• Twinflower95

Hur sent kan man plussa?

Tjena! 

Jag har inte haft mens sedan 3/4-7/4. 
    Jag är nu BIM+5 och har hittills bara fått negativa test. 
    Min cykel kan variera 35-41 dagar, men nu är jag inne på dag 43 och jag har ingen mens i sikte. 
    Dock har jag stundvis värk (liknande svagare mensvärk), stundvis en nypande känsla i vänster äggstock (antar jag), och jag är uppblåst, gasig och känner mig tung i kroppen. 
    Dessutom har är mina bröstvårtor oerhört känsliga, och jag har vita (ish) lite tjockare flytningar. 
    Jag har även smärre mentala PMS-symtom, som ökad ångest, irritabilitet och trötthet. 
    Men, som sagt, testen är negativa. 

Finns det hopp än om att jag kanske kan få ett plus senare framöver? 
    Eller tror ni att det är kört? 
    Om jag inte är gravid, varför kan inte bara mensen komma? 
    Denna väntan är förjäklig. 

Jag önskar verkligen att det är något där inne. 
    Jag försöker "släppa det", men det är fasen svårt. 

• Svar på tråden Hur sent kan man plussa?
  • Twinflower95
    Twinflower95 skrev 2023-05-15 21:33:06 följande:
    Hur sent kan man plussa?

Tjena! 

Jag har inte haft mens sedan 3/4-7/4. 
    Jag är nu BIM+5 och har hittills bara fått negativa test. 
    Min cykel kan variera 35-41 dagar, men nu är jag inne på dag 43 och jag har ingen mens i sikte. 
    Dock har jag stundvis värk (liknande svagare mensvärk), stundvis en nypande känsla i vänster äggstock (antar jag), och jag är uppblåst, gasig och känner mig tung i kroppen. 
    Dessutom har är mina bröstvårtor oerhört känsliga, och jag har vita (ish) lite tjockare flytningar. 
    Jag har även smärre mentala PMS-symtom, som ökad ångest, irritabilitet och trötthet. 
    Men, som sagt, testen är negativa. 

Finns det hopp än om att jag kanske kan få ett plus senare framöver? 
    Eller tror ni att det är kört? 
    Om jag inte är gravid, varför kan inte bara mensen komma? 
    Denna väntan är förjäklig. 

Jag önskar verkligen att det är något där inne. 
    Jag försöker "släppa det", men det är fasen svårt. 

Tillägg!!!
    Med risk för TMI, igår efter en orgasm, fick jag som ganska extrem mensvärk (vilket jag kan få vid orgasm vid mens). 
    Så jag var helt säker på att mensen skulle komma inatt/idag. 
    Men nepp! 
    Ingen mens.
  • Anonym (I)

Efter att min ägglossning uteblivit en cykel så kom mensen 9 dagar senare än normalt. Kan ju vara något sånt som hänt om du inte har koll på att ÄL faktiskt varit.
    Det är rätt ovanligt att inte plussa på dagen man borde fått mens, även om det är möjligt och händer vissa.

• Twinflower95
    Anonym (I) skrev 2023-05-15 22:54:56 följande:

Efter att min ägglossning uteblivit en cykel så kom mensen 9 dagar senare än normalt. Kan ju vara något sånt som hänt om du inte har koll på att ÄL faktiskt varit.
    Det är rätt ovanligt att inte plussa på dagen man borde fått mens, även om det är möjligt och händer vissa.

Hmm, okej! 
    Vad synd. :( 
    Aldrig varit med om detta förut, jag vet att det kan hända, men känns så typiskt att det sker just när vu försöker.
  • Anonym (I)
    Twinflower95 skrev 2023-05-16 05:13:12 följande:
    Hmm, okej! 
    Vad synd. :( 
    Aldrig varit med om detta förut, jag vet att det kan hända, men känns så typiskt att det sker just när vu försöker.
    Säger inte att det måste vara så, men det är ju vanligare än att man plussar sent.

Vet du varför du har så långa cykler?
  • Twinflower95
    Anonym (I) skrev 2023-05-16 06:16:47 följande:
    Säger inte att det måste vara så, men det är ju vanligare än att man plussar sent.

Vet du varför du har så långa cykler?
    Ja, det är säkert så. 

Nepp, ingen aning. 
    Har frågat vården som bara svarar att de inte gör någon utredning förrän mensen har uteblivit i minst 3 månader, och att cykler kan variera och att det är fullt normalt. 
    Så det är högst oklart...
    Detta har dock aldrig hänt förr, och då har jag ändå haft mens i 15 år. 
  • Anonym (Myran)

Vilka test testar du med?. Mensen var sen här också denna månad. Hade köpt hem RFSU:s test. De var helt negativa tester till BIM +5 först på dag 5 kom det jätte jättesvårt streck, knappt synbara köpte annat test och tog samtidigt på dag 5 och det testet var jättestark positivt.

• Twinflower95
    Anonym (Myran) skrev 2023-05-16 06:56:47 följande:

Vilka test testar du med?. Mensen var sen här också denna månad. Hade köpt hem RFSU:s test. De var helt negativa tester till BIM +5 först på dag 5 kom det jätte jättesvårt streck, knappt synbara köpte annat test och tog samtidigt på dag 5 och det testet var jättestark positivt.

Jag har använt rfsus. 
    Men vid detta laget är det kanske större sannolikhet att min mens bara hoppar över en månad. 
    Känns ganska deppigt dock. 
  • Anonym (Myran)
    Twinflower95 skrev 2023-05-16 08:54:37 följande:
    Jag har använt rfsus. 
    Men vid detta laget är det kanske större sannolikhet att min mens bara hoppar över en månad. 
    Känns ganska deppigt dock. 
    Provat att ta med ett annat test också bara för att kontrollera. Här har jag en bild på hur mitt test från RFSU såg ut på BIM+7. På +5 syndes sträcket men inte på bild när jag testa att ta. Borde varit mycket starkare, vilket det även var med andra test. 
  • Twinflower95
    Anonym (Myran) skrev 2023-05-16 09:06:22 följande:
    Provat att ta med ett annat test också bara för att kontrollera. Här har jag en bild på hur mitt test från RFSU såg ut på BIM+7. På +5 syndes sträcket men inte på bild när jag testa att ta. Borde varit mycket starkare, vilket det även var med andra test.  //
    På bilden du la upp ser jag ett svagt streck, på mina test syns absolut ingenting. Rynkar på näsan
    Tog ett CB digitalt för någon vecka sen, det var negativt också. 
    Känner att det kanske är lika bra att ge upp denna omgången. 
    Får försöka nästa gång igen. 
    Dock vet jag ju inte när jag har ÄL nästa gång, och eftersom mensen inte verkar vilja dyka upp så lär jag ju få vänta tills jag har haft mens nästa gång. 
    Just nu känns det oerhört jobbigt. 
    Just idag känner jag mig väldigt nedstämd, och känner att jag inte vill testa framöver, för de negativa testerna gör mig bara ännu mer ledsen. Haha
  • Anonym (I)
    Anonym (Myran) skrev 2023-05-16 09:06:22 följande:
    Provat att ta med ett annat test också bara för att kontrollera. Här har jag en bild på hur mitt test från RFSU såg ut på BIM+7. På +5 syndes sträcket men inte på bild när jag testa att ta. Borde varit mycket starkare, vilket det även var med andra test.  //

Oj vad svagt. Så här var mitt på bim-4, ÄL+11.
    att det kan vara sån skillnad...
  • Anonym (vetande)

Hej! Det enda sättet som ett test kan visa negativt så långt efter bim men senare visa plus, är ifall ägglossningen är sen. Du skriver att din cykel kan variera upp till 43 dagar, så du kan ju ha haft ägglossning mycket senare än vad din app eller dina beräkningar säger. Mensen kommer i regel alltid mellan 12-16 dagar efter ägglossning, kommer den senare än det så var alltså ägglossningen senare.

så du som la upp bild på ett svagt test flera dagar efter bim, du hade antagligen ägglossning senare och därför plussade du senare. ett jättesvagt test KAN också tyda på att ett missfall är på gång. alltså att graviditeten inte växt som den ska och därför ökar inte hcg som det ska. 

lycka till!

• Twinflower95
    Anonym (vetande) skrev 2023-05-16 12:01:25 följande:

Hej! Det enda sättet som ett test kan visa negativt så långt efter bim men senare visa plus, är ifall ägglossningen är sen. Du skriver att din cykel kan variera upp till 43 dagar, så du kan ju ha haft ägglossning mycket senare än vad din app eller dina beräkningar säger. Mensen kommer i regel alltid mellan 12-16 dagar efter ägglossning, kommer den senare än det så var alltså ägglossningen senare.

så du som la upp bild på ett svagt test flera dagar efter bim, du hade antagligen ägglossning senare och därför plussade du senare. ett jättesvagt test KAN också tyda på att ett missfall är på gång. alltså att graviditeten inte växt som den ska och därför ökar inte hcg som det ska. 

lycka till!

Tack för svar. 
    Ja, nu är jag inne på dag 44, och ingen mens i sikte. 
    Vill bara att den ska komma ju, så att jag kan börja om haha.  
  • Anonym (Myran)
    Anonym (vetande) skrev 2023-05-16 12:01:25 följande:

lycka till!

Stämmer ej. Jag har koll på när jag hade ägglossning och vet precis när den inträffade. Kan inte ha inträffat senare. Kan inte blivit gravid senare då det är fysiskt omöjligt. Samtidigt som jag tog testet enligt bilden ovan. På samma urin tog jag även ett annat test för att kolla. Det testet såg ut såhär 

Fick även dagen efter på ett digitalt test med gravid +3. 

Är nu gravid i v20 och på RUL var då bebisen fullt levande så betyder inte att man får missfall heller. Om du läser på så ser du att det finns flera som fått jättesvagt eller negativt på just RFSUs test och att de är jättedåliga. 
  • Twinflower95
    Anonym (Myran) skrev 2023-05-16 12:19:53 följande:
    Stämmer ej. Jag har koll på när jag hade ägglossning och vet precis när den inträffade. Kan inte ha inträffat senare. Kan inte blivit gravid senare då det är fysiskt omöjligt. Samtidigt som jag tog testet enligt bilden ovan. På samma urin tog jag även ett annat test för att kolla. Det testet såg ut såhär 

Fick även dagen efter på ett digitalt test med gravid +3. 

Är nu gravid i v20 och på RUL var då bebisen fullt levande så betyder inte att man får missfall heller. Om du läser på så ser du att det finns flera som fått jättesvagt eller negativt på just RFSUs test och att de är jättedåliga. 
    Grattis, och lycka till med bebis Hjärta
  • Anonym (vetande)

Myran: Då är det väl RFSU testerna som är missvisande! Det där andra testet ser mycket mer rimligt ut för att va på bim + 5. Visste inte att rfsu kunde vara så dåliga, har aldrig använt dom! Vad bra att allt gått braHjärta

Twinflower: jaa jag förstår verkligen frustrationen! Har varit där själv många gånger där mensen bara inte kommer och testerna fortsätter va negativa. Hoppas det händer något snart!! Har du någorlunda koll på när ägglossningen kan ha varit? Typ hade du något känn nån gång eller fertilt sekret nån gång?

• Twinflower95
    Anonym (vetande) skrev 2023-05-16 13:07:40 följande:

Myran: Då är det väl RFSU testerna som är missvisande! Det där andra testet ser mycket mer rimligt ut för att va på bim + 5. Visste inte att rfsu kunde vara så dåliga, har aldrig använt dom! Vad bra att allt gått braHjärta

Twinflower: jaa jag förstår verkligen frustrationen! Har varit där själv många gånger där mensen bara inte kommer och testerna fortsätter va negativa. Hoppas det händer något snart!! Har du någorlunda koll på när ägglossningen kan ha varit? Typ hade du något känn nån gång eller fertilt sekret nån gång?

Tack! 
    Mjo, brukar få lite värk kring ÄL. 
    Sekret har jag försökt leta efter, men blir inte så klok på det. Har försökt jämföra med bilder, men tycker aldrig att det ser ut som det "ska". 
  • Anonym (Ägget)

14 dagar efter äl får de allra flesta som är gravida positivt på gravtest. Under v.5 resten. Man kan dessutom inte passera BIM utan att vara gravid för lutealfasen ändras inte. Däremot kan det ju vara osäkert när man hade äl eller ens om man hade äl och då kan man inte räkna i termer av BIM. Ett BIM-datum förutsätter att man är väldigt säker på när man hade äl.
    Eftersom du har lite långa cykler och lite oregelbunden mens kan det vara så att äl faktiskt uteblivit just denna månad. Eller för den delen nån gång innan också. Cykler över 35 dagar räknas som långa och de över 40 dagar är ganska ofta äl-lösa. Tycker du ska gå privat och kolla upp dig lite. Helt enkelt ta lite blodprover och göra VUL för att checka läget. 

• Twinflower95
    Anonym (Ägget) skrev 2023-05-16 17:45:45 följande:

14 dagar efter äl får de allra flesta som är gravida positivt på gravtest. Under v.5 resten. Man kan dessutom inte passera BIM utan att vara gravid för lutealfasen ändras inte. Däremot kan det ju vara osäkert när man hade äl eller ens om man hade äl och då kan man inte räkna i termer av BIM. Ett BIM-datum förutsätter att man är väldigt säker på när man hade äl.
    Eftersom du har lite långa cykler och lite oregelbunden mens kan det vara så att äl faktiskt uteblivit just denna månad. Eller för den delen nån gång innan också. Cykler över 35 dagar räknas som långa och de över 40 dagar är ganska ofta äl-lösa. Tycker du ska gå privat och kolla upp dig lite. Helt enkelt ta lite blodprover och göra VUL för att checka läget. 

Tack för svar. 
    Jag har försökt kontakta vården som säger att det är normalt att ha olika cykler och att det kan variera. 
    Men jag får ligga på dem ännu mer. 
  • Anonym (Ägget)
    Twinflower95 skrev 2023-05-16 19:11:10 följande:
    Tack för svar. 
    Jag har försökt kontakta vården som säger att det är normalt att ha olika cykler och att det kan variera. 
    Men jag får ligga på dem ännu mer. 
    Det är ingen mening kontakta vanliga vården. Ett halvår utan mens eller minst ett års försök är det som gäller då. Gå privat. Ingen kö, bättre bemötande, svar direkt. Värt det. 
  • Anonym (Såatt)

Rfsu test är verkligen opålitliga. Det finns det många vittnen till.

Man kan ha känningar av äl, för kroppen kan kämpa med att försöka ägglossa men misslyckas. Enda säkra sättet att veta att det skett är att tempa och se en stegring. 

Svar på tråden Hur sent kan man plussa?