Anonym (Mamman) skrev 2023-04-19 19:51:29 följande:
Mina släktingar har tappat intresset för mina barn
Vi har tvillingpojkar som är 10 år. När de var bebisar och gulliga småttingar så tjatade farfar och farmor och fastrar och moster om att få passa barnen och när de kom och hälsade på var de mer intresserade av att umgås med våra barn än med oss. När barnen blev typ 5, 6 år mattades intresset av och nu har de knappt ork nog att spela boll i en kvart eller prata en stund med dem. De verkar mest tycka att de ska vara tysta trots att de är betydligt tystare och lugnare nu än de var som småbarn.
Är det vanligt att det blir så här när barnen blivit lite större? Jag inbillar mig att det är extra mycket så när det är pojkar, men jag har inga flickor så jag har inget att jämföra med. Jag undrar mest om det bara är mina släktingar som är såhär eller om det finns andra som känner igen sig.
Mina släktingar har gjort exakt detsamma! Normalt skulle jag inte vilja kalla det, trist beteende snarare. För mina barn är tonåringar nu, och nu gnälls det över att de inte hör av sig till mormor och morfar som är gamla och trötta.
När de var små, fram till 1-3 års ålder var mina föräldrar ganska engagerade, eller i alla fall brydde sig lite. Lekte en stund, gullade med barnen, pratade med dem, kunde ringa och prata med dem. Men med tiden blev det knappt att de ens uppmärksammade barnen alls, pratade inte med dem när vi var på besök eller de kom till oss. Ville mest prata med oss vuxna, ibland kanske OM barnen, men sällan MED barnen. Kom alltmer sällan också, hade fullt upp med sitt, resor, vinprovning, vänner med mera.
Jag har inte tvingat på dem mina barn eller umgänge med oss, så kontakten har gradvis runnit ut i sanden. Och nu när mina föräldrar inte orkar med resor, vinprovning och vänner längre så är de upprörda över att barnen inte har lust att ägna dem nån tid. Bara det att barnen ju knappt känner dem...
Min mans föräldrar har som tur är varit helt annorlunda, alltid varit engagerade i barnen, lärt känna dem som personer, och där finns ju kontakten ännu när barnen nu är snart vuxna.