• currynam

    bodelning

    Hej 

    jag och min man har varit gifta i 20 år och vi har varit väldigt till och från under 3 års tid. 
    Just nu håller vi på med bodelningen men vi har alltid haft seperata konton och inte pratat om ekonomi tillsammans. men vi hade en gång för några årsedan räknat ihopa alla våran tillgångar för att göra ett husköp. så jag vet att det finns en del pengar... 

    men nu när vi ska göra bodelningen så fattas nästan 80 % av pengarna. så under dessa 3 åren som vi tänkte skilja oss så har mannen kanske undanhållit pengar. på andra konton eller kanske skickat iväg pengar till vänner / bekanta. när man frågar om konto transaktion så skyller personen på att han inte är villig att visa transaktion på över ett års tid. 
    hur gör jag ? har jag rätt till att kräva transaktions historik på bankerna som han står på ? Väldigt tacksam för svar 
  • Svar på tråden bodelning
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2023-05-25 12:18:19 följande:
    Varför pratade ni inte om er ekonomi och bestämde hur ni skulle ha det?
    För att människor har  enklare att stoppa kroppsdelar i varandra än att prata om pengar.

    "Jag kan ta ditt könsorgan i min mun men jag kan inte diskuttera familjeekonomi"
  • Anonym (Anonym2)
    Agda90 skrev 2023-05-25 12:18:19 följande:
    Varför pratade ni inte om er ekonomi och bestämde hur ni skulle ha det?
    Vad får dig att tro att vi inte pratade om det?
    Vi pratade om det och vi hade inte gemensam ekonomi så hon gjorde vad hon ville med sina pengar och jag gjorde vad jag ville med mina. Därför ville inte jag ha del av hennes när vi skiljde oss och jag ville inte dela med mig av mina.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-25 13:38:33 följande:
    Vad får dig att tro att vi inte pratade om det?
    Vi pratade om det och vi hade inte gemensam ekonomi så hon gjorde vad hon ville med sina pengar och jag gjorde vad jag ville med mina. Därför ville inte jag ha del av hennes när vi skiljde oss och jag ville inte dela med mig av mina.
    Och vad sa hon när du föreslog äktenskapsord för att skydda dig inför framtiden?
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (?) skrev 2023-05-25 13:49:46 följande:
    Och vad sa hon när du föreslog äktenskapsord för att skydda dig inför framtiden?
    Varför trivs du bra med att lägga ord i munnen?
    Jag föreslog inte äktenskapsförord i efterskott vi hade en muntlig överenskommelse om att mina pengar kvar mina och hennes var hennes och vad godtrogen nog att tro på vad hon säger.

    Som tur var blev läropengen inte så dyr som den blivit om jag inte tänkt till och även berättat om min andra konto.
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-25 14:03:07 följande:
    Varför trivs du bra med att lägga ord i munnen?
    Jag föreslog inte äktenskapsförord i efterskott vi hade en muntlig överenskommelse om att mina pengar kvar mina och hennes var hennes och vad godtrogen nog att tro på vad hon säger.

    Som tur var blev läropengen inte så dyr som den blivit om jag inte tänkt till och även berättat om min andra konto.
    Hon får skylla sig själv. Hon frångick er överenskommelse. Dessutom tror hon att hon är skadeslös då hon inte kände till kontona. Jag kan inte se problemet här, ändå ska det tjafsas på familjelivsvis. 
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (H) skrev 2023-05-25 14:12:35 följande:
    Hon får skylla sig själv. Hon frångick er överenskommelse. Dessutom tror hon att hon är skadeslös då hon inte kände till kontona. Jag kan inte se problemet här, ändå ska det tjafsas på familjelivsvis. 
    👍
  • Anonym (AB)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-25 13:38:33 följande:
    Vad får dig att tro att vi inte pratade om det?
    Vi pratade om det och vi hade inte gemensam ekonomi så hon gjorde vad hon ville med sina pengar och jag gjorde vad jag ville med mina. Därför ville inte jag ha del av hennes när vi skiljde oss och jag ville inte dela med mig av mina.
    Då förstår jag inte varför ni inte hade äktenskapsförord, om ni var överens om att inte blanda ers pengar. 
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 14:46:21 följande:
    Då förstår jag inte varför ni inte hade äktenskapsförord, om ni var överens om att inte blanda ers pengar. 
    Igen du har rätt det borde jag ha tänkt på men har naiv och trodde inte det om henne. Men fick se andra sidor sista åren så gjorde det bästa av situationen och lyckades riktigt bra även om hon lyckades snylta åt dig några hundra tusen som hon gjort av med sedan länge.
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 14:46:21 följande:
    Då förstår jag inte varför ni inte hade äktenskapsförord, om ni var överens om att inte blanda ers pengar. 
    Igen du har rätt det borde jag ha tänkt på men har naiv och trodde inte det om henne. Men fick se andra sidor sista åren så gjorde det bästa av situationen och lyckades riktigt bra även om hon lyckades snylta åt dig några hundra tusen som hon gjort av med sedan länge.
  • Anonym (linn)

    I TS fall kan det bli svårt.

    Ts har aldrig sett pengarna, TS vet inte heller vart pengarna kommer ifrån, Ts vet bara att dom tänkte köpa ett hus och dom räkna samman kontantinsatsen.

    Om pengarna kommer via gåva från en av föräldrarna eller släkting ingår det inte i bodelning, det blir en enskild egendom.

    Ett gåvobrev behöver man inte registrera även som gift. När den skrivits ut är i princip lika omöjligt bevisa. Allt hänger på hur ärlig man vill vara, vill man ge bort en halvmiljon av sina egna pengar hänger alltså på ärlighet där ena parten inte vet hur man fått ihop pengarna, kan vara en såld lägenhet, där den var en gåva från förälder, sedan fortsätter pengarna vara enskild, även om man sedan genom går giftermål.

  • tb3kman
    currynam skrev 2023-05-24 15:09:19 följande:
    hur gör jag ? har jag rätt till att kräva transaktions historik på bankerna som han står på ?
    Du ansöker om en bodelningsförrättare.
    www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/bodelning/ansok-om-bodelningsforrattare/
    Det kan vara en jurist som du anlitar eller en som tingsrätten tilldelar. Du uppger att ditt ex troligen har försökt gömma undan gemensamma tillgångar. Det gör att förrättaren kommer begära ut information om alla hans tillgångar och transaktioner tre år tillbaka i tiden.

    Från Lawline:
    Den så kallad vederlagsregeln i 11:4 ÄktB försäkrar att en skadelidande make får ersättning när den andre makens förfoganden inför en närstående äktenskapsskillnad är illojala. Syftet är att rätta till effekten av illojala transaktioner som en make gör under tiden före upplösningen av äktenskapet i syfte att minska det giftorättsgods som den andra maken ska få del i.
    Man rättar till effekten av en sådan illojal transaktion genom att den andra makens del vid bodelningen beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset hade ingått i den makens giftorättsgods som genomfört de illojala transaktionerna. Den sistnämnda makens giftorättsgods minskar i motsvarande mån.
    Tre villkor måste vara uppfyllda för att den skadelidande maken ska ha rätt till vederlag.
    Gåvan har gjorts utan samtycke från den andra maken

    Inom tre år från äktenskapsskillnaden

    Det rör sig inte om en gåva i obetydlig omfattning, giftorättsgodset ska ha minskat med 10 %. 

  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (AB) skrev 2023-05-25 11:55:54 följande:
    Var skriver jag att vill roffa åt mig? Jag och min man delar lika på allt eftersom vi har ingått ett avtal som säger så samt båda har bidragit till det vi äger idag. 

    Du får gärna tycka att du beter dig moraliskt och schysst, men du följer inte avtalet ni har ingått en gång i tiden. Du hade under äktenskapets gång kunnat ändra på detta, men du var väl ung och naiv ända tills ni skulle skiljas och du då insåg att du inte ville dela med dig. 
    Läser gammal tråd och blir lite trött på dig. Hade redan förklarat att vi hade en muntlig överenskommelse som är lika bindande men så klart svårt att bevisa. Blev en dyr läropeng men kunde blivit mycket dyrare så rätt nöjd ändå och den som bröt avtalet var inte jag utan mitt ex 

    Efter det här skrevs har jag betalat insatsen till mitt ena barn själv då min fd sopa och omoraliska fru inte hade en krona att bidra med och dessutom dragit på sig skulder. Karma eller ej men då barnen är vuxna kan hon fått ha den situation hon försatt sig i.
Svar på tråden bodelning