• Anonym (Singel 30+)

    Varför gör det ont?

    Varför gör det så ont? Från inträngningen och under själva juckandet. det Svider inte. Det gör ont. det bränner inte. Det gör ont.

    fick en så korkad kommentar: du kanske inte var tillräckligt upphetsad av killen.

    har haft sex med flera män. det är ju alltid så här. De säger att ja gör väldigt blöt under sexet. upplever inte att jag är torr Heller. Är jag det får jag skavsår. men smärtan är djupare.

    kan inte vara i relationer pga detta. Har fått ett barn. det har alltid varit så här, ända sedan från början.

    de säger att jag har är tight mellan benen. Är det så här för alla tjejer som är det? Är förklaringen så enkel?

  • Svar på tråden Varför gör det ont?
  • Fjäril kär

    Även om du är blöt så är frågan om du faktiskt slappnar av och är redo för sexet? Kan det nån gång ha blivit en grej rent psykiskt så du låser dig? För det är skillnad på att vara våt och att vara redo mentalt. 

  • Anonym

    De säger att du är tight. Det är ju en sak som får mig att tänka att din kropp inte är förberedd. Slidan ska ju generellt inte vara tight när det är dags för samlag. Då är man inte avslappnad.  Du ska både vara blöt och avslappnad, för det händer saker även inne i slidan när du är avslappnad. Du är inte spänd eller tight och vecken slätas ut.

  • Anonym (Patricia)

    En intim men relevant fråga. Är du tillräckligt kåt? Vill du verkligen ha sex för att DU vill och för att du verkligen är KÅT?  Hinner du bli kåt innan du börjar samlaget? 

    Du är ung och jag kommer osökt att tänka på att du kanske  vant dig vid att ha sex på fel premisser ? Ställer du upp på sex fast du kanske inte är sugen?  

    Att du blir våt har faktiskt inte särskilt mycket att göra med om du är kåt eller inte.   Min kropp kan givetvis bli våt av smek men om jag inte känner mig sugen och inte känner mig kåt så kommer samlaget göra ont då jag inte är mentalt redo. 

    Du kanske behöver fundera på dina känslor och vad som faktiskt gör dig riktigt kåt och om du har sex på lika villkor eller om killarna styr dig? Finns det andra saker i bakgrunden som kan förklara varför det blir så här? Uppväxt, övergrepp etc... 

  • zz22zz

    Jag (som arbetar som läkare) tycker att du borde ta upp dina besvär med en gynekolog. I vissa regioner finns det till och med specialinriktade gynekologer som jobbar en del med kvinnor som har besvär med smärtor vid samlag. 

    Vad jag vill minnas från utbildningen så kan en del kvinnor ha bestående problem med smärtor vid sex till följd av en ond spiral där kvinnan debuterar med sex som varit smärtsamt, t ex pga bristande förspel och att vaginal inte hunnit förbereda sig tillräckligt med lubrilation (våthet) och utvidgning innan penetrationen börjat. Detta kan resultera i smärtor och vid nästa penetration så kan det uppkomma spänningar och rädsla för smärtor vilket eventuellt ger mindre lubrikation men även ytterligare smärtor.  

    Om jag minns rätt så kunde en övning som rekommenderades av föreläsaren till sina patienter vara att rehabilitera vaginan genom att kvinnan gradvis över tid fick penetrera sin vagina med först mycket små föremål och sedan gradvis öka upp storleken på dessa. Givetvis med rikligt med glidmedel. Tanken var nog även att kvinnan ska lära sig att penetration inte måste vara smärtsamt och med tiden kunna ha vanliga penetrerande samlag. Jag tror att kvinnan under tiden som hon gjorde rehabiliteringen inte skulle ha penetrerande samlag utan fick använda sig av andra typer av sex.

  • Anonym (Singel 30+)

    Jag är det.och jag vill. Jag vill njuta. Är inte spänd utan helt avslappnad. har inte varit med om något. 

    däremot spänner man ju sig av smärtan. Brukar säga till när det eskalerar.

    kanske borde berätta detta för en ev kille i framtiden? Så det inte blir så att han tror att det börjar göra ont när det redan är olidligt för mig.

  • Anonym
    Anonym (Singel 30+) skrev 2023-11-12 03:36:59 följande:

    Jag är det.och jag vill. Jag vill njuta. Är inte spänd utan helt avslappnad. har inte varit med om något. 

    däremot spänner man ju sig av smärtan. Brukar säga till när det eskalerar.

    kanske borde berätta detta för en ev kille i framtiden? Så det inte blir så att han tror att det börjar göra ont när det redan är olidligt för mig.


    säga till när det eskalerar? 
    Avbryt så fort det gör ont. Nu lär du din kropp att samlag = ont.
  • zz22zz

    Det är mycket viktigt att du kommunicerar med din sexpartner, särskilt om dina besvär ska kunna bli bättre. Berätta redan innan ni sättet igång med penetreringen att det är vanligt att du kan få ont vid penetrerande sex och att ni då kan behöva gå över till någon annan typ av sex. Vet mannen om att du lätt får ont kan han förhoppningsvis anpassa sexet så det kanske går att genomföra lite längre. Avbryt när det börjar göra ont. Avsluta oralt eller med handen så kommer han sannolikt bli nöjd ändå. 

    Jag har själv varit med om att att en tjej jag låg med hade ont och inte kommunicerade det förrän hon nästan gråtfärdig bad mig att försöka komma snabbt för att avsluta. Det kändes fruktansvärt, nästan som att det varit en våldtäkt även fast hon har helt med på det hela. Jag hade 1000-ggr hellre velat veta i tid redan när det började bli obehagligt då vi kunde ha avbrutit eller avslutat på ett annat sätt. Som tur var blev hon bättre på att kommunicera ur det kändes och så småningom blev hon helt av med problemet att det smärtade vid sex när hon lyssnade på sin kropp och vågade berätta när det inte kändes bra. 

Svar på tråden Varför gör det ont?