• Tufftomat

Tips på kalorifattig matlåda.

Hej.
    Jag inleder min hälsoresa imorgon, minst 12 kilo ska bort till nästa sommar.

Jag är världsmästare på att äta kalorisnålt...i typ 10 dagar.
    Efter det så tappar jag lust och motivation eftersom jag snarare äter lite random råvaror än maträtter.

Är det någon som har tips på lite grymma kalorisnåla maträtter som även passar som matlådor?

Tänker mig att de ligger kring 350 - 500 kalorier och gärna med lite lägre kolhydratsinnehåll.

• Svar på tråden Tips på kalorifattig matlåda.
  • blomman 2

Jag skulle råda dig till att INTE räkna kalorier.
    Jag skulle råda dig till att först och främst skriva ner dina matvanor och se vilket ätmönster du har.
    Vad är det jag går igång på, mina laster?
    Är det att jag frestas av sötsaker som godis,snacks,fikabröd,glass,läsk mm?
    Är det att jag äter halvfabrikat?
    Är det att jag äter för mycket dåliga kolhydrater?
    Finns många fällor och dåliga val som vi inte alltid märker.
    Jag är mycket för hållbar livsstil och att vara snäll mot sig själv därför är jag mycket emot stora drastiska förändringar där man plockar bort massor från dagliga intaget UTAN att hitta bättre allternativ.
    Tar man vara bort,bort och bort och är extremt strikt och  inte tillåter sig att unna något så kommer du garanterat falla tillbaka till gamla mönster.
    Idag finns det massor av bra allternativ när du vill byta ut något ohälsosamt till något bättre.
    Det är bara att att Googla med rätt fråga så går du massvis med förslag.
    Ta bara Vad kan jag äta istället för ris? Svar: Blomkålsris 
    Vad kan jag äta istället för pasta? Svar: bönpasta,glasnudlar,sötpotatisnudlar 

Är man verkligen öppen och redo för bra livsstilsförändringar så finns det idag massor av hälsosamma val som gör det enkelt att leva mer hälsosamt.

Men,som jag sade tidigare RÄKNA ej kalorier utan se över fällorna och byt ut dem till bättre allternativ så kommer både du och din kropp att må bättre/ lycka till 

• Guldnovan
    blomman 2 skrev 2023-09-03 12:33:09 följande:

Jag skulle råda dig till att INTE räkna kalorier.
    Jag skulle råda dig till att först och främst skriva ner dina matvanor och se vilket ätmönster du har.
    Vad är det jag går igång på, mina laster?
    Är det att jag frestas av sötsaker som godis,snacks,fikabröd,glass,läsk mm?
    Är det att jag äter halvfabrikat?
    Är det att jag äter för mycket dåliga kolhydrater?
    Finns många fällor och dåliga val som vi inte alltid märker.
    Jag är mycket för hållbar livsstil och att vara snäll mot sig själv därför är jag mycket emot stora drastiska förändringar där man plockar bort massor från dagliga intaget UTAN att hitta bättre allternativ.
    Tar man vara bort,bort och bort och är extremt strikt och  inte tillåter sig att unna något så kommer du garanterat falla tillbaka till gamla mönster.
    Idag finns det massor av bra allternativ när du vill byta ut något ohälsosamt till något bättre.
    Det är bara att att Googla med rätt fråga så går du massvis med förslag.
    Ta bara Vad kan jag äta istället för ris? Svar: Blomkålsris 
    Vad kan jag äta istället för pasta? Svar: bönpasta,glasnudlar,sötpotatisnudlar 

Är man verkligen öppen och redo för bra livsstilsförändringar så finns det idag massor av hälsosamma val som gör det enkelt att leva mer hälsosamt.

Men,som jag sade tidigare RÄKNA ej kalorier utan se över fällorna och byt ut dem till bättre allternativ så kommer både du och din kropp att må bättre/ lycka till 

Väldigt bra tips! 
  • joffan

Räknade kalorier i över 1 år så har endel knep. Jag gick ner 28 kilo det året.

*Använd passerade tomater i mycket. 
    *Gör du köttfärsås så ta 50%köttfärs, 50% morot och blomkål. 
    *Mycket grönsaker, jag kokar mycket grönsaker eller har i grytorna.
    *Om du har mejeriprodukter i maten så använd mini eller lätta produkter.
    *Skaffa köttkvarn och mal egen köttfärs då kan du göra färs på 100 kcal/100 gram iställer för 250kcal/100 gram. Färdigmald köttfärs är det så otroligt mycket fett i (fett innehåller mycket kalorier) Därav den enorma skillnaden. Jag gör oftast köttfärs på fläskytterfile och skär bort fettet. 
    *Drick bara vatten till maten, jag lärde mig att det är så onödigt att slösa kalorier på mjölk, läsk och juice.
    *Om du vill ha bröd så ät knäckebröd, mjukbröd är det mycket kalorier i speciellt efter man lagt på pålägg. 
    *Något jag älskar att det är lite kalorier i är rotmos. 
    *Undvik scharkeriprodukter, tex korv. Mycket kalorier.
    *Laga maten själv från grunden och när du handlar så jämnför kaloriinnehållet på olika produkter. Kan skilja mycket i kalorimängd på samma produkter fast olika fabrikat. 
    *Tänk på att protein mättar bra, så det var något jag var noga med att jag fick i mig.

Svar på tråden Tips på kalorifattig matlåda.