• anonymis1

    IVF/Insemtion som "ensamstående" men med särbo

    Hej,
    Jag lever särbo med en kille och vi trivs bra med det upplägget.

    Han är 28 och bor i en mindre stad där han har sin exfru och 3 barn. Jag och han tycker det är viktigt att han bor kvar där för upprätthålla en bra relation med barnen osv (det har varit tufft att få till umgänge). 

    Jag är 22 och bor i en storstad, jag är väldigt karriärfokuserad och vill verkligen bo i en stad där arbetsmarknaden är god. 

    Vi båda känner att ingen av oss ska behöva kompromissa om så viktiga saker. Jag är dessutom väldigt introvert så att flytta till en stad hade inte varit superpositiv för mig. 

    Han är steriliserad. Jag känner ändå att jag vill ha barn. Han har inte helt stängt dörren till barn i någon form kontaktfamilj/adoption/ivf men tycker det är ett jobbigt ämne då han har svårigheter/hjärnspöken i sitt egna föräldraskap med hans nuvarande barn. Jag vill verkligen inte han ska flytta ifrån dom heller. 

    Ska poängtera att jag vill verkligen vara med honom och han känner detsamma. Jag är närmare att strunta i barn än att lämna honom så det är ingen dealbreaker såsätt. 

    Men tanken har ändå slagit mig att adoptera eller försöka med insemtion eller liknande som "ensamstående" iom jag bor själv på min adress o bortsett från att man kanske behöver berätta på en utredning med psykologen så vet ju inte dom om det även om det inte spelar någon roll. Tycker ändå jag har goda förutsättningar att lyckas i mitt föräldraskap. Min särbo är dessutom inte främmande till denna idéen, som han känner nu så vore detta de bästa som att han vet att jag vill ha barn och han behöver gå i kbt gällande hans föräldraskap för nuvarande barnen och hade steriliserat sig pga en anledning osv

    Har försökt googla då jag ganska ny på idéen men hittar inte så många som varit i samma sits, så tänkte kolla här eller ifall någon har tips eller kan ge något pepptalk. 

    Snälla, var snälla!

  • Svar på tråden IVF/Insemtion som "ensamstående" men med särbo
  • Mimosa86

    Det är många som ansöker om att insemineras som ensamstående och bor du i en storstad så är chansen stor att du hittar andra kvinnor som också valt den vägen.

    Hindret är att du blir själv med en bebi på heltid. Din särbor har sina barn då och då. Det innebär att oavsett så kommer en bebis alltid vara med er på alla träffar oavsett om det är hans eller inte.

    Lägg korten på bordet och prata kring det. Du är 22 så det brinner ju inte i knutarna men bra att tänka till hur ni vill ha det. Allt går att lösa.

  • Separeraren

    Jag vet inte hur länge ni har varit ett par eller hur ofta ni har träffats men jag tycker att du borde ge det lite mer tid.
    Innan du ens funderar på att ha honom som lite halv medförälder till ett barn borde hans terapi vara avslutad med gott resultat. 


    Det finns också andra män och du har tiden för dig. 


    Du kanske också borde gå till en psykolog på annat håll än  den som bedömer dig för IVF för ensamstående innan du drar igång utredning. Kanske bra att sortera lite i vad man verkligen vill. 


    iI din ålder ville jag inte ha barn. När jag började närma mig 28 år blev det viktigare och viktigare, Efter 30 år blev det livsviktigt. Man ändras hela tiden och det kan vara bra att låta sådana här beslut mogna till sig ordentligt. 

  • anonymis1
    Mimosa86 skrev 2023-08-26 19:41:29 följande:

    Det är många som ansöker om att insemineras som ensamstående och bor du i en storstad så är chansen stor att du hittar andra kvinnor som också valt den vägen.

    Hindret är att du blir själv med en bebi på heltid. Din särbor har sina barn då och då. Det innebär att oavsett så kommer en bebis alltid vara med er på alla träffar oavsett om det är hans eller inte.

    Lägg korten på bordet och prata kring det. Du är 22 så det brinner ju inte i knutarna men bra att tänka till hur ni vill ha det. Allt går att lösa.


    Tack för input.

    Vi har småpratat om det lite iaf och då har han inga problem med tanken att umgås med mitt barn exempelvis. Men precis som du säger är ung, har ju tid att planera osv
  • anonymis1
    Separeraren skrev 2023-08-26 19:48:38 följande:

    Jag vet inte hur länge ni har varit ett par eller hur ofta ni har träffats men jag tycker att du borde ge det lite mer tid.
    Innan du ens funderar på att ha honom som lite halv medförälder till ett barn borde hans terapi vara avslutad med gott resultat. 


    Det finns också andra män och du har tiden för dig. 


    Du kanske också borde gå till en psykolog på annat håll än  den som bedömer dig för IVF för ensamstående innan du drar igång utredning. Kanske bra att sortera lite i vad man verkligen vill. 


    iI din ålder ville jag inte ha barn. När jag började närma mig 28 år blev det viktigare och viktigare, Efter 30 år blev det livsviktigt. Man ändras hela tiden och det kan vara bra att låta sådana här beslut mogna till sig ordentligt. 


    Detta är inget som kommer ske nu, minst 5 år framåt. Psykolog är alltid bra. Sen är vi alla olika, vissa vet tidigt, vissa kommer fram till saker senare i livet. Bara lite småtankar jag har nu. 
  • Jw83

    Han är bara 28 och har redan misslyckats med äktenskap och hunnit bli pappa till 3 barn och dessutom misslyckas i föräldraskapet också. Han har haft bråttom om misslyckats med massa saker snabbt. Det hade nog inte varit dumt att låta honom växa upp lite och bli en bra pappa till första kullen innan han ska vara en fadersfigur för ditt framtida barn.  Som det är nu så hr du bara bevis på att han inte är riktigt bra i fadersrollen..


    Fram tills jag var 27 så var jag helt 110%säker på att jag aldrig ville ha barn. Den som försökte övertyga mig om annat var ju helt blåst. Sedan träffade jag min make. Att få barn och en kärnfamilj med honom var det viktigaste för mig. Idag har vi ett lyckligt äktenskap och två barn i skolålder.

    Skaffar du ett barn själv så går du miste om mycket som du fått i en kärnfamilj. 

Svar på tråden IVF/Insemtion som "ensamstående" men med särbo