• babyboooo

    Tvillingar februari 2024

    Hej!

    I flera veckor har jag haft på känn att jag väntar tvillingar, jag har sedan jag plussade i juni mått så extremt dåligt och sa nästan omgående att det är tvillingar, jag jämförde mycket med hur jag mådde med dottern och det är dag och natt, sen är alla graviditeter individuell såklart. Men mycket riktigt, igår hade vi bokat in ett tidigt ultraljud och det var två stycken, tvåäggstvillingar. Vi blev inte så chockade då jag sagt det så många gånger, det känns bra och spännande. 

    Som sagt så var graviditeten med dottern kanon, åtminstone kring illamående och så, sen hade jag högt blodtryck och mycket huvudvärk, vilket såklart va trist. Nu har jag illamående från morgon till kväll, jag har huvudvärk, jag är så trött så jag tror jag ska svimma, jag tror att jag allaredan har fått foglossning? Hade aldrig det med dottern men jag har ont och det knäpper och håller på i bäckenet, och min bm sa att det kan vara det. Jag är så himla orolig att jag ska bli dålig, alltså som i havandeskapsförgiftning eller diabetes eller något sånt. Det är egentligen min största oro, att jag ska få något sånt. 

    vet inte varför jag skriver ett inlägg egentligen men har suttit och grinat i timmar nu för att jag mår så illa, har huvudvärk och saknar min mamma (som bor i ett annat land halva året och just nu inte är hemma) 31 år och känner mig som en lipig 5åring  

    några fler tvillingmammor som bara vill dela något om hur de mådde eller vad som helst. 

  • Svar på tråden Tvillingar februari 2024
  • LFF

    Grattis till tvillingarna! Det är omtumlande att få veta att man väntar två bebisar (även om du hade en föraning om att det var så).

    Mina killar fyller 10 år i höst så det är ett tag sedan jag var gravid. Hade dock inte ett endaste problem utan det var en drömgraviditet men jag vet av att ha pratat med andra tvillingravida och med min BM på den tiden att det är enorma kontraster när man väntar tvillingar. Det verkar inte finnas något mellanting utan antingen är det ett helvete eller så är det som för mig, helt problemfritt.

    Mina killar var också DCDA (eller "tvåäggs") men i höstas, när de fyllde 9 år, så fick vi undersökningen från Tvillingregistret och då också ett DNA-test. Mina DCDA är till 99,9% sannolikhet identiska (vilket inte är helt ovanligt när det kommer till samkönade DCDA-tvillingar). När ägget delar sig under de första tre dagarna så får de just varsina säckar och varsin moderkaka. 

    Det kommer att gå bra! Det kommer att vara omtumlande. Du har även "nackdelen" att ha ett äldre barn som önskar (kräver) din uppmärksamhet och kan därmed inte vila på samma vis men försök att hinna med det så mycket som det bara går. 

    När barnen har kommit så kan det vara så att du kan få dispens gällande att ha dottern på förskola, om hon går i förskolan, mer tid än den som generellt gäller i din kommun.

    En väldigt bra grupp för stöd, speciellt under graviditeten och den första tiden, var för mig den Facebookgrupp som heter "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler".

    Lycka till och välkommen till en kaotisk värld som tvillingförälder! Hjärta

  • babyboooo
    LFF skrev 2023-07-17 12:00:24 följande:

    Grattis till tvillingarna! Det är omtumlande att få veta att man väntar två bebisar (även om du hade en föraning om att det var så).

    Mina killar fyller 10 år i höst så det är ett tag sedan jag var gravid. Hade dock inte ett endaste problem utan det var en drömgraviditet men jag vet av att ha pratat med andra tvillingravida och med min BM på den tiden att det är enorma kontraster när man väntar tvillingar. Det verkar inte finnas något mellanting utan antingen är det ett helvete eller så är det som för mig, helt problemfritt.

    Mina killar var också DCDA (eller "tvåäggs") men i höstas, när de fyllde 9 år, så fick vi undersökningen från Tvillingregistret och då också ett DNA-test. Mina DCDA är till 99,9% sannolikhet identiska (vilket inte är helt ovanligt när det kommer till samkönade DCDA-tvillingar). När ägget delar sig under de första tre dagarna så får de just varsina säckar och varsin moderkaka. 

    Det kommer att gå bra! Det kommer att vara omtumlande. Du har även "nackdelen" att ha ett äldre barn som önskar (kräver) din uppmärksamhet och kan därmed inte vila på samma vis men försök att hinna med det så mycket som det bara går. 

    När barnen har kommit så kan det vara så att du kan få dispens gällande att ha dottern på förskola, om hon går i förskolan, mer tid än den som generellt gäller i din kommun.

    En väldigt bra grupp för stöd, speciellt under graviditeten och den första tiden, var för mig den Facebookgrupp som heter "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler".

    Lycka till och välkommen till en kaotisk värld som tvillingförälder!  // Hjärta


    Åhhh! tack för ditt svar, skall definitivt gå med i den fb gruppen :) 

    lyxigt att ha en problemfri graviditet, min har eskalerat senaste dagarna. Mår så himla dåligt, ständigt illamående och huvudvärk, trött så jag tror jag storknar. Sambon bygge vårt hus så jag blir ?tvungen? att ha dottern, som kräver mycket energi och tid, men det känns som hon ser och förstår att jag inte mår så bra, så hon är väldigt mjuk mot mig (inte alltid)

    tack, skall bli spännande att bli tvillingmamma! 
  • LFF
    babyboooo skrev 2023-07-18 10:32:15 följande:
    Åhhh! tack för ditt svar, skall definitivt gå med i den fb gruppen :) 

    lyxigt att ha en problemfri graviditet, min har eskalerat senaste dagarna. Mår så himla dåligt, ständigt illamående och huvudvärk, trött så jag tror jag storknar. Sambon bygge vårt hus så jag blir ?tvungen? att ha dottern, som kräver mycket energi och tid, men det känns som hon ser och förstår att jag inte mår så bra, så hon är väldigt mjuk mot mig (inte alltid)

    tack, skall bli spännande att bli tvillingmamma! 
    Hur gammal är dottern? Finns det någon i din närhet som kan avlasta dig lite?

    Som sagt, en del får verkligen graviditetssymtom gånger två när de väntar tvillingar. Om illamåendet påverkar dig alltför mycket kanske du ska be din BM skriva ut tabletter mot det. Det finns ju två sorter (som jag just nu inte minns alls vad de heter). 
  • FrökenFager

    Åh, vet precis hur du känner! Jag är gravid med tvillingar med BF 15 januari 2024. Första gången jag är gravid, och det har varit fruktansvärt med yrsel, illamående, trötthet och kräkningar. Jag är nu i v14 och äntligen har det börjat lätta lite! 

    Mitt tips till dig är: gråt om du behöver, det är helt okej! Och tänk på att det går över! Varje dag har du klarat ytterligare en.


    Gällande havandeskapsförgiftning - du ska äta trombyl! Det ska alla tvillinggravida göra sa min BM. 


    Kram och kämpa på! ☺️💕

  • Twins2024

    Hej. 
    Fick oxå veta via ett tidigt ul att det va tvåäggstvillingar. Illamående och tröttheten är extrem denna gång vilket det ej varit dem andra gångerna. Är så trött så jag skulle kunna somna ståendes. Även en sjuk oro inför förlossningen m.m. HR ju barn sen tidigare men hade aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få tvillingar. Har väldigt mycket tankar och funderingar. Bf i början på mars 24

  • Maddihiartat

    Hejsan!

    Spännande tråd.
    Jag är själv gravid med tvillingar med BF 27 februari.

    Jag mådde illa i början men inget annat mer än tröttheten som svämmade över en.

    Vi är ju säkert i samma vecka.
    Jag har Storis som är i vecka 15 och Lillis som är i vecka 14. Det skiljer 5 dagar på dom. Haha, visste jag ej var möjligt.

    Ska på rul 5/10 då får man väl förhoppningsvis veta kön och så. Spännande.

    Hur mår du nu?
    Vart bor du?

    Mvh Maddi

Svar på tråden Tvillingar februari 2024