• Anonym (Hönsmamma)

Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.

Usch, jag blir så less på min mans hantering av sjuka barn. När han är hemma med sjuka barn, får de inte vila ordentligt. Idag är ena barnet febrigt. Pappan är hemma. Han tog då med sig det sjuka barnet ut på promenad i solen. De stannade och fikade på ett café och sen för lek i lekpark och var sammanlagt ute i över en timme. När de sen kom hem, är febern mycket högre och barnet mycket tröttare. Förra gången detta barn var sjukt tillsammans med pappa, fick hen följa med till pappans jobb. När de åkte hade han precis 38 grader. När de väl kom hem, var febern åter betydligt högre och barnet var rejält sänkt. 

Det går så klart inte att säga hur det påverkar förloppet. Visst hade barnet kunnat bli sjukare också hemma, men då får det i alla fall möjlighet att vila. 

Det är inte så att jag låser fast barnen i soffan när jag är hemma med dem heller. Men jag nöjer mig med en glass på uteplatsen, lite lek där ute eller möjligen en mycket kort promenad. Barnet får fortfarande plats i vagnen, och kan få följa med i vagn om hen orkar och jag vill ta en längre promenad.

För mig är det helt orimligt att sjuka barn dels ska vistas bland friska människor, men också att sjuka barn inte får möjligheten att vila ordentligt. Det är i min värld inte vilsamt att vara på ett stimmigt kontor, eller på ett café. 

Vi är oense om hur mycket aktivitet som är okej för ett sjukt barn. Min man hälsar att om det ska vara på mitt vis, får jag ta all vab, annars får han göra som han vill. Men är det verkligen en rimlig aktivitet för ett febrigt barn?

• Svar på tråden Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.
  • Spucks

Har mitt barn feber stannar vi hemma och barnet vilar sig. Det gällde för min nu vuxen dotter precis som min 5åring son. När vi fortfarande använde vagn kunde jag ta en promenad med barnet liggandes i vagnen, för frisk luft är ju bra. Men jag såg/ser till att barnet är så still som möjligt. Helst liggandes på soffan/i sängen, så jag läser böcker för barnet eller hen lyssnar på lite musik eller en ljudbok. Lite lugn lek är okej (som du sa, kan man ju inte tejpa fast dem någonstans), men jag uppmuntrar i första grad till total vila.
    Är man sjuk behöver kroppen sin energi till att oskadliggöra virer/bakterier. All energi som g
    år åt annat, kan såklart inte användas till att bli frisk.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2023-04-11 12:49:20 följande:
    Då får jag ta över och då får barnet absolut vila. Men saken är att då är barnet alltid sjukare än innan. När jag hemma, ser jag inte alls det mönstret över dagen. 
    Så ni är båda hemma med barnet vid sjukdom? 
  • Anonym (I)
    Anonym (Oj) skrev 2023-04-11 13:37:12 följande:
    TS menar ju när hon kommer hem från jobbet.....suck. 
  • Anonym (I)

Låter som en pappa som inte ser sitt barns behov. Tyvärr är du ihop med en idiot. Det kommer ej förändras så du ska ta honom på orden. Acceptera, vabba själv eller lämna. 

• Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-04-11 13:37:12 följande:
    Jag jobbar mestadels hemifrån och vi försöker dela på tiden, antingen genom halva dagar eller varannan dag. 
  • Anonym (Pauline)

Anstränger man sig mycket när man är förkyld kan det påverka hjärtat, då bör man uppmuntra barnet till lugna aktiviteter

Att gå till parken med ett febrigt barn låter därför helknäppt i mina öron. Det hade jag aldrig gjort. kroppen behöver tom ta igen sig en hel dag efter feber också. 

• Fjäril kär

Hur är det med kommunikationen er föräldrar emellan? Samt hur konsekventa är ni båda vad gäller barns sjukdom?

Det låter egentligen som att ni kanske inte riktigt har koll på läget. Är man hemma med pigga men snoriga barn blir det ju annan agenda för dagen än om nån har feber och behöver vila. 

Ni behöver enas om hur ni gör med sjuka barn oavsett hur sjuk dom är. Kan vara svårt att få grepp om läget om barnet var snorig med feber förra veckan men nu är det bara snorigt. Din man såg att ni var på stan med ett hostig barn och reagerar kanske inte ens över att denna gången är barnet mycket sjukare och behöver vara hemma?

Även om barnet är "pigg" så är det ju ändå hemma av en anledning och för mig känns det lite hattigt och konstigt att använda VAB för ärenden på stan och heldag i lekparken etc. Därför behöver ni prata igenom hur ni faktiskt gör vid sjuka barn. 

• Anonym (Cathy)

Även till synes pigga barn kan vara i stort behov av att vila vid sjukdom. Man är ju liksom sjuk av en anledning...
    Sjuka barn håller man hemma. 

• Anonym (Hönsmamma)
    Fjäril kär skrev 2023-04-11 16:04:37 följande:

Hur är det med kommunikationen er föräldrar emellan? Samt hur konsekventa är ni båda vad gäller barns sjukdom?

Det låter egentligen som att ni kanske inte riktigt har koll på läget. Är man hemma med pigga men snoriga barn blir det ju annan agenda för dagen än om nån har feber och behöver vila. 

Ni behöver enas om hur ni gör med sjuka barn oavsett hur sjuk dom är. Kan vara svårt att få grepp om läget om barnet var snorig med feber förra veckan men nu är det bara snorigt. Din man såg att ni var på stan med ett hostig barn och reagerar kanske inte ens över att denna gången är barnet mycket sjukare och behöver vara hemma?

Även om barnet är "pigg" så är det ju ändå hemma av en anledning och för mig känns det lite hattigt och konstigt att använda VAB för ärenden på stan och heldag i lekparken etc. Därför behöver ni prata igenom hur ni faktiskt gör vid sjuka barn. 

Förlåt, men hur menar du att VI inte har koll på läget? 
  • Anonym (,ö-MKn)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2023-04-11 12:43:24 följande:

Usch, jag blir så less på min mans hantering av sjuka barn. När han är hemma med sjuka barn, får de inte vila ordentligt. Idag är ena barnet febrigt. Pappan är hemma. Han tog då med sig det sjuka barnet ut på promenad i solen. De stannade och fikade på ett café och sen för lek i lekpark och var sammanlagt ute i över en timme. När de sen kom hem, är febern mycket högre och barnet mycket tröttare. Förra gången detta barn var sjukt tillsammans med pappa, fick hen följa med till pappans jobb. När de åkte hade han precis 38 grader. När de väl kom hem, var febern åter betydligt högre och barnet var rejält sänkt. 

Det går så klart inte att säga hur det påverkar förloppet. Visst hade barnet kunnat bli sjukare också hemma, men då får det i alla fall möjlighet att vila. 

Det är inte så att jag låser fast barnen i soffan när jag är hemma med dem heller. Men jag nöjer mig med en glass på uteplatsen, lite lek där ute eller möjligen en mycket kort promenad. Barnet får fortfarande plats i vagnen, och kan få följa med i vagn om hen orkar och jag vill ta en längre promenad.

För mig är det helt orimligt att sjuka barn dels ska vistas bland friska människor, men också att sjuka barn inte får möjligheten att vila ordentligt. Det är i min värld inte vilsamt att vara på ett stimmigt kontor, eller på ett café. 

Vi är oense om hur mycket aktivitet som är okej för ett sjukt barn. Min man hälsar att om det ska vara på mitt vis, får jag ta all vab, annars får han göra som han vill. Men är det verkligen en rimlig aktivitet för ett febrigt barn?

Han riskerar ert barns hälsa och kanske tom liv. Är han helt tappad eller? 

Antagligen gör han så för att han vet att du inte gillar det och hoppas därmed på att du ska ta all vab så han slipper. Strategisk inkompetens helt enkelt. 

• Anonym

Nej det han gör är inte rimligt
    Att han hotar med att inte ta ansvar för sina egna barn om han inte får bete sig som han vill är egoistiskt

• Anonym (H)

Om inte annat så stannar man väl hemma för att inte smitta andra??? Jag är glad att jag inte är hans kollega för då hade det blivit dålig stämning på jobbet, minst sagt... {#emotions_dlg.djavulsk}Död

• Anonym (usch)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2023-04-11 12:43:24 följande:

vilka härskartekniker han kör med. när du belyser vad du upplever är ett problem så säger han att du får ta över all vab. Inte ok.

Det får du synliggöra. Man ska kunna diskutera sånt. Han försöker smita undan ansvar.
  • Anonym (Berit)

Fast feber i sig innebär ju inte att man är superhängig, framför allt inte barn. Det är väl ändå allmäntillståndet som avgör. Mina barn kan absolut klättra på väggarna och cykla till parken med feber ens gången, men andra gången inte orka mycket mer än att ligga i soffan. 

• Core

Den som är hemma tar beslutet. Skulle aldrig ifrågasätta frun om hur hon gör, och hon har med tiden respekterat mig vice versa. 

Det är sån där skit som lägger sig som ett frö för skilsmässa hur dramatisk jag än låter

• Anonym (usch)
    Core skrev 2023-04-11 21:29:25 följande:

Den som är hemma tar beslutet. Skulle aldrig ifrågasätta frun om hur hon gör, och hon har med tiden respekterat mig vice versa. 

Det är sån där skit som lägger sig som ett frö för skilsmässa hur dramatisk jag än låter

Kan delvis hålla med ditt synsätt, men tycker ändå att om man upptäcker ett mönster och vill diskutera det med sin partner (tex att barnet alltid är helt slut när jag kommer hem från jobbet och du vabbar), så ska man som partner vara lyhörd och våga fundera om det ligger något i feedbacken. Inte svara "nej då får du ta all vab". Det är barnsligt och inte kommunikativt.
Svar på tråden Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.