• Anonym (Trött mamma)

Hur länge orkar man trotsig 13 åring

Jag har en 13 åring tjej som blev hemmasittande sedan apri. hon har utretts för add och autism och fått båda diagnoserna 

hon är trotsig uppkäftig och tror hon är myndig och kan göra som hon vill.
    hon smiter ut är borta hela nätter.
    så fort man pratar med henne skriker hon 
    hon tror att hennes rum är en fritidsgård och skickar jag ut dem så följer hon med.

innerst inne vet hon att hon gör fel - hon ber ofta om ursäkt och säger saker som låter så bra. Hur hon ska förändras hur bra allt ska bli och hur hon ska ta tag i skolan.
    sen går det en dag så är allt glömt

hon har erkänt hon testat hasch och tjuvröker. dörsökt med allt känns det som.

idag spärrade jag hennes telefon hennes livlina till omvärlden men nu får jag samtidigt ångest för jag ser inte vart hon är.

hur länge orkar man

• Svar på tråden Hur länge orkar man trotsig 13 åring
  • Anonym (Berta)

Har ni någon kontakt med bup, någon fast person att be om råd? Har ni kontakt med någon expert på skolfrånvaro? Har skolan anpassats för att fungera för henne? I vår stad finns en skola för barn med npf, finns något liknande hos er? 

Jag hade nog sovit tillsammans med henne faktiskt för att förhindra att hon smiter ut om natten. 

Finns det någon släkting, sommarstuga eller liknande ni skulle kunna åka till och bo nu under sommaren. Skulle det kunna bryta dåliga mönster? 

Det låter som att hon kommit i dåligt sällskap, som det heter. Och hon själv utgör förmodligen ett dåligt sällskap för sina kompisar också. Jag har hört om familjer som flyttat för att få sina barn ur dåliga sammanhang, men det är så klart inget man vill behöva. 

Skulle det vara möjligt att hålla henne hemma men låta henne ha kompisar hos sig? Då har ni koll på vad hon gör och vem hon träffar. 

Jag brukar inte vara för hårda tag och förbud, men ett så ungt barn som drar iväg åt fel håll, då tror jag att det är det som gäller. Men jäklar vad tufft för er! 

Har ni app i hennes telefon så att ni vet var hon är? 

• Anonym (Be om hjälp)

Du behöver be om hjälp för att orka. 

Prata med dem som utredde henne de har förhoppningsvis tips. Gå med i olika forum och grupper på nätet, det finns en guldgruva av personer i samma situation. 

Se till att du får göra saker där du mår bra och kan koppla bort henne ibland med vetskapen om att där hon är just då är det bra. 

Stor kram!

• Anonym (Berta)

Stödfamilj kan också vara värt att kolla upp. Det är i så fall via soc man får det, tror jag. 

Svar på tråden Hur länge orkar man trotsig 13 åring