26 år och autism, tappat alla vänner och rädd att jag inte kommer någonsin lyckas få ett förhållande
Har samma diagnos som du, men kvinnor brukar ju ha det lite lättare. Universitet - ja, det är inte alltid lätt. Nollningen måste man väl inte vara med på??? När jag pluggade var det frivilligt. Man kan vara väldigt ensam på universitetet. Många bara kommer och går till sina föreläsningar och seminarier. De som har ett rikt socialt liv på universitetet är såna som går på ALLT. Dvs på alla fester, student-pub, student-idrottsaktiviteter... m.m. Jag skulle aldrig orka....
Det händer ibland i livet att alla vänner försvinner. Jag har fått börja om några gånger där också. Och jag har allt mer märkt att man får fler vänner om man är "ute" bland folk mer. Det här menar jag inte ordagrant nu. Utan jag menar, att man småpratar med grannarna, eller kanske med tjejen som jobbar i affären, eller med prästen för att man ju är aktiv i kyrkan också, plus i olika föreningar. Såna människor har gott om bekanta och om de har tur, också några riktiga vänner. Men samma där - jag skulle aldrig orka.
Det man kan göra är att vara med i några aktiviteter som man verkligen är intresserad av, och förhoppningsvis träffar man några trevliga människor där. Fotboll är ingen bra sport för att träffa folk. Det är också ganska "grabbigt", vilket jag tycker kan innebära att de inte är så toleranta mot det avvikande. Själv håller jag på med kampsport. Små klubbar kan ha en bra sammanhållning. Där är vi verkligen vänner allihopa. Nu menar jag sporter så som judo, aikido eller karate, inte boxning eller MMA. Som tjej har jag i tonåren också träffat på pojkvänner i klubben. Då var det en lite större klubb. Om du gör något där det är fler kvinnor så har du en fördel där. Prova att gå på yoga t.ex. Kvinnorna brukar ju vara trevliga mot enskilda män. Dock är det då inte läge att försöka ragga på dem allt för snart.
Dessutom: Lite "nördiga" intressen - där kan du träffa folk som du fungerar bra ihop med. Det är ganska viktigt att det är rätt slags folk och det skiljer sig ganska mycket.
Du borde definitivt också träffa folk inom autism-spektrum. Många hittar ju varandra där. Finns det en lokal grupp från föreningen Autism eller Attention där du bor? Gå till träffar för vuxna.