jo i solen
    J023 skrev 2024-01-03 22:49:57 följande:

    Ett positivt äl test visar väl bara att du kommer ha ägglossning inom kommande 48 timmar, så åtminstone någon dag senare kan väl ägglossningen ha skett?
    Om ni har gjort vul har du fått bekräftat att det inte är utomkvedshavandeskap i alla fall. 
    Det finns flera gamla trådar här med såna som varit oroliga för lågt hcg. Jag hann själv aldrig bli orolig eftersom läkaren sade mina tester tyder på normal graviditet, och mina värden var ju lägre än dina.
    Vid första vul sade de att det är väldigt svårt att mäta en exakt vecka+dag eftersom fostret är så litet. Mer exakt får man vid senare ultraljud (v 12) och kan då bli flyttad fram- eller bakåt. 

    Jag skulle vilja ge dig rådet att försöka slappna av, men vet hur svårt det är. Jag är som sagt i v. 20 och är fortfarande orolig dagligen för ifall jag kommer få se ett levande foster vid nästa ultraljud.

    Jag håller verkligen tummarna för dig och uppdatera gärna hur det går 🙏


    Ja, det finns inte mycket mer att göra i det här läget än att ta ditt råd. Läkaren skrev ut ett progesterontest också och resultatet var i underkant, så nu tar jag progesterontillskott också.

    Jag mår så himla bra, har precis lagom med graviditetssymptom för att absolut känna mig gravid, men inte så mycket att jag mår dåligt. Allt flyter på så bra (förutom denna förvirring då), så det är ganska lätt att känna sig hoppfull och glad ändå. 

    Nästa kontroll är den 15/1 och om allt är bra ska det synas ett hjärta då. Jag lovar att uppdatera! :) 

    Tusen tack för ditt stöd, känns så fint att en främling tar sig tiden att svara <3.
  • Jo i solen

    Liten status uppdatering här, mest för framtida läsare, men också om det kanske finns någon därute som haft en liknande upplevelse och kan berätta hur det gick till slut.

    HCG stiger, men inte inom det normala spannet (det ska ju dubblas varannan dag). Jag har inga andra tecken på att något är fel (möjligen lite svagare gravidsymptom de senaste dagarna), än så länge i alla fall.


    27/1: HCG 340

    29/1: HCG 580 (inte riktigt dubblat på två dagar, men ändå rejäl ökning)

    2/1: HCG 2434 (dubblat varannan dag, yeay)

    8/1: HCG 9996 (ökat med 60% varannan dag)

    10/1: HCG 14600 (ökat med 45% på två dagar)


    Har läkartid för vul på måndag, vilket känns som en evighet. Men jag har nog ändå accepterat att det inte kommer gå vägen denna gång.

    Note: Jag vet inte riktigt hur det är i Sverige för jag bor i Grekland och här kan man gå och kolla HCG själv hur ofta man vill. Det kostar 10? per gång och man får resultatet inom några timmar. Mest om någon undrar varför jag har så täta kontroller (det är på eget initiativ, förutom första och tredje gången).
  • Jo i solen

    En uppdatering för framtida läsare som söker svar. 

    Jag gjorde ett VUL i måndags (15/1) som visade en tom fostersäck. Enligt senaste mens var jag då i v. 7+2. Min lilla graviditetsresa slutade alltså som en ofostrig graviditet och jag fick tid för skrapning igår (19/1). Det gick snabbt och smärtfritt och enligt min läkare kommer nästa ägglossning att ske om ungefär 2 veckor. Jag bör dock låta två ägglossningar passera innan vi försöker igen, det för att låta livmodern återhämta sig ordentligt. Därefter ska kroppen tydligen vara bättre förberedd på en graviditet så det finns gott hopp om en lyckad graviditet inom ett halvår eller så.

    Det har varit lite av en känslomässig bergochdalbana, det här med att inte veta men ändå ha en del belägg för att något inte går riktigt som det ska. På ett sätt är det en lättnad att all denna oro är över. Väldigt tråkigt att det blev såhär såklart, en del tårar har runnit, men nu blickar jag framåt.

  • J023

    Så tokigt, hjärtan blev frågetecken när jag publicerade svaret. Ska naturligtvis inte vara fyra frågetecken 🤦?♀️

  • Mikkans
    Jo i solen skrev 2024-01-20 14:12:22 följande:

    En uppdatering för framtida läsare som söker svar. 

    Jag gjorde ett VUL i måndags (15/1) som visade en tom fostersäck. Enligt senaste mens var jag då i v. 7+2. Min lilla graviditetsresa slutade alltså som en ofostrig graviditet och jag fick tid för skrapning igår (19/1). Det gick snabbt och smärtfritt och enligt min läkare kommer nästa ägglossning att ske om ungefär 2 veckor. Jag bör dock låta två ägglossningar passera innan vi försöker igen, det för att låta livmodern återhämta sig ordentligt. Därefter ska kroppen tydligen vara bättre förberedd på en graviditet så det finns gott hopp om en lyckad graviditet inom ett halvår eller så.

    Det har varit lite av en känslomässig bergochdalbana, det här med att inte veta men ändå ha en del belägg för att något inte går riktigt som det ska. På ett sätt är det en lättnad att all denna oro är över. Väldigt tråkigt att det blev såhär såklart, en del tårar har runnit, men nu blickar jag framåt.


    Tack för dina uppdateringa!
  • Jo i solen
    J023 skrev 2024-01-21 16:17:12 följande:

    Nej så tråkigt att höra. Beklagar 🥺 hoppas det går vägen för er snart ????


    Tack, jag är mycket hoppfull men samtidigt ganska lättad över en tvåmånaderspaus. Man blir ju nästan manisk i jakten på ett plus och sedan i jakten på bekräftelsen att allt är som det ska. Ditt stöd värmer Hjärta
Svar på tråden Lågt HCG i v. 5?