• Anonym (Anonym signatur)

Mitt ex dricker för mycket när han har barnen

Hej. 
    Känner mig smått förvirrad och arg. 
    Mitt ex, barnens pappa dricker alldeles för mycket, och har egentligen alltid gjort det.. Vi har varit ett par till och från i 15 år..
    Men separerade för några år sen.
    Till saken är att han dricker mycket när han har barnen, det händer diverse saker och barnens får vistas i denna miljön.. Vilket jag anser skadar dem.. Dem har en otrygg syn på alkohol och tycker inte om vuxna som dricker. Dem är 9 och 11 år gamla. 
    Ibland blir deras pappa så full så han ramlar omkull, dem är ute sent på kvällarna och han ligger dålig dagen efter.

Efter helgen som var så hände det en hel del icke passande saker med alkoholen inblandad som skrämde/oroade min dotter rejält.. Jag fick åka och hämta henne mitt i natten..

Han minns inte så mycket från vad som hände när jag frågade om de dagen efter.. 

Han vill nu att vi flyttar upp 9 åringen till en skola i hans kommun, ligger ca 30 minuter ifrån min.. Barnen går nu i skolan här, så dem är hos oss varannan vecka.. Pojken ska nu isåfall vara hos sin pappa mestadels av tiden.. Och hos mig varannan helg bara.. Jag har inte känt för det här alls från start, igår sa han orden att han är alkoholist och ska söka hjälp.. Och jag känner bara att jag absolut inte vill flytta pojken.. Vad ska jag göra

• Svar på tråden Mitt ex dricker för mycket när han har barnen
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-09 18:38:44 följande:
    Ts har större möjlighet att begränsa umgänget med enskild vårdnad.
    Nej, inte alls. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-10 09:19:14 följande:
    Nej, inte alls. 
    Klart hon har. Hon kan till exempel flytta 50 mil, eller ännu längre, utan hans godkännande.
  • Anonym (Erfaren_man)

Du MÅSTE ta ditt ANSVAR som mamma och genast anmäla oro till soc! 

• Anonym (Erfaren_man)

Dina stackars barn kommer döma dig hårt i framtiden för det du nu utsätter dem för genom att inte bry dig trots att du känner till hur illa de har det hos sin far. 

• Anonym (S)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-10 09:19:14 följande:
    Nej, inte alls. 
    Inte begränsa umgänget, men hon bestämmer ensam var barnen ska bo. Däremot har barnen givetvis umgängesrätt med pappan, även om TS har ensam vårdnad.
  • Agda90
    Anonym (?) skrev 2023-08-10 10:39:37 följande:
    Klart hon har. Hon kan till exempel flytta 50 mil, eller ännu längre, utan hans godkännande.
    Och drar pappan det sen till tingsrätten kan det bli umgänge fastställt av tingsrätten då åker mamman på en del av kostnaden för att barnen ska få umgänge med pappan för man får inte försvåra umgänget. 
    Så din ide är bara dum
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-08-10 16:18:40 följande:
    Och drar pappan det sen till tingsrätten kan det bli umgänge fastställt av tingsrätten då åker mamman på en del av kostnaden för att barnen ska få umgänge med pappan för man får inte försvåra umgänget. 
    Så din ide är bara dum
    Vadå min ide? Jag tycker inte att TS ska försöka med det ens då jag anser att barn har rätt till båda sina föräldrar och att båda föräldrarna ska ansvara för sina barn. Pappan bör ta tag i sina problem och axla sitt föräldraansvar. Du blandar ihop mig med någon annan.

Däremot så tror jag att den som har eller får enskild vårdnad av en eller annan anledning har större möjlighet att begränsa umgänget till exempel genom flytt. Vilket var det jag kommenterade. 

Som TS beskriver rådande situation så borde inte barnen bo där alls förrän pappan tar tag i sitt missbruk. Som någon annan skrev så kan dom umgås dagtid.
  • Tom Araya

Detta är inte okej. Du måste säga ifrån och hålla barnen hemma om pappan inte kan hantera alkoholen när de är hos honom.
    De ska absolut inte flytta till honom.
    Försök få honom att själv inse detta, men om han tar strid, så kontakta socialtjänsten och familjerätten.

• Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-08-10 16:18:40 följande:
    Så din ide är bara dum
    Inte alls. Har man enskild vårdnad får man flytta var man vill. Umgänge måste inte vara varannan helg eller liknande, det finns en del barn som bara träffar ena föräldern på lov och liknande.
  • Agda90
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-10 20:53:46 följande:
    Inte alls. Har man enskild vårdnad får man flytta var man vill. Umgänge måste inte vara varannan helg eller liknande, det finns en del barn som bara träffar ena föräldern på lov och liknande.
    Även om man har enskild vårdnad så får man inte försvåra umgänget med den andra föräldern. Så om den som har vårdnaden tar sitt pick och pack och flyttar från Skåne till Lappland då kan man åka på att behöva betala resekostnader för att den andra föräldern ska få ha umgänge med sitt barn.
  • Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-08-11 08:25:31 följande:
    Även om man har enskild vårdnad så får man inte försvåra umgänget med den andra föräldern. Så om den som har vårdnaden tar sitt pick och pack och flyttar från Skåne till Lappland då kan man åka på att behöva betala resekostnader för att den andra föräldern ska få ha umgänge med sitt barn.
    Nej inte försvåra, men man kan ändå bo ganska långt bort. Tre timmar funkar säkert om det går tåg eller bussar. Det du skriver om Skåne/Lappland och ersätta för resor betyder fortfarande inte att man inte FÅR flytta, bara att det kan bli andra problem. Men flytta får man.
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-08-11 08:25:31 följande:
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-11 08:32:42 följande:
    Nej inte försvåra, men man kan ändå bo ganska långt bort. Tre timmar funkar säkert om det går tåg eller bussar. Det du skriver om Skåne/Lappland och ersätta för resor betyder fortfarande inte att man inte FÅR flytta, bara att det kan bli andra problem. Men flytta får man.
    I en situation där en förälder absolut inte vill att barnen ska bo 50/50 växelvist till exempel så kan den föräldern flytta långt om hen har enskild vårdnad, som Jo skriver. Så är det klart att det är skillnad. Sen kan man ju skjutsa eller betala resorna såklart för att underlätta umgänge på helg och lov.
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (?) skrev 2023-08-11 09:00:59 följande:
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-11 08:32:42 följande:
    I en situation där en förälder absolut inte vill att barnen ska bo 50/50 växelvist till exempel så kan den föräldern flytta långt om hen har enskild vårdnad, som Jo skriver. Så är det klart att det är skillnad. Sen kan man ju skjutsa eller betala resorna såklart för att underlätta umgänge på helg och lov.
    Ni lämnar ämnet! I TS fall är problemet att barnens pappa är kraftigt berusad när de är hos honom. Det absolut rätta för TS att göra är att anmäla detta till soc. Troligtvis kommer de då besluta att barnen inte ska bo hos pappan alls, och att han får träffa dem bara under kontrollerade former. 

Om han längre fram övergår till att bli en sk nykter alkoholist så kan man antagligen gå tillbaka till att de börjar bo hos honom igen, men det är ju upp till honom att ta tag i. 
Svar på tråden Mitt ex dricker för mycket när han har barnen