• FuckGoggleAskMe

Köpa barndomshem

Den som äger ett hus kan bestämma vem den säljer till och vilket pris som är ok.

När dina föräldrar dör kan dina syskon säga att du fick köpa till underpris (blandat fång) och begära att skillnaden mellan det pris du gav och marknadsvärdet vid tidpunkten för affären, räknas som förtida arv. Även om dina föräldrar skriver i testamente eller på annat sätt att det inte är förtida arv. Värdet på huset när de dör är oväsentligt.

Eller också kan det undantas från arv, för det var långt innan dina föräldrar dog, de flyttade ut, de skrev att det inte skulle räknas som arv etc. 

Ett exempel -
    Om det räknas som förtida arv - om din fördel var värd 2.000 läggs det till det totala arvet som då blir 4.000. Ni är 4 syskon som borde få 1.000 var. Du har redan fått 2.000 så du får 0. Övriga 3 syskon delar då på de 2.000 som finns kvar. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Blivande husägare?) skrev 2023-09-12 23:19:06 följande:
    Tack så mycket!
    Förstår ändå inte. Vem är mitt syskon att bestämma för vad och till vem föräldrarna vill sälja sitt hus, oavsett marknadsvärde? Blir det strul bara för att jag är dotter?
    Men det går alltså att skriva bort från arv? Jag skulle ju aldrig betala pengar till mitt syskon flera år senare för något jag fått köpa när alla var vid sina sinnens fulla bruk.

Läs första meningen av mitt inlägg igen, dina föräldrar får sälja huset till dig för tre kronor om de vill.

Man kan försöka att skriva bort arv, men det lyckas inte alltid. Flera faktorer spelar in. 

Dina syskon kan hävda att du fått en fördel lika med förtida arv, om du fått köpa något under marknadsvärde. Blandat fång.  

Jag skrev inget om att betala tillbaka, det händer bara när köpet var alldeles före föräldrarnas död. 

Marknadsvärde - om du nu köper huset för 3kr men det är värt 5kr, är din fördel 2kr. Om huset är värt 12kr när dina föräldrar dör är din fördel fortfarande 2kr, inte 9kr. 

• FuckGoggleAskMe

För övrigt tycker jag att du sniken och orättvis om du vill få mer  från dina föräldrar än dina syskon. 

Svar på tråden Köpa barndomshem