• Anonym (Blivande husägare?)

    Köpa barndomshem

    Kan jag köpa mitt föräldrahem som även är pappas barndomshem, farfar byggde huset, till ett pris som föräldrarna och jag bestämmer, utan att mitt syskon skulle kunna opponera sig på nåt sätt? De vill gärna att huset stannar i familjen och mitt syskon är inte alls intresserad då h*n har betydligt mer storslagna planer för livet. Men jag varken kan eller vill ge marknadspris. Enligt dem vill de bara kunna skaffa sig nåt nytt. Skulle mitt syskon ha nåt för att ställa till en scen? Jag hade gjort det om läget vore tvärtom, men nu är det inte så.
  • Svar på tråden Köpa barndomshem
  • Anonym (Nja)

    Naturligtvis, men antagligen kommer dina syskon att hävda förskott på arv sedan så du får mindre när era föräldrar dör. Bäst att prata med jurist men jag TROR att man ska kunna skriva papper på att det inte ska betraktas som förskott på arv, från dina föräldrars sida alltså.

  • Anonym (Blivande husägare?)
    Anonym (Nja) skrev 2023-09-12 20:10:19 följande:

    Naturligtvis, men antagligen kommer dina syskon att hävda förskott på arv sedan så du får mindre när era föräldrar dör. Bäst att prata med jurist men jag TROR att man ska kunna skriva papper på att det inte ska betraktas som förskott på arv, från dina föräldrars sida alltså.


    Jo, säg att de erbjudit huset till oss båda men ingen velat ha det, så de hade sålt det till nån helt random för skambud. Då hade man ju inte kunnat blanda in arv och sånt.
    Men ja, jag hade aldrig accepterat motsatt situation utan startat fullt krig, men det är ju jag!
    En jurist blir det såklart om det nu faktiskt skulle blir aktuellt, men jag hör mig för lite om det finns några kunniga, tankar, åsiker, erfarenhet 😊
    Man tycker ju att affären ska vara mellan köpare och säljare och ingen annan ska lägga sig i det, men man vet ju aldrig.
  • FuckGoggleAskMe

    Den som äger ett hus kan bestämma vem den säljer till och vilket pris som är ok.


    När dina föräldrar dör kan dina syskon säga att du fick köpa till underpris (blandat fång) och begära att skillnaden mellan det pris du gav och marknadsvärdet vid tidpunkten för affären, räknas som förtida arv. Även om dina föräldrar skriver i testamente eller på annat sätt att det inte är förtida arv. Värdet på huset när de dör är oväsentligt.


    Eller också kan det undantas från arv, för det var långt innan dina föräldrar dog, de flyttade ut, de skrev att det inte skulle räknas som arv etc. 


    Ett exempel -
    Om det räknas som förtida arv - om din fördel var värd 2.000 läggs det till det totala arvet som då blir 4.000. Ni är 4 syskon som borde få 1.000 var. Du har redan fått 2.000 så du får 0. Övriga 3 syskon delar då på de 2.000 som finns kvar. 


     

  • Anonym (Blivande husägare?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-12 22:04:59 följande:

    Den som äger ett hus kan bestämma vem den säljer till och vilket pris som är ok.


    När dina föräldrar dör kan dina syskon säga att du fick köpa till underpris (blandat fång) och begära att skillnaden mellan det pris du gav och marknadsvärdet vid tidpunkten för affären, räknas som förtida arv. Även om dina föräldrar skriver i testamente eller på annat sätt att det inte är förtida arv. Värdet på huset när de dör är oväsentligt.


    Eller också kan det undantas från arv, för det var långt innan dina föräldrar dog, de flyttade ut, de skrev att det inte skulle räknas som arv etc. 


    Ett exempel -
    Om det räknas som förtida arv - om din fördel var värd 2.000 läggs det till det totala arvet som då blir 4.000. Ni är 4 syskon som borde få 1.000 var. Du har redan fått 2.000 så du får 0. Övriga 3 syskon delar då på de 2.000 som finns kvar. 


     


    Tack så mycket!
    Förstår ändå inte. Vem är mitt syskon att bestämma för vad och till vem föräldrarna vill sälja sitt hus, oavsett marknadsvärde? Blir det strul bara för att jag är dotter?
    Men det går alltså att skriva bort från arv? Jag skulle ju aldrig betala pengar till mitt syskon flera år senare för något jag fått köpa när alla var vid sina sinnens fulla bruk.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Blivande husägare?) skrev 2023-09-12 23:19:06 följande:
    Tack så mycket!
    Förstår ändå inte. Vem är mitt syskon att bestämma för vad och till vem föräldrarna vill sälja sitt hus, oavsett marknadsvärde? Blir det strul bara för att jag är dotter?
    Men det går alltså att skriva bort från arv? Jag skulle ju aldrig betala pengar till mitt syskon flera år senare för något jag fått köpa när alla var vid sina sinnens fulla bruk.

    Läs första meningen av mitt inlägg igen, dina föräldrar får sälja huset till dig för tre kronor om de vill.

    Man kan försöka att skriva bort arv, men det lyckas inte alltid. Flera faktorer spelar in. 


    Dina syskon kan hävda att du fått en fördel lika med förtida arv, om du fått köpa något under marknadsvärde. Blandat fång.  

    Jag skrev inget om att betala tillbaka, det händer bara när köpet var alldeles före föräldrarnas död. 


    Marknadsvärde - om du nu köper huset för 3kr men det är värt 5kr, är din fördel 2kr. Om huset är värt 12kr när dina föräldrar dör är din fördel fortfarande 2kr, inte 9kr. 


     

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Blivande husägare?) skrev 2023-09-12 23:19:06 följande:
    Tack så mycket!
    Förstår ändå inte. Vem är mitt syskon att bestämma för vad och till vem föräldrarna vill sälja sitt hus, oavsett marknadsvärde? Blir det strul bara för att jag är dotter?
    Men det går alltså att skriva bort från arv? Jag skulle ju aldrig betala pengar till mitt syskon flera år senare för något jag fått köpa när alla var vid sina sinnens fulla bruk.
    Det är inte dina syskon som bestämmer det, lagen är sån. Den skyddar bröstarvingarna, så inte föräldrarna skänker bort en massa innan de går bort till ett av sina barn. Om det ses som förskott på arv så får ju du mindre att ärva när dina föräldrar går bort, så förutsatt att de har lite tillgångar kvar då så får ditt syskon mer då så att det jämnar ut sig i slutändan.

     Det går att skriva i gåvobrevet att det inte ska ses som förskott på arv, men det blir ju orättvist mot ditt syskon som då får mindre i arv än du får.

    Prata med en jurist så kan de sitta ner med dig och förklara men du har fått väldigt bra svar i inlägg nr6 bla.
  • Anonym (Jag med)

    Jag gjorde precis detta, köpte mitt föräldrahem. Någonstans mellan taxeringsvärdet och marknadsvärdet. 

    Som jag ser det så har jag fått förskott på arvet, sedan får vi se vad mina syskon säger när föräldrarna dött. Men jag är inställd på det eftersom det känns logiskt.

  • Anonym (Blivande husägare?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-13 00:17:03 följande:

    För övrigt tycker jag att du sniken och orättvis om du vill få mer  från dina föräldrar än dina syskon. 


    Det handlar inte om det. Men FYI så hoppas jag mitt syskon dör långsamt och plågsamt.

    Det är mer en husaffär mellan vuxna människor. Det är en helt normal husaffär mellan vuxna friska människor. Om säljaren säger "Får jag bara den summan så är jag nöjd!" och det finns EN intresserad köpare som säger "Men kör till då!" så varför ska arv ens blandas in?? Varför ska jag ha mindre för att jag har köpt ett hus för det pris som säljaren begärde? Men det det blir så bökigt bara för att man råkar vara släkt?? Då får man ju helt enkelt låta nån annan köpa huset åt mig. Det är ju direkt jättekonstigt att man inte ska kunna göra affärer med människor som råkar vara släktingar. Men inget förvånar!
  • Anonym (Blivande husägare?)
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-13 00:50:26 följande:
    Det är inte dina syskon som bestämmer det, lagen är sån. Den skyddar bröstarvingarna, så inte föräldrarna skänker bort en massa innan de går bort till ett av sina barn. Om det ses som förskott på arv så får ju du mindre att ärva när dina föräldrar går bort, så förutsatt att de har lite tillgångar kvar då så får ditt syskon mer då så att det jämnar ut sig i slutändan.

     Det går att skriva i gåvobrevet att det inte ska ses som förskott på arv, men det blir ju orättvist mot ditt syskon som då får mindre i arv än du får.

    Prata med en jurist så kan de sitta ner med dig och förklara men du har fått väldigt bra svar i inlägg nr6 bla.
    Fast vaddå "jämnar ut sig"? Det som finns i dödsboet är ju vad som finns att ärva?

    Går det att skriva bort? är frågeställningen.
    Skit i "orättvisor" etc, det är ju rätt irrelevant. Föräldrarna kan försöka skriva bort det men mitt syskon kan härja och bära sig åt och få rätt? Är det vad ni skriver?

    Tycker du det var bra förklarat? Det tycker inte jag 😄 Jävla flummiga siffror bara där logiken inte alls stämmer. 
Svar på tråden Köpa barndomshem