• cityturk

Vårdnadstvist

Hejsan

Lite kort o gott.

2 barn som jag stundtals haft på heltid eller större delar av tiden sedan en separation för 4 år sedan.

Barnen har genomgått barnsamtal i snabbupplysningen till TR genom familjerätten.

Där framkom det mycket saker jag inte ens visste om. Saker som såklart gör att man funderar en ytterligare gång på hur barnen mår och har det hos den andra föräldern.

Dom fick också frågan hur de ville bo.
    Så det jag undrar lite är, om barnen är väldigt bestämda hur de vill bo.
    Men inte har åldern riktigt inne.
    Ett barn på 10 år
    Och ett barn på 8 år

Hur ser TR på det samt familjerätten i sin utredning? 
    Det ligger phsykisk ohälsa til grund samt stora sammarbetsproblem ( där den andra inte kommunicerar varken med mig,skola,eller ibland sina egna föräldrar.

Jag föredrar en lugn o sansad ton utan påhopp. 

• Svar på tråden Vårdnadstvist
  • Anonvm
    cityturk skrev 2023-08-06 12:30:21 följande:

Nu är det ju såhär att jag får inte kontakta barnen under dessa dagsumgängen. Bestämt av TR

Det scenario du själv beskrev tidigare är ju på inga sätt att se som att du kontaktar barnen.

Att svara barnen när de kontaktar dig är något helt annat, ingen kommer ge dig minsta skit för det.
  • cityturk

Det råder ju såklart en stor osäkerhet i mitt agerande iom TR beslut om hur jag ska förhålla mig.
    Det är en ballansgång och återigen, jag frågar om råd då jag känner att barnens mående går i första hand MEN jag kan inte bolla det med umgängesföräldern då denna vägrar lyssna o tycker det är nonsens.

Familjerätt
    Social 

Tips mottages tacksamt 

• cityturk

Ang kommunikation: Är det vettigt att kommunikation sker mellan en förälder och mor/farförälder och inte den andra vårdnadshavaren? Hur ser Tr/familjerätten på det?

• Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-06 14:18:09 följande:

Det råder ju såklart en stor osäkerhet i mitt agerande iom TR beslut om hur jag ska förhålla mig.
    Det är en ballansgång och återigen, jag frågar om råd då jag känner att barnens mående går i första hand MEN jag kan inte bolla det med umgängesföräldern då denna vägrar lyssna o tycker det är nonsens.

Familjerätt
    Social 

Tips mottages tacksamt 

Den som är bäst på att ge råd kring detta är ditt ombud som har tillgång till mer info och erfarenhet
  • Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-07 13:21:10 följande:

Ang kommunikation: Är det vettigt att kommunikation sker mellan en förälder och mor/farförälder och inte den andra vårdnadshavaren? Hur ser Tr/familjerätten på det?

Rätt irrelevant i det stora hela
  • cityturk

Om du inte vill dela med dig av råd/erfarenheter så ber jag dig sluta kommentera ang mitt ombud🙏 

• Anonym (ppp)
    cityturk skrev 2023-08-07 13:21:10 följande:

Vettigt kan det vara om de är bra personer som kan hjälpa dig och exet. Vad rätten säger om sånt har jag ingen aning om. Gissar dock att de anser att allt som underlättar kommunikation är bra verktyg. Sen är frågan om dessa personer vill/orkar hålla på och vara kommunikationsansvariga mellan er. 

Jag har en kompis som hade ny sambo, och exet också hade ny sambo. Alla fyra kallades in på samarbetsavtal innan det skulle upp i rätten, där det betonades att alla var viktiga individer i barnens vardag och därför behövde/skulle vara delaktiga när kommunikationen inte gick så enkelt mellan föräldrarna. 
  • Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-07 16:05:14 följande:

Om du inte vill dela med dig av råd/erfarenheter så ber jag dig sluta kommentera ang mitt ombud🙏 

Om det finns ett TR beslut kring kommunikation blir det väldigt svårt att ge råd hur du ska agera vid SMS tex  utan att ha läst beslutet eller deltagit i processen fram till beslutet. Det blir då mer ett vilt gissande där du sen kommer tillföra infornmation bitvis som förändrar saker. Därför är vissa frågor du har mycket bättgre att du tar direkt med ditt ombud istället för att riskera att få helt tokiga råd baserade på ofullständig information.

Men det viktiga inför ett beslut är
    Är du en sund och vettig förälder som kan ge dina barn en vettig uppväxt?
    Har du haft barnen under större delen av tiden?
    Säger barnen att de vill bo hos dig?

Om ja på de frågorna så kommer ett beslut med största sannolikhet landa i att du får boendet och huvudelen av tiden och mamma ett reglerat umgänge.

Resten, vem som skickar ett sms till vem och när är av underordnad betydlese.

Hur du ska agera i en mer akut situation, baserat på historik, domar, FR, TR, vilka konsekvenser det kan få i din process, för barnen är nästan omöjligt att svara på..
  • cityturk

Anonym(J) Resten, vem som skickar ett sms till vem och när är av underordnad betydlese.

Menar du att när barnen skickar sms till mig?🤔

Jag förstår att saker o ting inte kan svaras på om jag inte ger 100% klarhet. Men just nu är det pga jag inte vill utge mer info.
    Örebro må vara stort men när allt kommer till kritan är Örebro mindre än newyork😉

Kommunikationen visar ju sig vara kass från X sida och detta blir ett ytterligare bevis för mig iaf att X inte fixar det.
    Är det X jag kommunicerar med eller är det mellanhanden?

• Anonym (ppp)
    cityturk skrev 2023-08-07 18:19:24 följande:

Örebro må vara stort men när allt kommer till kritan är Örebro mindre än newyork😉

Nu blir jag nyfiken, vi bor i samma stad. 
  • Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-07 18:19:24 följande:

Anonym(J) Resten, vem som skickar ett sms till vem och när är av underordnad betydlese.

Menar du att när barnen skickar sms till mig?🤔

Jag förstår att saker o ting inte kan svaras på om jag inte ger 100% klarhet. Men just nu är det pga jag inte vill utge mer info.

Kommunikationen visar ju sig vara kass från X sida och detta blir ett ytterligare bevis för mig iaf att X inte fixar det.
    Är det X jag kommunicerar med eller är det mellanhanden?

För utfallet av vårdnadstvisten lär inte vem som skickar eller inte skickar sms till vem när spela någon större roll. 
  • cityturk
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 19:35:00 följande:
    För utfallet av vårdnadstvisten lär inte vem som skickar eller inte skickar sms till vem när spela någon större roll. 
    Du menar mellan oss föräldrar?

Eller menar du det barnen skickat till mig?
  • cityturk
    Anonym (ppp) skrev 2023-08-07 18:59:33 följande:
    Nu blir jag nyfiken, vi bor i samma stad. 
    Du ser... därför vill jag ändå hålla det ngt diskret
  • Anonym (ppp)
    cityturk skrev 2023-08-07 20:11:15 följande:
    Du ser... därför vill jag ändå hålla det ngt diskret
    Jag är rätt säker på att jag inte känner dig i varje fall. Känner ingen med den åldern på barnen, så du kan vara lugn. 
  • Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-07 20:09:57 följande:
    Du menar mellan oss föräldrar?

Eller menar du det barnen skickat till mig?
    Som ni föräldrar och barn skickar
  • cityturk
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 20:39:27 följande:
    Som ni föräldrar och barn skickar
    Du menar att  exempelvis det som barnen skickat till mig saknar betydelse? 
  • Anonym (J)
    cityturk skrev 2023-08-07 20:53:28 följande:
    Du menar att  exempelvis det som barnen skickat till mig saknar betydelse? 
    Påverkar nog domen i vårdnadstvisten i begränsad omfattning 
  • cityturk

Efter 2 uppskjutna muntliga förberedelser så är det dax på onsdag🥶( förhoppningsvis)

Mycket har hänt sen sist. Skolsköterskan och kuratorn har gjort Orosanmälningar.
    Redan pågående utredningar hos social har tidsförlängts. Och 3 barnsamtal har gjorts.
    Barnen säger hela tiden samma. De vägrar/vill inte till X. 

När ska någon börja lyssna på dem?
    Tiden går, större blir dem o boendet kvarstår.  Ser TR verkligen det som ett alternativ vid starka yttranden från barnen? Protester från barnen?  Ett tryggt boende med umgängesrätt för X borde väll ändå ligga mer i fatet än ett upptrappat umgänge? 

Svar på tråden Vårdnadstvist