• husdjursdisco

    Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?

    Jag söker namn till kommande dotter och vill ha ett unikt och tidlöst namn men samtidigt undvika så kallade modenamn som riskerar att vara en fluga som efter några år känns otrendiga. Vilka flicknamn tycker ni känns uttjatade generellt? Vilka listar ni som trendnamn? 

  • Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2023-12-20 01:37:35 följande:

    Ett substantiv, vad ar det for argument!  Finns flera namn som ar substantiv Liv, Viola, Iris, Ylva, Ulf, Bjorn, Stig, Sten etc Dessutom ar Saga en fornnordisk gudinna. Den dubbla betydelsen ar bara positiv.

    Namn som bars av gamla tanter ar alltsa hemska. Antagligen for att gamla tanter ar hemska. Alderism kallas det. Alla gamla tanter har en gang varit smaflickor, och alla smaflickor blir en gang gamla tanter, om de far leva.

    Jag tycker ocksa att Iselin, Irmelin och Hannele ar vackra namn. Och Ellinor och Vivian.

    Men om namnen inte far vara samma som bars av tidigare generationer blir det svart att hitta ovanliga namn. Sárskilt som en del tycker att ovanliga namn ar hemska!


    Namn går ju i cykler. Det förstår du väl, att det inte var kul för en 60-talist att heta Albin eller Alma! För på 60-70-talen var det bara mycket gamla människor som hette det. Men sedan dog de bort, och på 90-talet tyckte de som var unga föräldrar då, att sådana namn var nya och fräscha, för de hade aldrig träffat någon 90-årig Albin eller Alma. 

    På samma sätt är 20-talisternas namn tillbaka nu, namn som hade varit omöjliga fortfarande runt år 2000. Men de som är unga föräldrar nu, har aldrig träffat någon 90-årig Gunnar eller Hilda, så för dom kan det vara små barn.

    ...och när nästan alla 40-talister har dött bort, kommer det att vimla av små Lars-Åke, Nils Bertil, Roland, Kjell, Birgitta, Margareta, Gunvor, Majlis och Britt-Marie på dagis! :)
  • Anonym (antisemit)
    Anonym (44) skrev 2023-12-18 13:29:42 följande:
    Även till Cariiiiiina
    Jag kan verkligen inte förstå hur en ung miljöaktivist kan väcka så mycket ilska hos vissa!
    Påminner hon er om era egna dåliga livsval som tär på miljön och därmed ger er dåligt samvete eller vad är grejen?
    Det är inte hennes klimataktivism utan att vara så känd och inflytelserik och sedan använda det för att sprida antisemitism och konspirationer om att judar i smyg kontrollerar världen.
  • Anonym (L)
    Xenia skrev 2023-12-20 01:37:35 följande:

    Ett substantiv, vad ar det for argument!  Finns flera namn som ar substantiv Liv, Viola, Iris, Ylva, Ulf, Bjorn, Stig, Sten etc Dessutom ar Saga en fornnordisk gudinna. Den dubbla betydelsen ar bara positiv.


    Blev nyfiken på vad Ylva är för substantiv?
    Anonym (S) skrev 2023-12-20 00:19:36 följande:

    Saga heter var och varannan unge och jag tycker det är vidrigt! Ett substantiv. Även Charlie som tjej-namn fattar jag inte heller hur det kan vara så populärt. Och sen de här hittepå-dubbelnamnen. Vega-Lee, Emmy-Lou, Engla-Freja, Millie-Li etc.


    Håller med om påhittade dubbelnamn. Men Emmy-Lou är ju ett vedertaget dubbelnamn, om än inte så vanligt i Sverige. Men övriga och liknande som Nova-li är hemska.
  • Cathariiina
    Anonym (L) skrev 2023-12-20 23:28:32 följande:
    Blev nyfiken på vad Ylva är för substantiv?
    Anonym (S) skrev 2023-12-20 00:19:36 följande:

    Saga heter var och varannan unge och jag tycker det är vidrigt! Ett substantiv. Även Charlie som tjej-namn fattar jag inte heller hur det kan vara så populärt. Och sen de här hittepå-dubbelnamnen. Vega-Lee, Emmy-Lou, Engla-Freja, Millie-Li etc.


    Håller med om påhittade dubbelnamn. Men Emmy-Lou är ju ett vedertaget dubbelnamn, om än inte så vanligt i Sverige. Men övriga och liknande som Nova-li är hemska.
    Ylva är ett vikingatida ord för "varghona". En "varg" i allmänhet, okönad, hette Ulf på den tiden. Vet inte om det fanns något speciellt ord för "varghane".

    Jag tycker faktiskt att Ylva är rätt fint, både rent ljudmässigt, och för att det är feminint och urnordiskt och att vargar har många positiva egenskaper. MEN nu sprider sig varghatet i Sverige och hela Europa, på grund av att så många småbönder och andra djuruppfödare drabbas, så namnet kanske inte kommer att vara så positivt laddat i framtiden. 
  • Anonym (S)
    Xenia skrev 2023-12-20 01:37:35 följande:

    Ett substantiv, vad ar det for argument!  Finns flera namn som ar substantiv Liv, Viola, Iris, Ylva, Ulf, Bjorn, Stig, Sten etc Dessutom ar Saga en fornnordisk gudinna. Den dubbla betydelsen ar bara positiv.

    Namn som bars av gamla tanter ar alltsa hemska. Antagligen for att gamla tanter ar hemska. Alderism kallas det. Alla gamla tanter har en gang varit smaflickor, och alla smaflickor blir en gang gamla tanter, om de far leva.

    Jag tycker ocksa att Iselin, Irmelin och Hannele ar vackra namn. Och Ellinor och Vivian.

    Men om namnen inte far vara samma som bars av tidigare generationer blir det svart att hitta ovanliga namn. Sárskilt som en del tycker att ovanliga namn ar hemska!


    Jaa jag tycker inget av namnen är fina så jag vidhåller mitt argument om att det är ett substantiv mer än ett namn! Sen är ju visa mera verdertagna än andra. Vem orkar gå till t.ex fornnordiskan och forska?? Eller något helt annat språk. Tycker fortfarande att Saga är fruktansvärt fult och dessutom nu uttjatat och jag tänker mer på Rödluvan och vargen än en söt flicka. 
    Även de här otäcka verben; Tindra, Gnistra, Glimma. Inte heller trevliga flicknamn.
  • Cathariiina
    Anonym (S) skrev 2023-12-22 00:45:07 följande:
    Jaa jag tycker inget av namnen är fina så jag vidhåller mitt argument om att det är ett substantiv mer än ett namn! Sen är ju visa mera verdertagna än andra. Vem orkar gå till t.ex fornnordiskan och forska?? Eller något helt annat språk. Tycker fortfarande att Saga är fruktansvärt fult och dessutom nu uttjatat och jag tänker mer på Rödluvan och vargen än en söt flicka. 
    Även de här otäcka verben; Tindra, Gnistra, Glimma. Inte heller trevliga flicknamn.
    Håller med om Tindra, Gnistra och Glimma. Problemet är ju också, att då de använts som namn så kort tid, så tänker folk fortfarande på betydelsen. När ett ord har använts som namn länge och är vanligt (typ Saga skulle jag säga), så är betydelsen i alla fall inte det första man tänker på. De lägger dessutom en börda på barnet, typ att man förväntar sig att Tindra ska tindra med ögonen jämt. Att hon inte får vara ledsen eller sur. 

    Men Saga ser jag inget problem med, det är ett gammalt fornnordiskt namn. I den mån man alls tänker på betydelsen, så är det en positiv betydelse tycker jag. Det är viktigt att läsa berättelser och läsa dem högt... och sagor innehåller ofta mystik, magi, uråldiga sanningar. En "saga" på vikingatiden var dessutom inte en barnsaga, utan mer en krönika. (Skulle dock inte ha tagit det själv till en dotter, men det beror på att jag gillar längre och stiligare/högklassigare europeiska namn, typ Elisabeth, Josephine, Caroline, Madeleine...) 
  • Anonym (Juli)

    Uttjatade är topp tio-namnen. 


    De mest tidlösa kvinnonamnen i kristna delen av världen skulle jag säga är Anna och Maria. Men inga namn är tidlösa utan de kommer och går i tre-generationscykler, förutom dagsländorna som dyker upp i en generation och sen inte kommer tillbaka igen. Typ Viktualia Rullgardina Krusmynta. Tindra-li, Gnistra mfl gissar jag kommer att gå samma öde till mötes. 

  • Anonym (Vår)
    Anonym (Juli) skrev 2023-12-22 08:08:37 följande:

    Uttjatade är topp tio-namnen. 


    De mest tidlösa kvinnonamnen i kristna delen av världen skulle jag säga är Anna och Maria. Men inga namn är tidlösa utan de kommer och går i tre-generationscykler, förutom dagsländorna som dyker upp i en generation och sen inte kommer tillbaka igen. Typ Viktualia Rullgardina Krusmynta. Tindra-li, Gnistra mfl gissar jag kommer att gå samma öde till mötes. 


    Tur att det är så
  • Anonym (44)

    Såg att både Theo, Theodor och Thea ligger i topp.
    Så alla dessa namnvariationer lär vara duktigt uttjatade!

  • Anonym (44)
    Anonym (antisemit) skrev 2023-12-20 06:15:01 följande:
    Det är inte hennes klimataktivism utan att vara så känd och inflytelserik och sedan använda det för att sprida antisemitism och konspirationer om att judar i smyg kontrollerar världen.
    Nu följer och analyserar jag långt ifrån ens det mesta som Greta säger, men har svårt att se att påtala Israels krigsförbrytelser skulle göra någon till antisemit..
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-20 05:21:31 följande:
    Namn går ju i cykler. Det förstår du väl, att det inte var kul för en 60-talist att heta Albin eller Alma! För på 60-70-talen var det bara mycket gamla människor som hette det. Men sedan dog de bort, och på 90-talet tyckte de som var unga föräldrar då, att sådana namn var nya och fräscha, för de hade aldrig träffat någon 90-årig Albin eller Alma. 

    H
    ...och när nästan alla 40-talister har dött bort, kommer det att vimla av små Lars-Åke, Nils Bertil, Roland, Kjell, Birgitta, Margareta, Gunvor, Majlis och Britt-Marie på dagis! :)
    En sak ar om man blir pamind om nagon otrevlig  tant med det namnet. Men jag forstar inte denna fixering vid alder. Det ar just for att man vill ha ett modernt namn, som varken ens egen generation eller ens foraldrageneration heter, som det blir ett namn som direkt daterar en. Till en borjan som typiskt barn eller ung och sa smaningom som typiskt aldre.

    Forr i tiden fick man ofta namn efter far, farfar, morfar, mor, mormor och farmor. Ingen tyckte det var hemskt att ha samma namn som aldre manniskor. Det dar    ar en lojlig aldersfixering.

    Nar vi valde namn ville vi ha ett vackert och inte alltfor vanligt namn och funderade aldrig over om det lat tillrackligt ungt. Vi tog ett namn fran en aldre generation. Jag har aldrig hort min dotter klaga over att inga i hennes alder har det namnet. Det heter min mamma och det heter min mormor, har hon hort utan att grama sig.
  • Anonym
    Xenia skrev 2023-12-22 23:44:07 följande:
    En sak ar om man blir pamind om nagon otrevlig  tant med det namnet. Men jag forstar inte denna fixering vid alder. Det ar just for att man vill ha ett modernt namn, som varken ens egen generation eller ens foraldrageneration heter, som det blir ett namn som direkt daterar en. Till en borjan som typiskt barn eller ung och sa smaningom som typiskt aldre.

    Forr i tiden fick man ofta namn efter far, farfar, morfar, mor, mormor och farmor. Ingen tyckte det var hemskt att ha samma namn som aldre manniskor. Det dar    ar en lojlig aldersfixering.

    Nar vi valde namn ville vi ha ett vackert och inte alltfor vanligt namn och funderade aldrig over om det lat tillrackligt ungt. Vi tog ett namn fran en aldre generation. Jag har aldrig hort min dotter klaga over att inga i hennes alder har det namnet. Det heter min mamma och det heter min mormor, har hon hort utan att grama sig.
    Anmält
  • Xenia
    Anonym (S) skrev 2023-12-22 00:45:07 följande:
    Jaa jag tycker inget av namnen är fina så jag vidhåller mitt argument om att det är ett substantiv mer än ett namn! Sen är ju visa mera verdertagna än andra. Vem orkar gå till t.ex fornnordiskan och forska?? Eller något helt annat språk. Tycker fortfarande att Saga är fruktansvärt fult och dessutom nu uttjatat och jag tänker mer på Rödluvan och vargen än en söt flicka. 
    Även de här otäcka verben; Tindra, Gnistra, Glimma. Inte heller trevliga flicknamn.
    Jag tycker det dar med substantiv ar helt ovidkommande. De flesta namn ar antingen substantiv eller adjektiv.

    Saga ar ett jattefint namn. Bade namnet pa en gudinna, asynja, och substantivet saga ar ju bara positivt. Det ar mojligt att det blivit uttjatat nu men det beror ju just pa att manga tycker det ar ett fint namn.

    Viktoria ar ocksa ett substantiv, det betyder seger. Jag tycker man borde ta reda pa betydelsen nar man valjer namn till sitt barn, aven om det forstas inte behover vara avgorande.
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2023-12-22 23:44:07 följande:
    En sak ar om man blir pamind om nagon otrevlig  tant med det namnet. Men jag forstar inte denna fixering vid alder. Det ar just for att man vill ha ett modernt namn, som varken ens egen generation eller ens foraldrageneration heter, som det blir ett namn som direkt daterar en. Till en borjan som typiskt barn eller ung och sa smaningom som typiskt aldre.

    Forr i tiden fick man ofta namn efter far, farfar, morfar, mor, mormor och farmor. Ingen tyckte det var hemskt att ha samma namn som aldre manniskor. Det dar    ar en lojlig aldersfixering.

    Nar vi valde namn ville vi ha ett vackert och inte alltfor vanligt namn och funderade aldrig over om det lat tillrackligt ungt. Vi tog ett namn fran en aldre generation. Jag har aldrig hort min dotter klaga over att inga i hennes alder har det namnet. Det heter min mamma och det heter min mormor, har hon hort utan att grama sig.
    Jag både håller med och inte håller med! Jag är 60-talist, och det hade varit en mardröm att heta Hulda, Agda, Hjördis eller Augusta på skolgården. Jag vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle ha varit!

    ...men samtidigt har jag just ett sådant typiskt trendnamn, som daterar mig precis som du säger. Jag är döpt efter en kvinna som var väldigt populär några få år på 60-talet, och då blev många flickor döpta efter henne. Sedan tappade kvinnan sin popularitet av en speciell anledning, och då försvann namnet helt. Jag har fördelen att se ung ut, men namnet daterar mig ändå. Det är liksom inte troligt, att jag skulle vara tio år yngre än jag är, med det namnet. För mina egna barn tänkte jag därför "tidlösa namn", och jag tycker att jag lyckades hitta ett par sådana.

    "Äldre" namn funkar också om de varit så ovanliga även i den äldre generationen, att inte var och en förknippar namnet med den generationen. 
  • husdjursdisco
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 04:54:57 följande:
    Jag både håller med och inte håller med! Jag är 60-talist, och det hade varit en mardröm att heta Hulda, Agda, Hjördis eller Augusta på skolgården. Jag vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle ha varit!

    ...men samtidigt har jag just ett sådant typiskt trendnamn, som daterar mig precis som du säger. Jag är döpt efter en kvinna som var väldigt populär några få år på 60-talet, och då blev många flickor döpta efter henne. Sedan tappade kvinnan sin popularitet av en speciell anledning, och då försvann namnet helt. Jag har fördelen att se ung ut, men namnet daterar mig ändå. Det är liksom inte troligt, att jag skulle vara tio år yngre än jag är, med det namnet. För mina egna barn tänkte jag därför "tidlösa namn", och jag tycker att jag lyckades hitta ett par sådana.

    "Äldre" namn funkar också om de varit så ovanliga även i den äldre generationen, att inte var och en förknippar namnet med den generationen. 
    Jag håller med dig här och blir väldigt nyfiken på vad du har för namn?
  • trollhona
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 04:54:57 följande:
    Jag både håller med och inte håller med! Jag är 60-talist, och det hade varit en mardröm att heta Hulda, Agda, Hjördis eller Augusta på skolgården. Jag vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle ha varit!

    ...men samtidigt har jag just ett sådant typiskt trendnamn, som daterar mig precis som du säger. Jag är döpt efter en kvinna som var väldigt populär några få år på 60-talet, och då blev många flickor döpta efter henne. Sedan tappade kvinnan sin popularitet av en speciell anledning, och då försvann namnet helt. Jag har fördelen att se ung ut, men namnet daterar mig ändå. Det är liksom inte troligt, att jag skulle vara tio år yngre än jag är, med det namnet. För mina egna barn tänkte jag därför "tidlösa namn", och jag tycker att jag lyckades hitta ett par sådana.

    "Äldre" namn funkar också om de varit så ovanliga även i den äldre generationen, att inte var och en förknippar namnet med den generationen. 
    Själv är jag 80taliset och det är ju samma visa där. Dateras lätt utefter mitt namn. Hade dock en kille i klassen som hette Göran och det var ju jätteudda, idag är det störtcoolt att döpa sitt barn till Göran.
  • Anonym (44)
    Anonym skrev 2023-12-22 23:49:35 följande:
    Anmält
    Varför? Jag har verkligen försökt att tänka till om det fanns något i Xenias inlägg som provocerade så att det ska raderas för all framtid, men varken jag eller familjeliv verkar ha hittat något. Så varför denna anmälan?
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2023-12-22 23:49:35 följande:
    Anmält
    Du verkar framgångsrik i alla dina anmälningar! Kämpa!
Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?