Ni föräldrar med barn med npf
Ni föräldrar som har barn med diagnoser - hur mår ni och hur får ni vardagen att funka ?
Vi har flera barn med diverse olika kombinationer och jag har själv adhd.
Jag tyckte det var tufft när dem var mindre men nu när vissa börjar komma in i tonåren: hjälp. Det är som om allt är borta vi lärt oss för vissa dagar bara kraschar allt.
Jag vet när vi fick vårt första barns diagnos: autism, så pratade jag med grannen som vi umgicks mkt med, hennes son fick samma diagnos en tid efter och hon blev sjukskriven över ett år efter för hon blev så slut. Jag tyckte det var skönt att få en förklaring och visste detta skulle hjälpa min son i skolan och livet att få stöttningen. Så jag tänkte där och då att oj vad vi kan reagera olika på sådant här. Men sen har jag fler barn och vi har nu några med dubbel diagnoser ex : Autism+ adhd, autism, adhd, språkstörning etc. Så idag många år senare kan jag lite relatera till grannes reaktion. Men jag har alltid försökt vända det till en styrka dem har inom sig, ett driv inte alla andra har osv. Men nu i tonåren wow, det är så mycket tuffare. Alla kraven ökar och det gör det på oss som föräldrar med.
Men hur gör ni med att hinna springa på alla möten på bup habiliteringen skolan etc. ? Och jobba heltid vilket jag gör idag. Jag har ansökt om omvårdnadsbidrag men enligt dem så gör jag inte mycket extra. Jag har idag fått veta man ska vara mycket mer specifik i sin ansökan så ska göra om den. Men jag är snart mer på skolan än på jobbet, och chefer blir arga och barnens betyg kraschar. Samtidigt ska man hålla koll på bra kost som jag tror är en stor hjälp i detta med adhd, men tufft med barn med autismsdiagnoser.
Önskar så tips på hur ni andra gjort. Just nu känns det väldigt mycket.