• handläggaren

    Ångrar mig!

    Hej. Jag har 3 barn. 9 år, 7år och 3 år.
    Jag är så jävla slut. Jag behandlas för en depression. Fått en ny medicin och fasat ut en gammal. ( där behöver jag inga råd. )
    Mår väl något bättre MEN jag är så trött på min familj. 


    Barnen är osams, de två yngsta bråkar mycket, den tredje sitter bara med sin padda. Den mellersta ungen har ett humör från helvetet. Hen ryar och gastar, gör sig omöjlig. Min partner jobbar oregelbundet. Helg, kväll, natt. Hela skiten. En riktig jävla samhällshjälte.


    Barnen/partnern tar mer energi än vad dom ger. Jag känner helt allvarligt att jag ångrar mig. Jag vill ha allt ogjort, äktenskapet barnen, hela skiten.

    Jag fantiserar om att begå ett grovt brott bara för att hamna i häktet med restriktioner och sedan livstidsfängelse. Typ smuggla en väska full med knark. Lås in mig och kasta bort nyckeln!

    Ska det vara så här?! Är det här mitt liv nu.  



    Fy fan. 

  • Svar på tråden Ångrar mig!
  • Anonym (C)

    Ta ut barnen och lär dom att leka och vara snälla mot varandra... Nu trodde du att det bara skulle vara att skaffa barn. Och aldrig behöva göra något uppfostran. 

    Att uppfostra handlar om att ta tag i rätt unge när hen bråkar, och få dom att vara trevliga mot den andra.

  • Anonym (C)

    Man kan säga att du inte har en lugn stund, för du har negligerat den lilla uppfostran som du faktiskt måste göra. 

    Och då hopar sig problemen på varandra. 

  • LFF
    Less is more skrev 2023-05-19 21:42:38 följande:

    Föreslår att du tar med din fru till psykologen nästa gång. Fixa barnvakt. Du behöver kanske  bo på annar håll ett tag. Sen får ni se om det blir separation och ensam vårdnad till mamman ?

    Gör inget hemskt nu. Varna din vårdgivare och mamma till barnen om hur du tänker  Fu är ingen förälder i detta tillstånd 


    Vårdnad har ingenting med umgänge att göra. Det är inga som helst problem att ha sina barn varannan helg och ändå ha gemensam vårdnad (=att man har insyn och beslutsrätt i sitt barns liv gällande skola, vård, boende etc). 
  • Anonym (Mannen)

    Din man måste ändra sitt jobb. Absolut att han älskar det och det är en identitet - men att vara pappa är också en identitet och just nu förstör han för sin familj.

    Om ni går isär pga att du kraschar och han får barnen varannan vecka kommer ju arbetet ändå inte funka, så då är det ju lika bra att han tar tag i det nu.

    Ni behöver  prata och du behöver vara rak om att du faktiskt inte orkar ta så stor del av lasset som du gör nu. Lyssnar han inte så boka in tid med någon extern som kan styra samtalet.

    Att en tid i livet ge upp sin karriär för barn kan kanske kännas konstigt om man länge starkt identifierat sig med sitt yrke, men just nu funkar det ju bara för att du slitit ned dig på knä - inte för att det FAKTISKT funkar.

  • Anonym (Hon)
    handläggaren skrev 2023-05-19 23:06:18 följande:

    Tack för alla seriösa svar med råd. Jag uppskattar det verkligen. Vill tillägga att det är jag som är mamman. Jag är alltså en mamma som tänker så här? 
    Men det är tankar och inget jag säger eller visar för barnen. Så klart. De märker väl att mamma inte är helt 100 ibland men jag gör så gott jag kan med den förmåga jag har.
    Min man vet om det här, hur mina tankar går och hur jag känner. Han gör väl ändå sitt bästa.

    Jag tar gärna emot råd och tankar. Det kanske bara är jag i hela världen som vill sitta häktad med fulla restriktioner ett tag?  men om det är någon mer där ute som känner igen er får ni gärna skriva en rad. 


     


    Jag förstår känslan. Jag kan ha en hemlig dröm om en timmerstuga i skogen som ingen känner till och där ingen kan nå mig. Ja kanske ett fåtal nära vänner då. Det hade varit en sån otrolig lättnad att kunna släppa alla krav och allt många vill ha av mig.

    Jag hade under småbarntiden ett liv där inget jag gjorde egentligen var något jag ville göra. Allt var bara en belastning. Inte barnen men allt runt dom och jobbet. Den enda tid jag hade för mig själv var när dom somnat och innan jag var tvungen att sova, fast då behövde jag oftast jobba. Nu är det bättre när dom är tonåringar, tror du kommer att uppleva samma. 
  • Anonym (Effie)

    Ni borde göra såhär:

    Både du och pappan tar 1 veckas semester. Då är han hemma med barnen och du drar iväg någonstans - hotell, stuga, utomlands, någonstans där du bara får VARA, ta hand om dig själv, sova ut, ladda dina batterier.

    Sedan borde du bli sjukskriven ett tag, med recept egentid, skogspromenader, vila.
    Barnen får då vara heltid skola, fritids, förskola och du får ta dessa 8-9 h om dagen bara för dig själv. Inget hushållsarbete denna tid! Kanske 3 veckor?

    Sedan måste du och din man göra upp en ny planering för vardagen. Han byta jobb? Du gå ner i tid? Eller han gå ner i tid? Att du går ner i tid hjälper ju inte mycket om det är ditt jobb som är din oas.

    Risken är ju stor att du går in i väggen tillslut, eller att ni måste separera. Så bättre att ta till åtgärder innan det händer.

    Och du, det är ok att inte orka! Det är ok att känna som du gör. Men du/ni måste våga se lösningarna och det är ju att ändra om i vardagslivet.

  • AndreaBD

    Du har precis kommit ur en jättejobbig fas, dvs det har i alla fall blivit lite bättre. Och nu ser du det som finns kvar att ta i. Barnen kräver uppmärksamhet och det känns lite mycket just nu. Men det kan bli mycket bättre igen. Barnen blir äldre och det blir lugnare. Samtidigt är det också viktigt att du är med och inte missar för mycket där. Man ser ju allt negativt när man är deprimerad och det kan ju vara så att det är illa efter allt det här. Men det kan bli mycket bättre.

    Du behöver nog avlastning där, fundera på var du kan få hjälp. Släkt och vänner, eller t.o.m. söka avlastning via socialtjänsten. Prata med din man. Kanske kan han jobba lite mera familjevänligt åtminstone i några år. 

  • Karin2

    Jag kan också relatera och förstår precis känslan du beskriver. Jag är också mamma till tre men mina är alla ett år yngre än dina. 


    För oss är det lite omvänt då det är jag som jobbar skift, dag- kväll- natt- och långa helger. Jag vet att det är väldigt slitigt för min man och för barnen att jag inte är hemma jämt. För mig är det dock helt nödvändigt för jag klarar inte måndag till fredag, rutinen får mig att känna mig instängd och jag klarar inte av att alla jämt är hemma när jag är ledig, blir deprimerad och olycklig direkt. (Ja jag har provat) 
    Men jag tänkte ändå lista lite grejer som vi gör som underlättar. 
    1. Jag sköter barnens tvätt och städ av lägenheten eftersom jag är ledig dagtid. Vuxna tvättar sitt eget. 
    2. Min man planerar, handlar och lagar mat till barnen och vardagsmiddagar. 
    3. Jag lagar matlådor till vuxna så det alltid finns något färdigt i kyl eller frys. 
    4. Inför "jobb helg" så städar jag på torsdag eller fredag så de vaknar till ett rent hem. 
    5. När jag är borta hela helgen ser vi till att det finns åtminstone en av middagarna färdigt. 
    6. Barnvakt. Vi har en ung tjej som kommer varannan vecka några timmar. Då kan du gå och fika eller något. Ibland sitter jag bara på en bänk och lyssnar på ljudbok. 
    7. Min man badar mycket och kollar på serier och dricker kaffe. Hyfsat enkelt men ändå skönt och lätt att få till. 
    När jag läser vad jag skriver så handlar mycket om mat ser jag😁 
    Prata med din man och berätta hur nära gränsen du är. Jag har haft det samtalet och vet att det är jättejobbigt. Vill han inte ta mer ansvar eller känner att han har ont om tid eller är trött bla bla bla så säg att om du går in i väggen så kommer han få göra allt. Bättre att stoppa i tid. Och säg att du inte vill skiljas utan att det mer är ett mått på hur desperat du är. 
    För oss kunde vi rädda relationen och nu har vi det så bra man kan i den här fasen av livet. 
    Kanske kan du gå ner i tid? Och lägga den tiden på dig själv? Vet inte hur du jobbar men om du kan få en förmiddag i veckan för dig själv skulle det nog göra väldigt mycket. Alternativt att du har något som tar barnen några timmar på helgen så du får vara själv. Och då inte städa! Utan typ vila, äta gott, onanera, läsa en bok, bada..... Något som är lite återhämtning för hjärnan. 
    ❤️
  • Anonym (Förstår dig)
    handläggaren skrev 2023-05-19 22:29:05 följande:
    Jag har gjort det. Men vissa dagar känns allt ändå hopplöst. Därför gjorde jag ett inlägg här för att se om jag kunde få några kloka råd eller en klapp på axeln.
    Jag förstår dig TS. Jag har själv haft flera år av sådana känslor. Men den dagen jag ligger på min dödsbädd så vill jag kunna se tillbaka på mitt liv och känna mig tillfreds med vad jag har åstadkommit i livet. Jag måste, bara måste finnas för mina barn varje dag, dom behöver mig. Även om tacken jag får för att jag vränger mig ut och in är gapiga, skrikiga och missnöjda barn, så bara måste jag kämpa på. Om inte jag orkar så måste ju någon annan ta hand om dem. Och ärligt talat, det finns inget familjehem i världen som skulle orka med och klara av mina barn i längden. Så om inte jag skulle finnas för dem så skulle deras liv vara väldigt mycket sämre. Det är ju jag och deras pappa som har satt dem till världen. Det blev en väldigt mycket tyngre uppgift än vi tänkt oss. Men vi måste kämpa på, en dag är barnen vuxna och då är vi i mål.

    Som sagt, jag förstår dig verkligen TS. Försök att bara klara av dag för dag, vecka för vecka. Utöka förskoletid och fritids till fulltid om det inte redan är gjort. Sätt i öronproppar i öronen när du känner dig överbelastad hemma.
    Kram vännen
  • Anonym (Lia)

    Du behöver vila och återhämtning. Har du möjlighet att gå ner i tid? Låt barnen gå kvar på förskola och fritids den tiden, har en vän som fick intyg från vården om att hon hade behov av att barnen gick heltid trots att föräldern jobbade deltid, det kanske är något som kan fungera i din kommun? Så kan du komma hem i lugn och ro, få andas, bara vara själv en stund.
    Nån helg när pappan är ledig, åk iväg! Åk till kompis, förälder, ta in på hotell och bara rå om dig själv. Annars är risken att du hamnar i en ond cirkel där allt bara blir värre och värre.

  • handläggaren
    Karin2 skrev 2023-05-22 10:07:50 följande:
    Ångrar mig!

    Jag kan också relatera och förstår precis känslan du beskriver. Jag är också mamma till tre men mina är alla ett år yngre än dina. 


    För oss är det lite omvänt då det är jag som jobbar skift, dag- kväll- natt- och långa helger. Jag vet att det är väldigt slitigt för min man och för barnen att jag inte är hemma jämt. För mig är det dock helt nödvändigt för jag klarar inte måndag till fredag, rutinen får mig att känna mig instängd och jag klarar inte av att alla jämt är hemma när jag är ledig, blir deprimerad och olycklig direkt. (Ja jag har provat) 
    Men jag tänkte ändå lista lite grejer som vi gör som underlättar. 
    1. Jag sköter barnens tvätt och städ av lägenheten eftersom jag är ledig dagtid. Vuxna tvättar sitt eget. 
    2. Min man planerar, handlar och lagar mat till barnen och vardagsmiddagar. 
    3. Jag lagar matlådor till vuxna så det alltid finns något färdigt i kyl eller frys. 
    4. Inför "jobb helg" så städar jag på torsdag eller fredag så de vaknar till ett rent hem. 
    5. När jag är borta hela helgen ser vi till att det finns åtminstone en av middagarna färdigt. 
    6. Barnvakt. Vi har en ung tjej som kommer varannan vecka några timmar. Då kan du gå och fika eller något. Ibland sitter jag bara på en bänk och lyssnar på ljudbok. 
    7. Min man badar mycket och kollar på serier och dricker kaffe. Hyfsat enkelt men ändå skönt och lätt att få till. 
    När jag läser vad jag skriver så handlar mycket om mat ser jag😁 
    Prata med din man och berätta hur nära gränsen du är. Jag har haft det samtalet och vet att det är jättejobbigt. Vill han inte ta mer ansvar eller känner att han har ont om tid eller är trött bla bla bla så säg att om du går in i väggen så kommer han få göra allt. Bättre att stoppa i tid. Och säg att du inte vill skiljas utan att det mer är ett mått på hur desperat du är. 
    För oss kunde vi rädda relationen och nu har vi det så bra man kan i den här fasen av livet. 
    Kanske kan du gå ner i tid? Och lägga den tiden på dig själv? Vet inte hur du jobbar men om du kan få en förmiddag i veckan för dig själv skulle det nog göra väldigt mycket. Alternativt att du har något som tar barnen några timmar på helgen så du får vara själv. Och då inte städa! Utan typ vila, äta gott, onanera, läsa en bok, bada..... Något som är lite återhämtning för hjärnan. 
    ❤️
    Tack Karin för ditt underbara svar! :) Jag tar med mig så mycket av det du skriver. Tack tack TACK
  • handläggaren
    Anonym (Mannen) skrev 2023-05-22 08:36:07 följande:
    Ångrar mig!

    Din man måste ändra sitt jobb. Absolut att han älskar det och det är en identitet - men att vara pappa är också en identitet och just nu förstör han för sin familj.

    Om ni går isär pga att du kraschar och han får barnen varannan vecka kommer ju arbetet ändå inte funka, så då är det ju lika bra att han tar tag i det nu.

    Ni behöver  prata och du behöver vara rak om att du faktiskt inte orkar ta så stor del av lasset som du gör nu. Lyssnar han inte så boka in tid med någon extern som kan styra samtalet.

    Att en tid i livet ge upp sin karriär för barn kan kanske kännas konstigt om man länge starkt identifierat sig med sitt yrke, men just nu funkar det ju bara för att du slitit ned dig på knä - inte för att det FAKTISKT funkar.


    Tack snälla för ditt svar!!
  • handläggaren
    Hyllemor skrev 2023-05-20 02:32:52 följande:

    Hej, TS! En kurator eller psykolog kan hjälpa bra till här, liksom en föräldrakurs för BÅDA föräldrarna. Kanske är det så, att din man inte alls förstår hur mycket det påverkar med hans oregelbundna arbetstider som han har? Jag har själv en man som arbetar oregelbundna tider. Det tär fruktansvärt mycket på förhållandet och familjelivet. Vi fick hjälp av kommunens familjerådgivning, så att min man fick större förståelse än vad han haft tidigare.


    Tack snälla för ditt svar! Skönt att det finns flera som känner igen sig. 
Svar på tråden Ångrar mig!