Anonym (Tess) skrev 2023-08-01 23:08:37 följande:
Exet däremot var väldigt undvikande i sina svar, hon tyckte de ställde obekväma och onödiga frågor. Under ett möte reste hon sig upp och gick, fast mötet inte var slut. Hon menade på att det blev hotfullt, att de här utredarna var obehagliga och otrevliga mot henne. Hur som haver, familjerätten insåg hur det egentligen stod till med henne, tack och lov.
Jag känner igen det där så otroligt väl från min egen vårdnadstvist och allt som ledde fram till den...
Vi hade säkert 8-9 "samarbetssamtal" hos Soc som alla slutade på samma vis, barnens mor blev märkbart mer o mer frustrerad och irriterad för varje minut som gick under samtalen, när det stod klart för henne att hon inte får med sig de som höll i samtalen "på sin sida" så ställde hon sig upp, började gapa skrika o gråta och storma ut...
Både den efterkommande boende- och vårdnadsutredningen samt tingsrättsdomen gick sen helt enligt min linje, jag yrkade på fortsatt gemensam vårdnad och ett växelvist boende, exet ville ha enskild vårdnad och barnen boende hos sig på heltid....
För mig som levt tillsammans med denna människa ett antal år och sen genomgått skilsmässa och denna vårdnadstvist står det bortom allt tvivel att hon garanterat "har nått fel i huvudet".
Jag har varken kompetensen eller förståelsen kring det mänskliga psyket för att uttrycka detta med finare ord, hon funkar helt enkelt inte som "alla" andra.
Jag gick hos en samtalsterapeut i samband med skilsmässan och vårdnadstvisten för att det höll på att göra mig galen. När jag i samtalen där beskrev mina upplevelser så ansåg även samtalsterapeuten att det helt klart lät som att exet har någon form av personlighetsstörning, vi pratade om Bipolär, schizofreni och narcissism.
Efter att jag där fått en bättre förståelse kring detta så har det hjälpt mig något oerhört, främst genom mitt sätt att bemöta exet och hantera alla dumheter hon hittar på.
Vilket i många fall får dubbel effekt genom att hon blir precis skogstokig när hon märker att hon inte längre har makten att manipulera mig...
Det har nu gått några år sen vi fick domen.
Exet fortsätter dock att på alla sätt hon kan komma på med att försöka tvinga igenom sin vilja att ha barnen boende hos sig på heltid. För mig är det uppenbart att detta enbart är av ekonomiska skäl, hon vill åt barnbidrag, underhåll och alla andra bidrag det för med sig. Hon har inte arbetat sen några år innan skilsmässan, så det är nu snart 10år som hon försörjt sig på sjukpenning/a-kassa o liknande...
Det har blivit några orosanmälningar och även polisanmälningar mot mig under åren efter tingsrättsdomen, alla utredningar slutar dock på samma sätt, det står klart för utredaren att något inte står rätt till med exet och ärendet läggs ner.
Även skolan och förskolan har fått anmälningar emot sig i olika ärenden från exet, så hon har knappast gjort sig några vänner där heller...
Inser att detta blev väldigt långt... Det jag undrar egentligen är om det finns något sätt att "tvinga" någon annan att genomgå en psykisk utredning i syfte att diagnostisera?
Jag skall inte ljuga och påstå något annat än att mitt initiala syfte med detta i så fall skulle bli att få enskild vårdnad om barnen, för att bättre och enklare kunna ta alla beslut kring barnen utan att behöva samarbeta med någon som jag (och många andra) anser är psykiskt sjuk.
Men även i förlängningen önskar jag att detta skall leda fram till att barnen får en mor som fungerar som en normal människa....