• Anonym (Tjut)

När får man säga att barn inte kan sjunga?

Årets mamma här...

Jag har ett barn i lågstadieålder som inte kan sjunga. Barnet kan inte alls sjunga. Barnet i fråga är mycket glad i att sjunga. Det tas i från tårna och sjungs friskt och det är ibland svårt att veta om någon misshandlar en katt, eller om barnet sjunger. Barnet tror sig vara fantastisk på sång och planerar både för att vara med i Idol när det blir dags, men också att sjunga för skolan på avslutningar och liknande.

Själv har jag mycket gott gehör och får kryp i hela kroppen när det sätts igång. Jag orkar inte lyssna! Också barnets pappa, som för övrigt är tämligen omusikalisk, spärrar upp ögonen och rycker till när de "höga" tonerna ylas fram. Barnets småsyskon har bett barnet att sluta sjunga. Ofta brukar jag hänvisa till den allmänna ljudbilden i hemmet och be barnet sjunga på sitt rum. Det gör oljudet något bättre, men det låter ju riktigt illa ändå. 

Jag har nu sagt att vi inte sjunger på morgnarna. Jag kan möjligen hantera oljudet senare på dagen, men inte innan frukostkaffet träffat strupen. Det är så klart en regel som då får gälla alla barn och vuxna. 

Men - när förstår barn att det faktiskt inte låter bra? Eller när kan man som förälder lite fint förklara att det kanske inte är sång som barnet ska satsa sitt livs besparingar på? Jag pratar inte om brutal ärlighet som gör att barnet aldrig öppnar munnen igen, men det är faktiskt olidligt att ständigt lyssna på detta missljud. 

• Svar på tråden När får man säga att barn inte kan sjunga?
  • Anonym (Process)

Jag tänker att det är rätt märkligt att anta att barnet INTE kommer kunna lära sig sjunga och lära sig gehör, utan att man faktiskt lugnt kan stötta med att just få musikalisk skolning.

Ge barnet kunskap genom att helt enkelt öva på att sjunga rent. 

• Anonym (Tjut)
    Anonym (Process) skrev 2023-09-29 09:18:32 följande:

Jag tänker att det är rätt märkligt att anta att barnet INTE kommer kunna lära sig sjunga och lära sig gehör, utan att man faktiskt lugnt kan stötta med att just få musikalisk skolning.

Vi har övat jättemycket. Det går inte fram. Dels är barnet så övertygad om sin förträfflighet och tar inte in vad som sägs, och dels går det verkligen inte in. Vi har övat både hemma och via organiserade kurser, men det hjälper inte. 
  • Anonym (B)

Du får väl vara diplomatisk nu.
    Det räcker att vara ärlig när hon blir större.
    I Idol kan hon komma med ändå.
    De väljer också de som inte kan sjunga och gör bort sig med flit  , för att folk har kul då.

• Anonym (B)

Det är också rätt märkligt att inte förstå att vissa saker kräver talang , inte bara övning. 
  • Anonym (B)

Det är också rätt märkligt att inte förstå att vissa saker kräver talang , inte bara övning. 
  • Cereal Killer

Åh, sånt där är jättesvårt! Hur hittar man rätt balans mellan att vara positiv till barnets intresse och att undvika onödig kritik, och att inte uppmuntra en talang som helt enkelt inte finns? Tittar man på just idol så är det ju uppenbarligen många vuxna/tonåringar som inte förstår att de inte sjunger något vidare, så ljuger man för barnet och säger att det låter bra så kommer kanske inte den insikten av sig själv.

Kanske får ni lite försiktigt, och utan att lägga någon värdering i det, förklara att sång är något man måste öva på på ett visst sätt, precis som vilket instrument som helst. Blåser man bara i en blockflöjt utan att lära sig hur man konstruerar olika toner på ett korrekt sätt, så kommer det aldrig att låta bra. Det är samma med rösten, vill man bli sångerska så måste man öva på att ta rätt ton. Det finns ju appar där man övar på just detta. Tränar hon med en sådan så kommer hon kanske förstå att det i nuläget sällan bli rätt, men hon har då också möjlighet att bli bättre. 

• Anonym (Sjung)

Jag hade inte sagt något. Ditt barn verkar finna glädje i att sjunga och då är det bara horribelt av dig att förstöra denna glädje.

Försök istället hitta en lösning som inte handlar om att dämpa hennes glädje för sång. Låt henne börja på kör, så hon kan finna verktyg så hon kan lära sig att sjunga renare. Berätta att man ibland behöver lite andrum gällande ljud men att hon mer än gärna får sjunga på sitt rum. 

• Cereal Killer
    Anonym (Tjut) skrev 2023-09-29 09:22:46 följande:
    Vi har övat jättemycket. Det går inte fram. Dels är barnet så övertygad om sin förträfflighet och tar inte in vad som sägs, och dels går det verkligen inte in. Vi har övat både hemma och via organiserade kurser, men det hjälper inte. 
    Jag såg detta först efter jag skrev mitt inlägg. Kanske ändå värt att testa med en app där man tränar på att ta rätt ton, om du inte provat det redan. 
  • Anonym (Tjut)
    Anonym (Sjung) skrev 2023-09-29 09:28:03 följande:

Jag hade inte sagt något. Ditt barn verkar finna glädje i att sjunga och då är det bara horribelt av dig att förstöra denna glädje.

Försök istället hitta en lösning som inte handlar om att dämpa hennes glädje för sång. Låt henne börja på kör, så hon kan finna verktyg så hon kan lära sig att sjunga renare. Berätta att man ibland behöver lite andrum gällande ljud men att hon mer än gärna får sjunga på sitt rum. 

Hon har sjungit i kör i TRE ÅR. Hon sjunger numera mestadels på sitt rum, men det låter ut. Speciellt när hon tar i. Och det låter så fruktansvärt illa. 

Ett syskon höll på med en sport som denne inte alls hade talang för. Syskonet förstod själv till slut att så var fallet och slutade, men fram tills dess hade syskonet roligt och höll på. Det var dock inget som störde någon annan. Det här är en ständig ljudmatta av yl.
  • Anonym (kul)

Du skriver väldigt kul! Men frågan har ju också ett djup...

Personligen skulle jag spela in barnets sång, och titta på tillsammans. Sådär spontant "vill du se det jag filmade?". Då finns en chans att barnet säger "låter jag sådär?" - för det är antagligen lite olikt hur det låter i dennes huvud! Och då kan du svar diplomatiskt "Det är få som kan sjunga rent i din ålder, sånt kräver såklart träning. Du har potential! Men nej, heeelt perfekt låter det kanske inte ännu :) Ge det tid!"

Det är inget som barnet komemr komma ihåg som skärrande, om det hela sägs med värme!

Sedan kan resultatet vara att det blir mindre sång, eller så inte.

Googla Loop-earplugs. Gör att du hör, men inte allt! Det dämpar det värsta. Jag triggas enormt av "skolmatsalsljud" och har de alltid i handväskan. Senast fick jag dra fram dem i en food court, där det var för många småbarn...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är svårt att säga till barnet att hen inte kan sjunga, det får hen upptäcka själv. Förhoppningsvis innan hen gör bort sig i Idol eller dylikt.

Däremot kan ni begränsa hur mycket det ylas i hemmet. Man ska inte behöva stå ut med höga ljud ÄVEN om det bara sjungs på rummet och ÄVEN om det låter fint. Det blir naturligtvis vida värre om det låter falskt, men det låter som att ett av problemen är att ditt barn sjunger väldigt högt? Kan inte barnet sänka rösten? Det kan ni faktiskt kräva, samt att det inte sjungs hela tiden.

Kompromissa åt båda håll. Ni får stå ut med barnets sjungande ibland. Barnet får sänka rösten samt bara sjunga vissa tider. Ni kan säga att det är roligt att hen tycker om att sjunga, men att det blir jobbigt för andra när det blir för mycket.

• Anonym (Fågeln)

Spontant så hade jag stoppat något i munnen på tjejen för att få henne att sluta sjunga. En flöjt eller något annat blåsinstrument kanske? Men även en fiol skulle göra det svårt att sjunga samtidigt. Om hon älskar musik men inte kan sjunga så går det ju att kanalisera till instrumentet med.

Kanske kan du filma henne när hon sjunger och låta henne titta. Ta om ett par gånger när hon försöker testa olika tekniker eller sjunga samma sång på olika sätt för att få henne att verkligen lyssna.

Eller låt henne testa på dans och teater, så att hon kan kanalisera sin önskan att stå på scen till något som inte kräver sång.

Beatboxing är kul och funkar ofta även för folk som inte kan sjunga i traditionell mening. Kanske hon skulle gilla det?

• Fliselisan

Det där brukar gå över med åldern, var lugn och låt henne sjunga. Kan hon börja i någon dans/sång grupp kanske så sången blir bättre,

• Anonym (111)

Man säger inget alls. Herregud, snacka om att trycka ned ett barn i skorna. Hon är för liten för att ni ska säga att hon inte är bra på att sjunga. Hon kommer fatta det så småningom. Antingen inser hon det själv eller så kommer någon tyken klasskompis "göra jobbet". 

• Anonym (Erfaren_man)

Som någon redan har föreslagit:
    Filma det hela, och låt barnet därefter se detta. Antagligen kommer hon då upptäcka att det inte låter så fantastiskt som hon föreställer sig. 

• Anonym (M)

Jag har en 7-åring som älskar att sjunga och ibland låter det inte jättebra direkt när hon sjunger / nästan skriker hemma , ibland är det faktiskt ganska jobbigt att lyssna på och jag har sagt till att hon får vara lite tystare och kanske låta bli att sjunga när lillebror eller nån annan sover t.ex.

Men när hon sjunger samtidigt som nån spelar piano t.ex blir det helt annorlunda. Hon sjunger jättefint då och rent, min pappa och en vän som är musiker har sagt att hon är väldigt duktig. Hon har uppträtt på en väns restaurang några gånger och varit med i barnkör i en låt. 

Kanske ditt barn kan lära sig sjunga bättre? Tänker att det nog oftast inte låter så bra när ett barn ?skriksjunger? hemma.. 
    Mitt yngsta barns pappa (dotterns bonuspappa) är förresten riktigt dålig på att sjunga, hans mamma berättade att hon har sagt det till honom sen han var liten .. Kanske inte jättesnällt men tror inte han mår så väldigt dåligt pga det .

Annars tycker jag att man kan säga att barnet får sjunga tystare och inte hela dagarna , även om hen skulle sjungit bra orkar man inte riktigt lyssna på det hela tiden .. det är ganska förståeligt. 

• Anonym

Det enda du behöver säga är att hon ska dämpa sig. 
    Hon precis som alla andra i familjen får hålla normal samtalston

• Anonym (hmmm)

har barnet hört sig själv sjunga, spelat in henne? hon kanske hör sig själv som helt annorlunda? barnet är ännu så litet så jag hade inte sagt något och tror barnet själv kommer fatta med åldern eller också vilket är min förhoppning bli mkt bättre på det i framtiden. 

• Anonym (G-klav)

Man spelar in sig själv och lyssnar på det- sen är de flesta betydligt mindre kaxiga.

För extra svårighetsgrad- ge barnet en mikrofon.

Jag har blivit utvald av körledare att sjunga solo i konserter och tycker fortfarande att jag låter hemsk inspelad. Skäms

Svar på tråden När får man säga att barn inte kan sjunga?