• Anonym (Kan man?)

Kan banken dra tillbaka lån

Jag har lånat pengar av en bank. Ett privatlån. Ansökan blev godkänd och pengarna betaldes ut i förrgår. 

Nu ringde banken mig (jag missade deras samta) och de vill komma i kontakt med mig. Kan de dra tillbaka ett lån? Har inte fått en första faktura än.

• Svar på tråden Kan banken dra tillbaka lån
  • FuckGoggleAskMe
    sextiotalist skrev 2023-09-29 05:42:56 följande:
    Jag har ett lån och ibland får jag sms där de vill ta kontakt  (för att sälja mertjänster). De skriver från vilket telefonnummer, som går att verifiera och vilken tid 
    Ok! Det skulle inte hända där jag bor, så undrade. 
  • sextiotalist
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-29 13:10:07 följande:
    Ok! Det skulle inte hända där jag bor, så undrade. 
    Det är ju för att verifiera att det inte är bluff.
    Numret går att kontrollera (dvs knutet till banken) och även vem som ringer 
    Det var mer svar på att bankerna inte skickade sms.
  • Agda90
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 18:12:09 följande:

De skrev i ett sms

hej,

Vi vill gärna komma i kontakt med dig per telefon. Vänligen kontakta oss på telefonnummer xxxxxx.
    Om du är smart så letar du upp numret till deras kundtjänst och ringer INTE det nummer som står i sms. Man vill inte bli utsatt för bedrägeri
  • Anonym (Fröken)
    EpicF skrev 2023-09-29 08:53:15 följande:

Gonerli: "Ring de" som i ring banken, den bank hon har lån i. Är det nu den banken som skickat sms så överensstämmer numret med numret hon har på lånehandlingar samt även på bankens hemsida. Trodde det var en självklarhet att man tar kontakt med BANKEN i sådana fall? Men tydligen inte... 

Nej, jag tror inte heller att banken skickar ut sms. Därför ska ts ringa, ringa banken. Ingen annan. Utan just banken. 

Om du skrivit korrekt, dvs ring dem eller ring dom, så hade ni sluppit missförståndet. Är du osäker på hur de och dem ska användas så skriv alltid dom istället. 
  • EpicF
    Anonym (Fröken) skrev 2023-09-29 13:34:21 följande:
    Om du skrivit korrekt, dvs ring dem eller ring dom, så hade ni sluppit missförståndet. Är du osäker på hur de och dem ska användas så skriv alltid dom istället. 
    Tror nog det hade blivit missförstånd oavsett.... 
  • EpicF

Agda90: Kan vara kundtjänstnr de angivit i smset. Bara för att man får ett sms som säger att det är från sin bank så behöver det inte vara bedrägeri. 

• LFF

Googla "Skickar banken sms" och det kommer upp länkar om bluffsms. Som regel skickar banken ett meddelande där det står typ "Du har ett meddelande på Mina Sidor, vänligen logga in på banken" Där kan de sedan be dig ringa dem eller uppdatera/komplettera information. 

• EpicF
    LFF skrev 2023-09-29 16:24:33 följande:

Googla "Skickar banken sms" och det kommer upp länkar om bluffsms. Som regel skickar banken ett meddelande där det står typ "Du har ett meddelande på Mina Sidor, vänligen logga in på banken" Där kan de sedan be dig ringa dem eller uppdatera/komplettera information. 

Finns säkert endel bluff sms. Men bla min bank kommunicerar via både sms och via "Mina sidor" på  bankens hemsida. Dock är det alltid kundtjänstnr som uppges i smsen och nr kan också verifieras. Och man bes aldrig logga in/trycka på länkar, som en del bluff sms gör. 
  • Anonym (XXX)

Vad står det i kontraktet? Det brukar stå någon formulering om att de oåterkalleligen förbinder sig att betala ut en viss summa, men att det är förenat med vissa villkor, och om något av villkoren inte upprätthålls så upphör avtalet att gälla. D.v.s. de betalar inte ut, eller kräver tillbaka hela beloppet direkt om de redan hunnit betala ut. Och sedan följer en uppräkning av villkoren.

Har du brutit mot något villkor, TS?

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 18:12:09 följande:

De skrev i ett sms

hej,

Vi vill gärna komma i kontakt med dig per telefon. Vänligen kontakta oss på telefonnummer xxxxxx.
    Kontrollera vart telefonnumret går, det kan du göra på Hitta.se. Eller så googlar du bara på bankens namn och ser vad de har för telefonnummer. Om det inte stämmer, ring bankens växel och fråga om de även har det nummer du har fått på SMS. Det KAN vara ett bedrägeri. 
  • Anonym (Vera)
    Goneril skrev 2023-09-29 00:37:44 följande:

EpicF skrev "Ring de" det vill säga det nummer som förekom i SMS:et, det nummer som jag och  ytterligare någon här tror är en bluff. SMS från okända avsändare med uppmaning att ringa eller SMS från föregivna myndigheter eller institutioner ska man bara slänga, aldrig följa länkar eller dylikt. Myndigheter och banker kommunicerar inte så. 

Försäkringskassan och psykiatrin kommunicerar så. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Vera) skrev 2023-09-30 14:33:51 följande:
    Försäkringskassan och psykiatrin kommunicerar så. 
    Jaså, dem har jag inget att göra med. Bankerna kommunicerar i alla fall inte så:

www.landshypotek.se/artiklar/omvarld-trender/sa-kan-du-bli-svarlurad/

Så kan du bli svårlurad!

Bedrägerier där kriminella försöker lura till sig pengar och känslig information från bankkunder blir allt vanligare, samtidigt som bedragarnas metoder ständigt ändras. Så vad kan du göra för att skydda dig själv? Var vaksam och se till att aldrig lämna ut personliga uppgifter vare sig i samtal via telefon eller via meddelanden du fått som SMS eller per mejl. Lägg på luren om samtalet känns obekvämt och svara /klicka inte på oväntade meddelanden. Det är några av de saker du ska tänka på för att bli svårlurad.

(Detta gäller alla seriösa banker, de har gått samman om råden i "Bli svårlurad"-kampanjen.)
  • Anonym (Vera)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-30 14:51:35 följande:
    Jaså, dem har jag inget att göra med. Bankerna kommunicerar i alla fall inte så:

www.landshypotek.se/artiklar/omvarld-trender/sa-kan-du-bli-svarlurad/

Så kan du bli svårlurad!

Bedrägerier där kriminella försöker lura till sig pengar och känslig information från bankkunder blir allt vanligare, samtidigt som bedragarnas metoder ständigt ändras. Så vad kan du göra för att skydda dig själv? Var vaksam och se till att aldrig lämna ut personliga uppgifter vare sig i samtal via telefon eller via meddelanden du fått som SMS eller per mejl. Lägg på luren om samtalet känns obekvämt och svara /klicka inte på oväntade meddelanden. Det är några av de saker du ska tänka på för att bli svårlurad.

(Detta gäller alla seriösa banker, de har gått samman om råden i "Bli svårlurad"-kampanjen.)
    Swedbank SMSade mig för bara några månader sen och det var inget lurendrejeri. 
  • EpicF

Anonym (XXX): Många banker, även seriösa, kommunicerar via sms. Men de ber inte om personliga sensitiva uppgifter, att man ska klicka på länkarna där man ska logga in via bank-id eller att man ska uppge kontonr etc. 

Men att se skickar sms och ber en ta kontakt eller att se ringer sina kunder är normalt och inte bedrägeri. 

Däremot kan det absolut förekomma bedrägei-sms som ser ut att komma från banken. Men de brukar innehålla information om det jag skrev ovan. 

Svar på tråden Kan banken dra tillbaka lån