• Matilda2

    Vilken klinik ska man välja?

    Hej! Jag har lågt amhvärde så min kille och jag har blivit rekomenderade äggdonation. Min ålder (39) gör det svårt att hinna fram i kön i tid i Sverige så vi kollar privata kliniker utomlands men det är supersvårt att välja.

    Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Hur valde ni klinik? Hur hittade ni dom? Hur länge fick ni vänta? Vilka kliniker finns det med garantier? Vad är bäst? Hur skötte dom er matchning med donator? Hur förberedde ni er mentalt på äggdonation? Hur var kontakten? Finns det några saker man ska tänka på? Vad kostade det? Framgångshistoria, vadsomhelst?

    Vi har precis mailat dessa kliniker men har egentligen ingen aning vi har bara googlat. 

    Stork i Danmark
    Vitanova i Danmark
    Ovumnia i Finland
    Ava i Riga
    Embio i Grekland
    Bernabeu i Spanien

  • Svar på tråden Vilken klinik ska man välja?
  • SvenOlsson
    Matilda2 skrev 2023-08-18 13:11:36 följande:

    Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Hur valde ni klinik? Hur hittade ni dom? Hur länge fick ni vänta? Vilka kliniker finns det med garantier? Vad är bäst? Hur skötte dom er matchning med donator? Hur förberedde ni er mentalt på äggdonation? Hur var kontakten? Finns det några saker man ska tänka på? Vad kostade det? Framgångshistoria, vadsomhelst?


    Jag kan tala mig väldigt varm för AVA Clinic i Riga. Jag deltog för några år sedan i en behandling med en kvinna på 40+ som ville bli mamma och hade insett att enda vägen dit var genom äggdonation. Hon upplevde dem som kunniga och proffsiga och att IVF-vården i Lettland låg i framkant jämfört med Sverige. AVA Clinic var väldigt hjälpsamma genom alla delar av processen. När hennes svenska läkare inte ville skriva ut en viss medicin så skrev deras läkare ut den istället och skickade den med flygpost till henne.

    Jag skrev om vår berättelse på min blogg, där jag tog upp alla detaljer om bland annat mediciner. Berättelsen blir kanske mindre intressant genom att den är från mitt perspektiv och jag hade själv inte direkt kontakt med kliniken, men förhoppningsvis är den ändå läsvärd för kvinnor som överväger äggdonation (scrolla ner till andra 'kapitlet' i blogginlägget länkat nedan för IVF-delen).
    spermadonator.wordpress.com/2021/10/30/aren-med-annette/

    Den korta versionen är, spoiler alert, att hon fick tvillingar :)
  • Kronärtskocka
    Hej Matilda2
    Ska försöka svara på dina frågor, även om det också kommer bli många frågor till er, som kanske kan hjälpa er framåt. Roligt att ni försöker få barn, men trist när det inte kommer som önskat och när man måste ställa om och när tiden gör att ni behöver ser er omkring för alternativ jmf mot att få behandlingen betald av landstinget.
    Jag började min process att på egen hand få ett tredje barn när jag var nästan 38. Efter fyra inseminationer och fyra IVF behandlingar med ägguttag gick jag sedan vidare till äggdonation. Det var en sorg och något som tog tid att bearbeta. Lite kändes det skamligt, då jag sedan tidigare har ett barn jag inte har någon genetisk koppling till. ( Min fd. fru bar honom.) Jag om någon vet ju att jag kan älska ett barn som inte har mina gener. Men det var ändå tråkigt att förlora tanken på ett genetiskt band till ett ev barn. Och att då ha ett barn som har ett okänt ursprung på båda sidorna, eftersom jag även använder donerad sperma. 
    I val av klinik funderade jag mellan svenska kliniker och danska. Valde tillslut en dansk klinik som då hade en garanti av 3-blastocyster, tyvärr har de inte det paketet längre. En blastocyst är ett befruktat embryo som har utvecklats i 5-6 dagar. På de flesta kliniker betalar man för ett ägguttag och är garanterad en blastocyst. (Blir det ingen görs ett nytt försök, ibland helt gratis för dig som mottagare, andra gånger till en lägre kostnad.) Har du tur blev det fler blastocyster, då fryses de och man kan betala för insättningen av dem senare. Men det är lite som roulette, du vet aldrig hur många blastocyster det blir. Så för 100 000kr i Sverige kan du få en, eller kanske tre. Men då kostar det för insättningen av nr 2 och 3. Den kostnaden är dock lägre men ändå kring 20 000kr. Jag var garanterad tre blastocyster, blev det inte tre efter första ägguttaget skulle jag få en ny donator osv. 
    Hur långt är det tills du fyller 40år? Om man har rätt till sjukvårdsbehandling i Sverige men inte hinner få den i tid är det möjligt för Försäkringskassan att betala vården utomlands (under förutsättning att vården utomlands bedrivs på samma sätt som i Sverige. I detta fall kräver det att den klinik du sökt dig till använder sig av öppna donatorer och att du som mottagare inte väljer donator själv.) Det finns två vägar att få ersättning från Försäkringskassan. 1. Genom att ni behandlas utomlands och sedan skickar in kvitton och gör ansökan om att få pengarna tillbaka. 2. Genom att ni innan skickar in ansökan och underlag och då får ett förhandsbesked, då vet ni innan att de kommer att betala. Jag har själv inte haft kontakt med FK eftersom jag inte har rätt till landstingsfinansierad vård men det är inte omöjligt även om det kräver lite jobb av er. Men eftersom det i regel handlar om mycket pengar kan det vara värt det. Och som patient hade jag nog också känt att jag har rätt till vården, inte mitt fel att köerna är långa. 
    Nästa fråga blir: Hur tänker ni kring äggdonatorn? Vill ni ha en öppen donator eller en anonym donator. ( En öppen är alltså en donator som är anonym för er men där barnet har rätt att senare få uppgifter om vem donatorn var.) Valet av donatorstyp påverkar sedan vilket land ni kan vända er till, då regelverket ser olika ut i olika länder.
    Har ni närheten till någon svensk privatklinik där ni bor? Hur långa är köerna där? Eller på andra orter i Sverige? Tyvärr kan man inte få vård på privat klinik betald av sitt landsting vad jag vet, annars hade det ju varit bra. ( Vet att vissa söker IVF i ett annat landsting då du som patient har rätt att söka vård vart du vill i landet, som i sin tur har avtal med privata kliniker eller kortare köer än det egna landstinget, men vet ej om den möjligheten finns vid äggdonation.) 
    Fördel med att gå privat i Sverige är ju färre resor, enklare att kommunicera med kliniken, ni kan göra ultraljud på kliniken eller en klinik i Sverige de samarbetar med och de ingår i priset, ni får läkemedel till högkostnadsskydd. Så det kan vara värt att räkna på hur mycket det egentligen skiljer mellan en klinik utomlands och här i Sverige. Det som tillkommer vid behandling utomlands är: vaginala ultraljud, mediciner och resor. Det är inga stora summor men blir ändå ett antal tusenlappar per försök och beror sedan mycket på resorna. Har er utländska klinik inget samarbete med gynekolog i Sverige kostar bara ultraljud 1500-2000kr. Det kan också vara jobbigt att få tag på ultraljudstider samt att lyckas hämta ut medicinerna i Sverige. Många apotek vill ha pappersrecept och då gäller det att kliniken postat det i tid. Det går också få medicinerna till högkostnadsskydd, om ni har en svensk läkare som översätter receptet, men det tar läkarna många gånger betalt för också. Men, i längden kan det vara bra. Även om äggdonation inte har lika dyra mediciner som vid IVF så blir det en del om det behövs mer än en behandling.
    Frågor att ställa klinikerna:
    Hur lång är kötiden? De kan sällan svara exakt, men kan ofta ge ett hum om hur lång tid det tar att matchas till en donator. Där tänker jag att Sverige snart borde vara snabbare än Danmark. Med frysta ägg, antingen lokalt donerade i Sverige, eller importerade är det ju lättare att veta vad man "har i frysen". Vissa kliniker i Sverige importerar donerade ägg. Så det kan också vara bra att fråga, om de använder ägg som någon har donerat lokalt eller importerat. Jag har fått vänta olika länge på min klinik. Ibland 3 mån, någon gång 1 månad och nu senast 5 månader. 
    Hur görs donationen?
    Förr innebar äggdonation att donatorn och mottagarens menscykler synkades och sedan befruktades de färska äggen och därefter gjordes insättningen av blastocystern i mottagaren. Numera ser det många gånger olika ut. Många svenska kliniker (kanske alla numera?) använder sig nu av frysta ägg. Detta för att reglerna har ändrats och lagen sedan 2022 säger att äggen ska vara frysta i sex månader för att kunna ta uppföljande prover på donatorn för hiv och hepatit. Äggen tas alltså ut, fryses och tinas sedan upp, befruktas med spermier och blastocysten sätts in. 
    Utomlands kan det ibland fortfarande vara så att donatorn och mottagaren synkas. Andra gånger gör klinikerna så utomlands att de befruktar de färska äggen från donatorn, odlar dem till blastocyster och fryser dem. Därefter görs en frozen embryo transfer (FET) av blastocysten när mottagaren är redo. 
    Jag tror att statistiken för de olika sätten är hyffsat densamma, men kan ändå vara bra att veta vilken metod den klinik man använder väljer. Eftersom ni har egna spermier påverkar det ju när mannen behöver vara på kliniken. Just ja, det är en viktig fråga att ställa: Hur många dagar behöver ni vara på kliniken i samband med behandlingen? När jag en gång i tiden valde klinik påverkade det mig mycket, då jag har en vardag som inte gör det möjligt med resor långt bort och flera dagar utomlands. 
    Vad ingår i priset? 
    Många kliniker tar betalt för ett ägguttag och då ingår insättningen av en blastocyst. Har det blivit fler blastocyster fryses de ned, och du som kund betalar då för upptining och insättning av dem. Ett fåtal kliniker har pengarna tillbaka-garanti i olika omfattning. Blir det inget levande barn efter ett visst antal behandlingar får du som kund pengarna tillbaka. Äggdonation är den fertilitetsbehandling som har högst resultat, så det lyckas för de allra flesta. Men, vissa tycker det är skönt att veta vad kostnaderna blir och ha tryggheten att pengarna betalas tillbaka om man tillhör det fåtal som inte lyckas. Så det kan vara värt att räkna på om man lockas av det. ( Av de du räknar upp har Stork och Bernabeu det tror jag. Vill minnas att någon från en äldre tråd varit till Bernabeu, men jag kan minnas fel. Olgakliniken i Ryssland, numera också Cypern har också det.)
    Hur är öppettiderna på kliniken? Där har de svenska klinikerna många gånger en nackdel, de har stängt på sommaren och kring jul. Klinikerna utomlands har många gånger mer generösa öppettider. Å andra sidan är det väldigt svårt att då hitta ultraljudstid i Sverige inför en behandling under sommaren utomlands.... 
    Nu blev det väldigt långt. Hoppas frågorna gett dit något.
    Lycka till i valet av klinik och inte minst: med behandlingen!
  • Kronärtskocka

    Glömde en aspekt. Ska ni göra behandlingen i Sverige måste ni träffa en beteendevetare/terapeut innan för ett samtal, i undantagsfall fler. Det kallas psykosocial utredning och både mottagare av donerad sperma och/eller egg behöver genomgå det. Vet att många känner sig oroade innan men det ska man inte behöva. Lagen förskriver att man behöver ha ett sådant samtal så att kliniken vet om paret/ mottagarna har en bra uppväxt att erbjuda barnet. Mycket av samtalet ska handla om tankarna kring att få ett barn genom donerade könsceller osv. Som par behöver ni inte ha alla svar, det är också en chans att få lyfta frågor och funderingar kring detta. Så låt det inte avskräcka er från att söka vård i Sverige.

    ( Skulle ni vilja få ersättning från FK för vård utomlands kan det också vara så att ni behöver ha detta samtal innan i Sverige.)

Svar på tråden Vilken klinik ska man välja?