• SvenOlsson

Vilken klinik ska man välja?

Matilda2 skrev 2023-08-18 13:11:36 följande:

Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Hur valde ni klinik? Hur hittade ni dom? Hur länge fick ni vänta? Vilka kliniker finns det med garantier? Vad är bäst? Hur skötte dom er matchning med donator? Hur förberedde ni er mentalt på äggdonation? Hur var kontakten? Finns det några saker man ska tänka på? Vad kostade det? Framgångshistoria, vadsomhelst?

Jag kan tala mig väldigt varm för AVA Clinic i Riga. Jag deltog för några år sedan i en behandling med en kvinna på 40+ som ville bli mamma och hade insett att enda vägen dit var genom äggdonation. Hon upplevde dem som kunniga och proffsiga och att IVF-vården i Lettland låg i framkant jämfört med Sverige. AVA Clinic var väldigt hjälpsamma genom alla delar av processen. När hennes svenska läkare inte ville skriva ut en viss medicin så skrev deras läkare ut den istället och skickade den med flygpost till henne.

Jag skrev om vår berättelse på min blogg, där jag tog upp alla detaljer om bland annat mediciner. Berättelsen blir kanske mindre intressant genom att den är från mitt perspektiv och jag hade själv inte direkt kontakt med kliniken, men förhoppningsvis är den ändå läsvärd för kvinnor som överväger äggdonation (scrolla ner till andra 'kapitlet' i blogginlägget länkat nedan för IVF-delen).
    spermadonator.wordpress.com/2021/10/30/aren-med-annette/

Den korta versionen är, spoiler alert, att hon fick tvillingar :)
Svar på tråden Vilken klinik ska man välja?