• Petercef

    Mina två tjejkompisar vill ha insemination av mig.

    Hej! Tänkte höra lite hur ni tänker samt om det ens är genomförbart. Jag har gjort en vasektomi för 2 år sen då jag har 3 barn och vill inte ha fler. Nu har jag två tjejkompisar som skulle vilja ha min sperma. för insemination. Är det Ens genomförbart då jag gjort en vasektomi? Alltså kan läkare plocka ut sperma rent kirurgiskt eller behövs en omvänd vasektomi först? Tanken är sedan att det blir ?fader okänd? då jag själv inte vill involvera mig eller har ork att starta på nytt med småbarn. Någon som har koll? 

  • Svar på tråden Mina två tjejkompisar vill ha insemination av mig.
  • Anonym

    Det kommer inte stå fader okänd. Det funkar inte så idag.
    Du kommer aldrig kunna vara säker på att du inte kommer få betala underhåll för dessa barn. Det går inte att avtala bort. Oavsett vad kvinnorna lovar.

  • Anonym (Tja)

    Det är möjligt att försöka via privat klinik, men inga garantier om barn. Kostar ca 40-50000 för ett försök.
    Kliniken ser till att du blir inskriven som far, så fader okänd kan du glömma.

  • Tow2Mater

    Låter ju jobbigt for dina kompisar som inte lyckas hitta partners, men som ovan sa, om du inte är beredd på att betala underhåll i minst 18 år är det en mycket dålig ide.

  • Anonym (rätt sätt)

    Eftersom du ändå måste kontakta vården för att få ut sperman så kommer ju allt ske på "rätt sätt", dvs på klinik med alla papper som tillkommer. Till skillnad mot vad de andra här försöker smälla i dig kommer du inte bli juridisk förälder eller behöva betala underhåll utan det kommer behandlas som alla andra som skaffar barn med hjälp av en donator. Att du är extra känd för mammorna spelar ingen roll rent juridiskt. Men fader okänd kan det inte bli idag, nej, när barnet är gammal nog är uppgifterna om dig helt öppna för barnet att ta reda på.

  • Anonym (Tja)
    Anonym (rätt sätt) skrev 2023-11-09 03:18:34 följande:

    Eftersom du ändå måste kontakta vården för att få ut sperman så kommer ju allt ske på "rätt sätt", dvs på klinik med alla papper som tillkommer. Till skillnad mot vad de andra här försöker smälla i dig kommer du inte bli juridisk förälder eller behöva betala underhåll utan det kommer behandlas som alla andra som skaffar barn med hjälp av en donator. Att du är extra känd för mammorna spelar ingen roll rent juridiskt. Men fader okänd kan det inte bli idag, nej, när barnet är gammal nog är uppgifterna om dig helt öppna för barnet att ta reda på.


    Det är väl precis det vi skrivit.
    Fader okänd går inte vid ivf i Sverige. 
    Mammorna vet vem han är.
    De kan alltså begära underhåll.
  • Anonym (qq)
    Anonym (rätt sätt) skrev 2023-11-09 03:18:34 följande:

    Eftersom du ändå måste kontakta vården för att få ut sperman så kommer ju allt ske på "rätt sätt", dvs på klinik med alla papper som tillkommer. Till skillnad mot vad de andra här försöker smälla i dig kommer du inte bli juridisk förälder eller behöva betala underhåll utan det kommer behandlas som alla andra som skaffar barn med hjälp av en donator. Att du är extra känd för mammorna spelar ingen roll rent juridiskt. Men fader okänd kan det inte bli idag, nej, när barnet är gammal nog är uppgifterna om dig helt öppna för barnet att ta reda på.


    Han blir väl inte donator på det sätt som man blir om en person kontaktar en spermabank och där väljer från deras spermabank? 

    Fast jag undrar om tråden är sann. TS har inte ens angett vad han själv vill i det hela, utan bara vad kvinnorna önskat. Varför skulle en man som gjort vasektomi, som redan har tre barn och som säger att han inte är intresserad av fler barn, gå igenom krånglet med att besöka klinik för att eventuellt göra ett ingrepp? Bara för att vara snäll? What's the catch? Har kvinnorna erbjudit honom pengar? 
  • Anonym (rätt sätt)
    Anonym (Tja) skrev 2023-11-09 06:28:11 följande:
    Det är väl precis det vi skrivit.
    Fader okänd går inte vid ivf i Sverige. 
    Mammorna vet vem han är.
    De kan alltså begära underhåll.
    Och jag säger att ni har rätt men fel. Öppen donation, ja, men man kan INTE begära underhåll från en registrerad donator,  även om det är någon man känner.
  • Anonym (rätt sätt)
    Anonym (qq) skrev 2023-11-09 06:51:35 följande:
    Han blir väl inte donator på det sätt som man blir om en person kontaktar en spermabank och där väljer från deras spermabank? 

    Fast jag undrar om tråden är sann. TS har inte ens angett vad han själv vill i det hela, utan bara vad kvinnorna önskat. Varför skulle en man som gjort vasektomi, som redan har tre barn och som säger att han inte är intresserad av fler barn, gå igenom krånglet med att besöka klinik för att eventuellt göra ett ingrepp? Bara för att vara snäll? What's the catch? Har kvinnorna erbjudit honom pengar? 
    Jo, det blir han. 
  • Petercef
    Anonym (qq) skrev 2023-11-09 06:51:35 följande:
    Han blir väl inte donator på det sätt som man blir om en person kontaktar en spermabank och där väljer från deras spermabank? 

    Fast jag undrar om tråden är sann. TS har inte ens angett vad han själv vill i det hela, utan bara vad kvinnorna önskat. Varför skulle en man som gjort vasektomi, som redan har tre barn och som säger att han inte är intresserad av fler barn, gå igenom krånglet med att besöka klinik för att eventuellt göra ett ingrepp? Bara för att vara snäll? What's the catch? Har kvinnorna erbjudit honom pengar? 
    vad skulle jag vinna på att skapa en låtsastråd om detta ämne? Jag vill absolut Inte ha fler barn och genomförde en vasektomi för 3 år sedan. 2 av mina nära tjejkompisar är barnlösa och vill ha barn, men vill inte ha någon man/pappa till barnen. De vill dock inte ha donation från någon helt okänd och frågan kom upp. Jag tjänar inte en krona utan gör det för att vara snäll i så fall. Fast jag villl ju vara säker på att jag i så fall inte har några som helst skyldigheter.
  • Anonym (Ivf)
    Petercef skrev 2023-11-09 22:38:31 följande:
    vad skulle jag vinna på att skapa en låtsastråd om detta ämne? Jag vill absolut Inte ha fler barn och genomförde en vasektomi för 3 år sedan. 2 av mina nära tjejkompisar är barnlösa och vill ha barn, men vill inte ha någon man/pappa till barnen. De vill dock inte ha donation från någon helt okänd och frågan kom upp. Jag tjänar inte en krona utan gör det för att vara snäll i så fall. Fast jag villl ju vara säker på att jag i så fall inte har några som helst skyldigheter.
    Drt korta svaret är: omöjligt

    Det långa svaret är:

    För att vården ska kunna ta ut sperma utan att försöka vända vasektomin, så kommer de att ta ut det med nål ur testiklarna. Den typen av behandling görs endast för barnlösa par och inte för det dina tjejkompisar är ute efter. Om du är ihop med ena tjejen kan det göras för er två, men då blir du ocksa pappa till eventuella barn.
  • Tow2Mater
    Petercef skrev 2023-11-09 22:38:31 följande:
    vad skulle jag vinna på att skapa en låtsastråd om detta ämne? Jag vill absolut Inte ha fler barn och genomförde en vasektomi för 3 år sedan. 2 av mina nära tjejkompisar är barnlösa och vill ha barn, men vill inte ha någon man/pappa till barnen. De vill dock inte ha donation från någon helt okänd och frågan kom upp. Jag tjänar inte en krona utan gör det för att vara snäll i så fall. Fast jag villl ju vara säker på att jag i så fall inte har några som helst skyldigheter.
    Vill ha och vill ha. Tänk på barnen. De kommer sakna en pappa! Vill du inte vara en, låt bli.
  • Kirenaj68
    Petercef skrev 2023-11-09 22:38:31 följande:
    vad skulle jag vinna på att skapa en låtsastråd om detta ämne? Jag vill absolut Inte ha fler barn och genomförde en vasektomi för 3 år sedan. 2 av mina nära tjejkompisar är barnlösa och vill ha barn, men vill inte ha någon man/pappa till barnen. De vill dock inte ha donation från någon helt okänd och frågan kom upp. Jag tjänar inte en krona utan gör det för att vara snäll i så fall. Fast jag villl ju vara säker på att jag i så fall inte har några som helst skyldigheter.
    Du får väl säga åt tjejerna att antingen spara ihop till insemineringarna eller gå ut på krogen och ragga...

    Du har fått många goda skäl här att inte göra det. Avstå.
Svar på tråden Mina två tjejkompisar vill ha insemination av mig.