• Celiinnn

    Undrar genuint

    en fråga till folket här, vem som kan svara men vill helst veta vad full blodiga svenskar tycker om samhället, invandringen, islam, Israel och Palestina konflikten. jag Vill veta varför allt med utländskt blod Stör er, jag vill veta varför en beslöjad kvinna stör er, jag vill veta varför ni ogillar och visa av er till och med hatar muslimer och tanken av islam, jag vill veta vad ni vet som får er se på ett sätt, jag vill veta varför ni har en fasad om att er ursäkt är att Sverige är ett kristet land men svenskar är dom mest ateistiska jag vet, vet ni om att Maria täckte håret, vet ni om att kläderna muslimska män har på sig påväg till mosken är exakt samma som Jesus bar, det ni stämplar som terrorist med skägg och en sånn vit ?tunika? vad är skillnaden mellan religionen islam och kristendomen som får er känna att islam är en dålig religion. vill ha ett svar om religionen och INTE människor. religion och en människa skiljer sig. Vill även veta om ni svenskar endast hjälper och tar hänsyn till länder med krig endast när det är en vit befolkning. vill veta vad som försegår i era hjärnor. hur blev palestinierna terroristerna när man klart och tydligt kan se vilka som dör och vilka som skadads varje dag. Ni ser att Israel är dom som dödar. lever jag i en fejkad värld? undrar om jag är vaken för hur kan ni inte se det vi ser? 

  • Svar på tråden Undrar genuint
  • LaliaW

    Jag tycker det är tråkigt att Sverige har misslyckats med sin integration av nyanlända. Det är något vi måste lösa så snabbt vi bara kan. 


    Jag känner många muslimer och tycker om de flesta av dom. Finns puckon där också. 


    Gällande Israel och Palestina så erkänner jag att jag vet för lite för att ta ställning. Jag tycker synd om alla oskyldiga på båda sidorna. Kan erkänna att jag har lite ökad förståelse för Palestinerna men vet inte ens om jag har rätt. 

    Jag bryr mig inte om du har utländskt blod. Min man och barn har det. 


    Bryr mig inte om slöja. Jag förstår inte varför man vill ha det men jag behöver inte förstå det. Det är upp till en själv. 

    Jag bryr mig lika mycket om kriget i Ukraina som kriget i Gaza. Det enda som kan påverka min rädsla är att Ukraina och Ryssland känns närmre hemma. Att det skulle lättare spridas hit? 


    Jag är ateist och har inte träffat många svenskar som är troende?


     

  • Mentat
    Celiinnn skrev 2023-10-27 20:41:58 följande:
    Undrar genuint

    en fråga till folket här, vem som kan svara men vill helst veta vad full blodiga svenskar tycker om samhället, invandringen, islam, Israel och Palestina konflikten. jag Vill veta varför allt med utländskt blod Stör er, jag vill veta varför en beslöjad kvinna stör er, jag vill veta varför ni ogillar och visa av er till och med hatar muslimer och tanken av islam, jag vill veta vad ni vet som får er se på ett sätt, jag vill veta varför ni har en fasad om att er ursäkt är att Sverige är ett kristet land men svenskar är dom mest ateistiska jag vet, vet ni om att Maria täckte håret, vet ni om att kläderna muslimska män har på sig påväg till mosken är exakt samma som Jesus bar, det ni stämplar som terrorist med skägg och en sånn vit ?tunika? vad är skillnaden mellan religionen islam och kristendomen som får er känna att islam är en dålig religion. vill ha ett svar om religionen och INTE människor. religion och en människa skiljer sig. Vill även veta om ni svenskar endast hjälper och tar hänsyn till länder med krig endast när det är en vit befolkning. vill veta vad som försegår i era hjärnor. hur blev palestinierna terroristerna när man klart och tydligt kan se vilka som dör och vilka som skadads varje dag. Ni ser att Israel är dom som dödar. lever jag i en fejkad värld? undrar om jag är vaken för hur kan ni inte se det vi ser? 


    Din fråga känns ärligt talat mer som en anklagelseskrift än en fråga men jag kan ändå kommentera något. Religion är inget viktigt för de flesta svenskar. Visst, vi har en kristen kulturtradition men kristendomen som sådan är det inte många av oss som verkligen praktiserar.
    Vad gäller slöjan tror jag att en hel del svenskar ogillar inte just slöjan som sådan utan att den är en synlig påminnelse om det institutionaliserade kvinnoförtrycket inom islam. Jämställdhet mellan könen är viktig för de allra flesta svenskar.
  • ViltHane
    Celiinnn skrev 2023-10-27 20:41:58 följande:
    Undrar genuint

    en fråga till folket här, vem som kan svara men vill helst veta vad full blodiga svenskar tycker om samhället, invandringen, islam, Israel och Palestina konflikten. jag Vill veta varför allt med utländskt blod Stör er, jag vill veta varför en beslöjad kvinna stör er, jag vill veta varför ni ogillar och visa av er till och med hatar muslimer och tanken av islam, jag vill veta vad ni vet som får er se på ett sätt, jag vill veta varför ni har en fasad om att er ursäkt är att Sverige är ett kristet land men svenskar är dom mest ateistiska jag vet, vet ni om att Maria täckte håret, vet ni om att kläderna muslimska män har på sig påväg till mosken är exakt samma som Jesus bar, det ni stämplar som terrorist med skägg och en sånn vit ?tunika? vad är skillnaden mellan religionen islam och kristendomen som får er känna att islam är en dålig religion. vill ha ett svar om religionen och INTE människor. religion och en människa skiljer sig. Vill även veta om ni svenskar endast hjälper och tar hänsyn till länder med krig endast när det är en vit befolkning. vill veta vad som försegår i era hjärnor. hur blev palestinierna terroristerna när man klart och tydligt kan se vilka som dör och vilka som skadads varje dag. Ni ser att Israel är dom som dödar. lever jag i en fejkad värld? undrar om jag är vaken för hur kan ni inte se det vi ser? 


    Motfråga. Varför tycker du och tror att Hamas, dvs ISIS.. Är något häftigt och fint? 

    Attackera civila verkar vara din högsta önskan.

    Förövrigt tänker jag inte försöka att besvara någon utav dina frågor. För så fort man ger ärliga och motiverade svar här inne, så blir man avstängd. 

    Mycket bättre att ni inte kommer hit istället, så slipper jag bli avstängd. Och alla slipper diskutera något med er. 
  • Celiinnn

    min Fråga var sanning, ni svenskar är väldigt bra på att vara rasister diskret och genom sarkasm, vill nästan säga att majoriteten är under bordet rasister. och det verkar som att ni kommer på saker i era egna huvuden, som bland annat 1 av er som skrev något om kvinnoförtrycket inom islam, kan du utveckla? jag Var tydlig med att svara om vad vår religon säger och vad ett par människor/ folkgrupper/ kulturer gör, finns bra o dåliga muslimer som de finns dåliga o bra kristna, varför tror du bönen finns och förlåtelse Inom relationer, det är ju för att människan är en syndare, alla följer inte islam på rätt sätt, många beblandar islam med kultur, och därför som t.ex i Iran kan man se förtrycket på kvinnorna, ännu en gång om ni har ett bra svar på vad islam säger som får er känna att islam förtrycker dela gärna med er. Sen till dig med motfrågan vill knappt svara på din fråga men du verkar vara lite rolig, jag tycker det är häftigt med att civila dör? o Sen att ni inte kommer hit? Vem e ?ni?. du verkar vara intressant men fattig på kunskap därför svarar du med ursäkter om att bli avstängd. ingen tvinga dig svara ?slipper svara på er? du är en sånn som leker smart och bara skriver för att skriva. ingen fakta eller kunskap jätte Onödig. 

  • Mentat
    Celiinnn skrev 2023-10-29 18:16:41 följande:

    min Fråga var sanning, ni svenskar är väldigt bra på att vara rasister diskret och genom sarkasm, vill nästan säga att majoriteten är under bordet rasister. och det verkar som att ni kommer på saker i era egna huvuden, som bland annat 1 av er som skrev något om kvinnoförtrycket inom islam, kan du utveckla? jag Var tydlig med att svara om vad vår religon säger och vad ett par människor/ folkgrupper/ kulturer gör, finns bra o dåliga muslimer som de finns dåliga o bra kristna, varför tror du bönen finns och förlåtelse Inom relationer, det är ju för att människan är en syndare, alla följer inte islam på rätt sätt, många beblandar islam med kultur, och därför som t.ex i Iran kan man se förtrycket på kvinnorna, ännu en gång om ni har ett bra svar på vad islam säger som får er känna att islam förtrycker dela gärna med er. Sen till dig med motfrågan vill knappt svara på din fråga men du verkar vara lite rolig, jag tycker det är häftigt med att civila dör? o Sen att ni inte kommer hit? Vem e ?ni?. du verkar vara intressant men fattig på kunskap därför svarar du med ursäkter om att bli avstängd. ingen tvinga dig svara ?slipper svara på er? du är en sånn som leker smart och bara skriver för att skriva. ingen fakta eller kunskap jätte Onödig. 


    Nja, jag skrev att den "genuina" frågan mer kändes som en anklagelseskrift och detta inlägg förtar inte det intrycket. F.ö. rekommenderar jag att använda interpunktion.

    Mitt intryck av islams kvinnoförtryck handlar väl dels om att kvinnor i Afghanistan och Saudiarabien knappt för lämna hemmet utan en manlig ledsagare som tillhör familjen eller är hennes förmyndare och dels om rapporterna från Iran om att unga kvinnor kan inte bara häktas utan även mördas av moralpolisen om de inte bär sin slöja på "rätt" sätt. För all del: Dessa fall är kanske inte representativa utan är mer extrema tolkningar av islam.

    Sådana saker som härrör från religionen är i alla fall att en man kan ha flera hustrur utan att det omvända gäller, att kvinnan inte har samma arvsrätt som mannen, att kvinnor inte får gifta sig med en man som inte är muslim, att mannen har lättare att skilja sig än omvänt, att kvinnan inte har rätt till vårdnad av barnen vid skilsmässa, att kvinnans vittnesmål bara är värt hälften av en mans, att kvinnan inte får neka till sex inom äktenskapet - om hon gör det kan mannen slå henne och säkert en hel massa annat.

    Slöjan är för en genomsnittlig svensk en synlig symbol för detta förtryck och att kvinnan som bär den underkastar sig förtrycket.
  • Celiinnn

    Igen ?islams kvinnoförtryck? läser du det jag skriver eller är du allmänt dum och förvirrad? kultur och extrema INDIVIDER som antar att man kan beblanda deras Politik, kultur osv med RELIGION följer INTE islam. en kvinna inom islam är inte förtryckt. Sen det med att en man kan gifta sig med 4 men ej tvärtom har med gamla tider att göra bland annat att kvinnorna var fler än männen exempelvis. Sen idag i vårt samhälle kanske det inte är lika aktuellt, men det är DOCK fortfarande tillåtet än idag för vår religon ändras inte. En man som vill gifta sig med fler MÅSTE kunna behandla alla kvinnor lika bra, vara stabil och mycket annat. Inte många män som klarar av det men betyder det att det helt plötsligt ska skriva ner en ny koran med anpassningar? Nej. kvinnorna är förtryckta inom islam? Men en Muslimsk man har kompletterat halva religoner genom giftemål, En mans plikt inom islam är att ta hand om kvinnan, En man som fått sin kvinna fälla tårar pågrund av honom kommer änglarna förbanna. en DOTTER är en fars anledning till paradiset även kallat jannah, paradiset ligger under våra MAMMORS fötter. Med andra ord en kvinna, en fru, en dotter är en plikt till att respektera om man strävar efter nästa liv. Medan ni strävar efter 50/50 och tjatar om en ring från era ?sambos? som ni levt med i 5 år+ har våran religon underlättat, mycket. Bara simpla saker som att en man ska försörja sin fru är en diskussion mellan er men oss en självklarhet ?en mans pengar är hans fru och en frus är hennes egna? svarade endast på dom påstående som jag vet kommer ofta, dom resterande är endast en sökning bort. Det är omöjligt att hitta fel i koranen islam är perfekt därför kommer ni alltid med saker som ni hört från okunniga, eller drar människors synder och fel och kastar det på islam. Kom med ren fakta, rena anklagelser. fler svenskar dock som blir muslimer, dom som öppnat faktan kommer fastna. Därför är islam den mest snabbväxande religionen. Inga konstigheter inget komplicerat. simpelt och enkelt❤️

  • Moder1

    Det är lätt att säga att Svenskar är rasister.
    Jag träffar och jobbar med många från olika nationer och jag kan upplysa dig att främlingsfientlighet är väldigt vanligt även bland islam , judar, kristna osv.
    Kurder tycker inte om araber, turkar tycker inte om kurder, araber tycker inte om somalier osv.

    Det är viktigt att komma ihåg att vi alla är människor, alla är någons barn , någons mormor osv.
    Sverige kan inte ta emot fler än de kan ta hand om, det är där det blivit fel tänker jag.

    Och att de flesta svenskar är ateister är inte helt sant, lika osant som att alla muslimer är anhängare till is.
    Det som stör mest är just det att Sverige hjälper till för mycket och vad får de för det? Förakt?

  • Celiinnn

    förstår vad du menar, men det tyvärr lätt att säga för det är mycket sant, oftast iallafall. Ofta betyder ej alla,  och i slutet av dagen är vi med utländsk bakgrund ändå mer tillsammans och öppna av oss, högst troligt kommer du se en klick med kurder somalier och araber, eller kurd, turkar, och en afghan osv vi är från alla olika länder och håll men du ser oss alltid tillsammans. samma med en svensk som blivit uppväxt och kan relatera till oss, dom är också en av oss, men resterande svenskar är det väldigt svåra att relatera och umgås med. Ni har en helt annan typ av jargong, personlighet. Det är så pass avvikande att vara med dom att jag till och med glömt bort svenskarna existens i deras egna land, träffar på dom sällan och märker inte av dom går liksom bara förbi men nån med utländsk bakgrund ler jag mot och hälsar. skulle jag hälsa på en svensk skulle ja få blickar som att jag är skum. ni Är väldigt ensamma i er själva och undviker allt främmande, måste hålla sig på avstånd vid busshållplatse, fattar att ingen vill ha nån främling vid ansiktet på en men även vid sitt plaster/ bänkar hör man suckandet/ hur ni bara springer iväg som om vi vore djur. Det händer för ofta, detta är min majoritet av svenskar JAG träffat, (aldrig äldre dock, dom verkar så ensamma och så pratglada får en helt annan energi av äldre damer/gubbar som är nyfikna och börjar lite lätt med att fråga vart man är ifrån, sen känner man en typ av trygghet dom känner som att dom inte fått prata ut på länge, hur dom kan rabbla upp en hel livs historia, det är en kultur jag ej gillar här I Sverige att man ej tar hand om dom äldre. 

  • Mentat
    Celiinnn skrev 2023-10-29 21:52:59 följande:

    Igen ?islams kvinnoförtryck? läser du det jag skriver eller är du allmänt dum och förvirrad? kultur och extrema INDIVIDER som antar att man kan beblanda deras Politik, kultur osv med RELIGION följer INTE islam. en kvinna inom islam är inte förtryckt. Sen det med att en man kan gifta sig med 4 men ej tvärtom har med gamla tider att göra bland annat att kvinnorna var fler än männen exempelvis. Sen idag i vårt samhälle kanske det inte är lika aktuellt, men det är DOCK fortfarande tillåtet än idag för vår religon ändras inte. En man som vill gifta sig med fler MÅSTE kunna behandla alla kvinnor lika bra, vara stabil och mycket annat. Inte många män som klarar av det men betyder det att det helt plötsligt ska skriva ner en ny koran med anpassningar? Nej. kvinnorna är förtryckta inom islam? Men en Muslimsk man har kompletterat halva religoner genom giftemål, En mans plikt inom islam är att ta hand om kvinnan, En man som fått sin kvinna fälla tårar pågrund av honom kommer änglarna förbanna. en DOTTER är en fars anledning till paradiset även kallat jannah, paradiset ligger under våra MAMMORS fötter. Med andra ord en kvinna, en fru, en dotter är en plikt till att respektera om man strävar efter nästa liv. Medan ni strävar efter 50/50 och tjatar om en ring från era ?sambos? som ni levt med i 5 år+ har våran religon underlättat, mycket. Bara simpla saker som att en man ska försörja sin fru är en diskussion mellan er men oss en självklarhet ?en mans pengar är hans fru och en frus är hennes egna? svarade endast på dom påstående som jag vet kommer ofta, dom resterande är endast en sökning bort. Det är omöjligt att hitta fel i koranen islam är perfekt därför kommer ni alltid med saker som ni hört från okunniga, eller drar människors synder och fel och kastar det på islam. Kom med ren fakta, rena anklagelser. fler svenskar dock som blir muslimer, dom som öppnat faktan kommer fastna. Därför är islam den mest snabbväxande religionen. Inga konstigheter inget komplicerat. simpelt och enkelt❤️


    Vad du säger är helt enkelt att du gillar att män och kvinnor tilldelas olika roller inom islam. Må vara, men det är antitesen till jämställdhet, vilket jag inledde med att påpeka att det är en typisk svenskt kärnvärdering. Vad gäller att försörja sin fru ingår det i äktenskapsbalken men jämställt: Gifta makar har en skyldighet att försörja varandra, inte bara åt ena hållet.

    Eftersom islam är perfekt så antar jag att du inser att Gud har förbjudit muslimer att bo i Kiruna, eller om du tillhör shiavarianten av islam, i Oslo, Stockholm och Helsingfors och norr därom då de skulle ha törstat ihjäl när Ramadan infaller på sommaren. Muhammed var säkert en klok man för sin tid men visste givetvis ingenting om midnattssolen eller vita nätter. Gud skulle däremot ha känt till allt om dessa. Antingen har Gud förbjudit muslimer att bo långt norrut eller så talade inte Muhammed med Gud - välj själv.

    Jaja, jag inbillar mig inte ett ögonblick att du skulle ta till dig något av detta, mitt inledande intryck av att denna tråd var allt annat än en genuin fråga förstärks för varje inlägg. Du har all rätt att hävda sådant som är djupt förolämpande för de flesta svenskar, vi har yttrandefrihet - i motsats till muslimska länder - och den innefattar rätten för någon annan att säga det jag finner motbjudande. Jag försvarar den rätten. Det innebär att andra också har rätten att hävda sådant som du kan finna motbjudande, t.ex. att tycka att islam är så obehaglig att de vill köpa ett exemplar av Koranen och elda upp den.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Undrar genuint