• Vinterlady

    Bonusbarn stjäl saker

    Hej. Har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi har bott ihop i snart 4 år. Varannan vecka har vi fem barn här hos oss, varav tre av dem är mina bonusbarn. Tidigt så stal äldsta bonusdottern över 1000 kr från mig men ljög länge om det och hittade på andra sanningar kring var pengarna kommit ifrån. Hon har även sedan tagit mina och även mina barns kläder. Nu verkar det avtagit (hoppas jag, men litar fortf inte på henne) men nu har minsta bonusdottern börjat stjäla hudvård och smink från mig. Hon nekar och ljuger om det och verkar inte ångerfull. Är dryg mot mig o sambon när vi konfronterar henne efter vi hittat massvis med saker i hennes rum. Känns så olustigt detta och vi kommer inte åt henne. Mamman är mkt knepig och min sambo och hon har ingen bra relation. Har nån tips på vad vi kan göra? Har haft två allvarliga samtal med henne och även berättat att vi kommer kolla igenom hennes rum
    med jämna mellanrum. Hon kommer även få nån form av ekonomisk konsekvens då det handlar om mkt pengar hon stulit för.

  • Svar på tråden Bonusbarn stjäl saker
  • Anonym (Livia)

    Jag tänker att straff/stor konsekvens inte löser det på sikt.
    Att straffa bort ett dåligt beteende löser ju inte varför beteendet finns.

    Om hon redan har saker och får saker handlar ju inte stölderna om att hon behöver dem, något är det ju som gör att hon gör såhär och att straffa bort ett tex dåligt mående funkar inte. Om hon slutar ta saker pga straff så kanske hon istället börjar göra andra, värre saker som kommer skada henne själv.

  • Vinterlady

    Straff är det väl ingen som pratat om här? Det tror jag inte på. O att vara elaka mot henne är vi såklart inte (vet inte varför nån av er skrev det?) men detta beteende måste ju ta stopp och hon behöver ju tydliga gränser med vad som gäller och inte. Där behöver vi som fld/vuxna verkligen sätta ner foten och förklara vad det innebär att stjäla saker från ngn annan. Jag tror inte det handlar om ngt mot just mig utan en större problematik som ngn frågade. Svårt när man bara är bonusmamma att se till att hon får hjälp bara. O kan absolut vara så att det finns en del otrygghet hemma hos mamman vilket gör att hon agerar ut här. 

  • fornminne

    Men alltså, här får ju pappan gå in och ta ansvar. Kompensera dig ekonomiskt om det handlar om mycket pengar. Att barn och tonåringar ibland "lånar" saker är vanligt, men att stjäla hela produkter och gömma undan, är något helt annat och absolut inte ok. 

    Men som bonusmamma kan du inte göra så mycket, mer än att låsa in dina saker? Samt försöka förhindra att dina egna barn drabbas. Men i övrigt så är det pappan som måste ta den här striden, sätta gränser samt försöka se till att hans döttrar får hjälp.

  • Wolfdog

    Det enda sättet är att straffa de med att de inte längre får ta och komma över tills de beter sig. 

    Uppenbarligen gillar de inte dig, men gillar dina grejer. De snor för att göra det uppenbart att dom är ute efter att vara totalt respektlösa och taskiga mot dig. 

    Det skall resultera i att det gynnar dom inget. 

  • Anonym (!!!)
    Vinterlady skrev 2023-07-20 00:04:41 följande:

    Straff är det väl ingen som pratat om här? Det tror jag inte på. O att vara elaka mot henne är vi såklart inte (vet inte varför nån av er skrev det?) men detta beteende måste ju ta stopp och hon behöver ju tydliga gränser med vad som gäller och inte. Där behöver vi som fld/vuxna verkligen sätta ner foten och förklara vad det innebär att stjäla saker från ngn annan. Jag tror inte det handlar om ngt mot just mig utan en större problematik som ngn frågade. Svårt när man bara är bonusmamma att se till att hon får hjälp bara. O kan absolut vara så att det finns en del otrygghet hemma hos mamman vilket gör att hon agerar ut här. 


    Klart det handlar om dig. Eller har de samma beteende mot mamman och pappan?
  • Vinterlady

    Men usch. Tror ni det? Att det är riktat mot mig av nån anledning? Trodde kanske jag har mest stöldbegärliga saker. Jag vet att mamman ogillar mig och pratar nog skit hemma. Oklart varför eg då hon aldrig träffat mig o min sambo def inte lämnade henne f min skull, utan vi sågs först 1 år efteråt. 

  • Tom Araya
    Vinterlady skrev 2023-07-17 17:57:44 följande:

    Ja det blir jag också orolig över. Eg ännu mer lögnerna runt omkring. Men min sambo vill inte helt se att hon har en del svårigheter och då nu även detta beteende som man blir väldigt orolig över. Mamman vill inte se att nåt av barnen har ngr svårigheter el riskbeteenden. 


    För mig vore detta en riktig "deal breaker" för vår fortsatta relation.
    Jag skulle i ditt läge ta ett allvarligt snack med sambon om detta och hur ni ska hantera det. Skulle jag se någon allvarlig grad av förnekelse hos sambon så skulle jag aktualisera separation. 
  • Wolfdog
    Vinterlady skrev 2023-07-25 23:47:14 följande:

    Men usch. Tror ni det? Att det är riktat mot mig av nån anledning? Trodde kanske jag har mest stöldbegärliga saker. Jag vet att mamman ogillar mig och pratar nog skit hemma. Oklart varför eg då hon aldrig träffat mig o min sambo def inte lämnade henne f min skull, utan vi sågs först 1 år efteråt. 


    Människor man respekterar snor man ej ifrån. 
  • Anonym (Hin håle)

    Så stora barn måste gränssättas då man inte gjort det tidigare. 
    Hade en 16 åring stulit från mig hade hon haft 2 alternativ, lämna tillbaka och be om ursäkt eller ta konsekvenserna av en stöld. 

    Tjuvpack och andra kriminella göre sig icke besvär i vår familj. 

  • Anonym (2Tomater)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-07-26 06:50:36 följande:

    Så stora barn måste gränssättas då man inte gjort det tidigare. 
    Hade en 16 åring stulit från mig hade hon haft 2 alternativ, lämna tillbaka och be om ursäkt eller ta konsekvenserna av en stöld. 

    Tjuvpack och andra kriminella göre sig icke besvär i vår familj. 


    Vilka är konsekvenserna du pratar om?
  • Anonym
    Vinterlady skrev 2023-07-25 23:47:14 följande:

    Men usch. Tror ni det? Att det är riktat mot mig av nån anledning? Trodde kanske jag har mest stöldbegärliga saker. Jag vet att mamman ogillar mig och pratar nog skit hemma. Oklart varför eg då hon aldrig träffat mig o min sambo def inte lämnade henne f min skull, utan vi sågs först 1 år efteråt. 


    Låter som ngt miniwife syndrome där hon hämnas och pissar på dig
  • Anonym (2Tomater)

    Har de stulit från någon annan än dig?

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (2Tomater) skrev 2023-08-19 23:01:19 följande:
    Vilka är konsekvenserna du pratar om?
    En polisanmälan och det som denna för med sig. 
  • fornminne

    Det spelar ingen roll om flickan mår dåligt eller gör det för att jävlas (eller både och). Beteendet måste upphöra. Eller tycker din sambo att det är ok att det försvinner dyra grejer från dig? Viftar han bara bort det? I så fall hade jag också övervägt separation. Särskilt om även mina barn drabbades, du skrev något tidigare om att hon har snott från dem också.

  • fornminne

    Flickan verkar ju heller inte sakna något rent materiellt. Ni har erbjudit er att köpa det hon vill ha och behöver, inom rimliga gränser.

    Det är alltså inte pga brist som hon snor.

  • Anonym (Hin håle)
    fornminne skrev 2023-09-09 17:34:44 följande:

    Flickan verkar ju heller inte sakna något rent materiellt. Ni har erbjudit er att köpa det hon vill ha och behöver, inom rimliga gränser.

    Det är alltså inte pga brist som hon snor.


    Jo...brist på respekt och hyfs. 
Svar på tråden Bonusbarn stjäl saker