26 år och autism, tappat alla vänner och rädd att jag inte kommer någonsin lyckas få ett förhållande
Jag är en 26-årig kille som verkligen inte har haft mycket till socialt liv sedan gymnasiet slutade. Jag har haft en del vänner och var relativt omtyckt i dom flesta kretsarna jag var i så som fotbollslaget, skolan etc men jag hade svårt att skaffa riktigt nära vänner. I vuxen ålder har mitt liv spårat ur på i stort sett alla plan. Jag kunde inte hålla ett jobb i mer än någon månad (lär mig jättelångsamt om det är ett praktiskt arbete då jag har stora svårigheter med exekutiva funktioner). Jag hoppade av universitetet för jag hade sådan social ångest under nollningen och föreläsningarna att jag blev helt ensam och det kändes inte som att universitetet blev den omstarten på livet jag hade hoppats på.
För typ ett år sedan blev jag diagnotiserad med autism (nivå 1) vilket är den mildaste formen av autism som finns. Jag är en en ganska otypisk autist, är väldigt försiktig när jag pratar med folk och är väldigt rädd att säga minsta lilla som kan verka taskigt. Jag har lärt mig att maskera diagnosen och jag pratar med normalt tonläge och har normalt kroppsspråk men jag får slut på saker att säga väldigt snabbt i konversationer med nya människor. Jag försöker att inte göra det här till en snyfthistoria men det är verkligen svårt för mig just nu mentalt. Det faktum att jag aldrig har haft ett förhållande och känner mig rädd att jag aldrig kommer ha ett är väldigt svårt att hantera. Jag blir nervös kring tjejer som jag tycker är attraktiva vilket är de flesta tjejer i min ålder. Vet om att det inte är normalt att känna så men jag tror det är en naturlig reaktion på att aldrig ha känt närhet av en tjej. Det skulle vara enklare om jag kunde träffa vänner först och sedan se om jag kunde träffa en tjej genom bekanta. Jag har inte kunnat hitta några föreningar för autistiska personer då jag bor i en rätt liten stad, jag tror dock inte det är helt nödvändigt då jag hade vänner utan diagnos ända upp i 20-årsåldern.
Ett exempel på saker jag gjort för att bryta cirkeln är ju att börja universitetet och tog även upp innebandyn igen. Började även spela fotboll igen men resultatet är detsamma, jag hamnar brevid och pratar inte med någon mer än ytligt småsnack. Jag klarar inte av att bygga relationer för det kommer inte naturligt för mig. Alla andra bara är sig själva medans jag måste tänka mig fram hur jag ska vara. Jag måste hitta något sätt att träna upp det på för detta är verkligen inte ett liv som är värt att leva. Funderar på om jag behöver flytta till en storstad kanske där man har mer alternativ men jag vet inte? Ska även börja volontärjobba med äldre har jag tänkt mig även om det nog inte kommer lösa situationen helt. Finns det någonstans jag kan söka mig för att få social träning? Jag är desperat, det gör fruktansvärt ont att sitta hemma ensam på helgerna.
//Bumberdonk