• Tanya85

    Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

    Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

    Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

  • Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-11 19:26:56 följande:
    Underbart och tänk att det inte ens var embryot som var topp 2 för de två satte de in på dag 3! Bra förutsättningar denna omgång och fantastiskt att alla va sambons 🥳 Kanske gjorde även TESA en skillnad!
    Nej precis, jättehäftigt! Hjärta Ja så lycklig att det var sambons som blev så bra! Hjärta
  • Melsson

    Inne och följer er på avstånd! Stort grattis till blastosen Mathilda ❤️❤️❤️ Wow wow nu får du ruva i godan ro med vetskapen att det finns en JÄTTESTARK liten rackare i frysen!!!!!! 

  • Mathilda88
    Melsson skrev 2024-02-11 20:46:05 följande:

    Inne och följer er på avstånd! Stort grattis till blastosen Mathilda ❤️❤️❤️ Wow wow nu får du ruva i godan ro med vetskapen att det finns en JÄTTESTARK liten rackare i frysen!!!!!! 


    Tack!! ❤️😍 Ja blev en helt annan känsla nu med ruvandet när man har den vetskapen ❤️
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-02-11 18:35:06 följande:
    Vi har fått en BLASTOCYST till frysen!!! 😭❤️🙏😭❤️🙏 Fattar inte riktigt vad som har hänt!! Med sambons sperma den också dessutom! Alltså är så lycklig!!!

    Jag ryser!!!
    SÅ OTROLIGT GLAD FÖR DIN SKULL! 


    grattis!😭😭❤️
    jag vet att man inte är i mål men gud vilken känsla ändå!

    vad är egentligen skillnaden denna gång mot tidigare? Melatonin? Att du jobbat färre nätter? kan såkalrt vara slumpen men ändå. så kul och du ger mig hopp och kraft att fortsätta!

  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-02-11 18:24:37 följande:

    Ja, på så vis ändå kunna landa med ett barn i famnen och fullfölja målet. 


    Så sant, det är väldigt avgörande punkter på hur resan utvecklar sig utifrån ens egna omständigheter. 


    ❤️

    Oj va schysst!! 15 000 eller 150 000 menar du? Så fantastiskt att kunna få sådana bidrag!! Får ta och byta jobb haha! Betryggande att veta att man ekonomiskt kan få fortsätta kämpa! ❤️❤️


    Det blir ca 197 000 kr men sen skattas ju minst 50 bort men blir ju i alla fall tre försök till då så det är väldigt skönt att veta i alla fall, jag hoppas dock att det går lika bra för mig som drt gjort för dig den här gången. så kul!
    dåg att du tog fostimon. Ska kanske fråga om det sjätte gången om det nu inte blir bättre den här femte gången.

    hade du högre eller lägre dos än tidigare? 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-02-12 09:44:35 följande:

    Jag ryser!!!
    SÅ OTROLIGT GLAD FÖR DIN SKULL! 


    grattis!😭😭❤️
    jag vet att man inte är i mål men gud vilken känsla ändå!

    vad är egentligen skillnaden denna gång mot tidigare? Melatonin? Att du jobbat färre nätter? kan såkalrt vara slumpen men ändå. så kul och du ger mig hopp och kraft att fortsätta!


    Tack!!! HjärtaHjärtaHjärta Ja jag och mamma brast i gråt av lycka när vi läste mailet! Gåshud {#emotions_dlg.flower} Sambon var på jobbet men var ju lika lycklig Hjärta 
    Nä precis, man är inte i mål på ngt sätt, men det inger ju ett helt nytt hopp om framtiden! Äggdonation hoppade ett steg bort igen liksom Hjärta

    Melatonin 5mg och Fostimon skulle jag säga var stora skillnaden. Nej sant, har bara jobbat 6 nätter hela januari, så kommande lön i februari blir väldigt skral.. Men sånt blir det ibland som hyris. Ja kan vara slump också, men man brukar inte peaka under vintern utan sommar/början av hösten med mer sol?
    LMSM skrev 2024-02-12 09:53:02 följande:
    Det blir ca 197 000 kr men sen skattas ju minst 50 bort men blir ju i alla fall tre försök till då så det är väldigt skönt att veta i alla fall, jag hoppas dock att det går lika bra för mig som drt gjort för dig den här gången. så kul!
    dåg att du tog fostimon. Ska kanske fråga om det sjätte gången om det nu inte blir bättre den här femte gången.

    hade du högre eller lägre dos än tidigare? 
    Wow, det gör ju all skillnad i världen! Japp minst 3 försök till Hjärta Vilket fantastiskt jobb! Barn med vabb ligger ju annars inte på arbetsgivarnas pluskonto. Ja hoppas också att det går bra för er nu och inte behöver flera försök till utan går denna gången HjärtaHjärta

    Ja jag fick Fostimon denna gången (ej färdig penna utan man blandar själv).
    Blev högre dos än innan - tidigare haft som mest 200 några dagar med Menopur på kort protokoll, 150 med långt. Nu fick jag på långt protokoll Fostimon 150 och Menopur 75. Så totalt 225. 

    Heja dig! Hjärta
  • Emmylou91

    Hej! Jag skrev här för ett tag sen, några kanske minns mig?

    ville bara meddela att jag äntligen fått plus på stickan efter min 3e insättning (FET). har haft noll symptom och var seriöst 10000 säker att ja absolut inte var gravid. Ni vet sånna man läser om och blir irriterad på. min kille tog testet och doppa ner i kisset jag lämnade badrummet och frågade inte ens svaret eftersom jag visste att de skulle bli negativt sen var det helt jävla tvärtom. Är i total chock. Hade redan ställt in mig på hur vi går vidare ska vi köra fler IVF eller letrozol etc. 

    jag vet att sånna här inlägg både känns bra och dåligt för man tänker bara att det aldrig blir en själv. Jag kände så senast igår. Men de flesta lyckas tillslut äcen om vägen dit suger och känns OÄNDLIG. Vi har hållit på i 1,5 år (långt för mig) för vissa inte alls är långt. nu hoppas vi embryot stannar kvar. 

  • Mathilda88
    Emmylou91 skrev 2024-02-23 08:38:17 följande:

    Hej! Jag skrev här för ett tag sen, några kanske minns mig?

    ville bara meddela att jag äntligen fått plus på stickan efter min 3e insättning (FET). har haft noll symptom och var seriöst 10000 säker att ja absolut inte var gravid. Ni vet sånna man läser om och blir irriterad på. min kille tog testet och doppa ner i kisset jag lämnade badrummet och frågade inte ens svaret eftersom jag visste att de skulle bli negativt sen var det helt jävla tvärtom. Är i total chock. Hade redan ställt in mig på hur vi går vidare ska vi köra fler IVF eller letrozol etc. 

    jag vet att sånna här inlägg både känns bra och dåligt för man tänker bara att det aldrig blir en själv. Jag kände så senast igår. Men de flesta lyckas tillslut äcen om vägen dit suger och känns OÄNDLIG. Vi har hållit på i 1,5 år (långt för mig) för vissa inte alls är långt. nu hoppas vi embryot stannar kvar. 


    Stort grattis!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • Björkenli

    @ emmylou91 

    Å grattis 💕🤩

    Vilken lycka!!!

    Du nämnde Letrizol- vill du berätta hur du tog det?

    (Var på en konsultation i veckan där de nämnde mild ivf, jag har extremt lågt AMH och då kan det tydligen också vara ett alternativ lite motsägelsefullt men pga att man ändå inte kan få många ägg tydligen. Läste att man ibland använder Letrizol då? 
    Sen stod det ändå Gonal-f 375 e i mitt protokoll så jag fattade ingenting...
    Men vore intressant att höra hur du använde Letrizol och vad de sa var fördelen?)

    Grattis igen🤗🤗🤗🤗

  • Emmylou91

    tack så mycket!, Ja jag är så himla glad Och tacksam.

    ja jag har 0.7 amh och den har hållit sig där i 4 år. Jag hann bara köra letrozol en cykel (jag hade då 2 äggblåsor) sen tog jag ägglossningspruta sen var det bara ligga och hoppas. Men det tog sig inte den gången. jag hade sån tur för jag körde full dos på mitt andra IVF försök både menopur och den andra (förträngt namnet). Högsta dosen och fick 7 ägg varav hälften blev blastisar, och 3 av dom frysdes ner. Så efter misslyckat letrozol så tänkte ja äsch ja provar en blasto och så blev jag gravid. 

    dock tror jag letrozol är bra för dom som får ut färre ägg, men det kan ta ett tag innan man blir gravid 1-6 månader brukar man försöka vad jag förstått. man kan även köra dubbeldos viket kan va bra för dom med lägre amh. 


    prova 3-4 månader kanske Och se om det blir något. jag håller ALLA tummar för dig!

  • Björkenli

    @ Enmylou91

    Å intressant. 
    Och vilket fantastiskt resultat på ivf nr 2!! Meny är ju så ung också:))
     6 mån med Letrizol..? Dvs ivf varannan cykel i ett halvår...?

    Var det så med Letrizol att man inte kunde göra ET samma cykel..?
    Läste att Letrizol gör att slemhinnan inte blir optimal...?

  • Emmylou91

    Nej då kör man vanligtvis bara letrozol ingen ivf, eller man får väl varva om man orkar och vill. men du kan inte göra en ET i en letrozol cykel, du tar ju letrozol för att äggblåsor ska mogna och släppa. sen tar man progesteron från ägglossning fram till gravtest.

  • LMSM
    Jag hade plock igår, de fick ut 12 ägg varav 9 mogna. 
    De ringde precis och sa att 6 stycken blivit befruktade (ICSI) och föreslår därför återföring på dag 5 ( söndag)

    Med senaste två plocken där jag inte fått något tillbaka bakom mig så är det tufft att vänta till dag fem med risk att ingen har överlevt.

    Samtidigt är ju sannolikheten att välja ut det bästa mycket bättre på dag fem och jag tänker att om jag gör återföring imorgon på dag 2 och det inte går och jag får en blasto ( skulle förvåna mig) så har jag slösat en ruvning och flera månader. Det känns säkrast att välja ut det bästa direkt om ni förstår. Samtidigt tänk om en av dessa hade karat sig bättre i livmodern? gud jag vet verkligen inte. Jag får göra återföring imorgon med men de anser att med över 5 är det lika stor chans om man väntar till dag fem....

    Mysigt att få vara hoppfull och ruva några veckor, det var nu tre försök sedan senast ( i maj förra året) samtidigt kanske smartast att våga vänta och välja ut det bästa..
  • MrsXy

    Hej !
    Jag tänkte bara fråga ni som är inne i IVF-svängen...
    Är det några som har fått någon typ av rekommendation med tex vitaminer eller annat för förbättrad äggkvalitet och så?
    Även spermiekvalitet?
    När man läser på själv står ju bla att tex D- och e-vitamin ska vara bra.. 

  • Awesomeginger
    MrsXy skrev 2024-03-01 15:05:10 följande:

    Hej !
    Jag tänkte bara fråga ni som är inne i IVF-svängen...
    Är det några som har fått någon typ av rekommendation med tex vitaminer eller annat för förbättrad äggkvalitet och så?
    Även spermiekvalitet?
    När man läser på själv står ju bla att tex D- och e-vitamin ska vara bra.. 


    Vi fick för mig : undvika alkohol och ta q10 och natalben
    För min sambo: inte dricka alkohol och ta q10, omega 3, d-vitamin och multivitamin man. 

    Så de har vi tagit och gjort sen i augusti. Dock ingen nytt äggplock sen precis i början så vet inte vad de ger för resultat.
  • Mathilda88
    MrsXy skrev 2024-03-01 15:05:10 följande:

    Hej !
    Jag tänkte bara fråga ni som är inne i IVF-svängen...
    Är det några som har fått någon typ av rekommendation med tex vitaminer eller annat för förbättrad äggkvalitet och så?
    Även spermiekvalitet?
    När man läser på själv står ju bla att tex D- och e-vitamin ska vara bra.. 


    Har skaffat boken It Starts With The Egg och läst igenom kapitlen om ex äggkvalité-höjande tillskott. Rekommenderar varmt!! Finns enbart på engelska, men den är på väldigt enkel engelska Hjärta Finns många fler sorters tillskott, men man får kika igenom och hitta det som kan passa utifrån ens egna situation. Är en författare som sammanställt vetenskapliga undersökningars resultat kring ämnet. 
  • Björkenli

    Nu  har jag börjat med mild stimulering på Sellmer. 

    Men känner mig verkligen osäker på hur mycket mer pengar jag kan lägga på detta. 

    40 år och skuldsatt. Hur mycket ska jag skuldsätta mig när chansen för mig att bli gravid med egna ägg är så små?

    Det känns verkligen inte bra att pengarna bara rullar..
    Men att ge upp när det fortfarande finns en chans är världens svåraste beslut...

    Så himla svåra beslut detta!!

    Skulle jag fått flera ägg och chanserna med ivf hade varit bättre så hade det inte varit någon tvekan. Men att lägga de pengarna på ivf med 2 ynka äggblåsor tex? 

    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra om jag får 2 äggblåsor... Får jag 3 äggblåsor så är väl ändå ivf värt ett till försök..

    Men redan lagt 100 000 och ett ivf nu skulle bli ca 80 000 så liksom... För jag ivf bara en gång till så är det verkligen frågan om hur mycket mer du är rimligt att lägga...

    Speciellt om jag eventuellt vill göra med donerade ägg. 

    .. kanske borde möta upp fransmannen jag dejtade förra året som är tillbaka i Sverige och vill ses 🙈 spara 25 000 för iui.... 😳

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023