• Linnis04

    Någons partner som blivit ett monster i graviditeten?

    Hej! Vänder mig till er nu i ett sista hopp att få ventilera mig och ta del av era kloka råd, innan jag går under av all ångest Rynkar på näsan

    Ända sedan min partner fick reda på att jag är gravid har han förändrats helt som person. Från att tidigare vara åtminstone ganska kärleksfull, till att nu nästan hata mig mer än något annat på hela jorden. Jag har tidigare varit gravid pga slarv, varpå vi båda lovade oss själva att behålla barnet vid nästa graviditet då jag höll på att gå under efter aborten. Så nu sitter jag här, gravid igen efter p-piller som inte funkat som de ska. Han behandlar mig med noll respekt, kallar mig fula ord och säger att mina känslor inte är av värde. Att jag mår illa eller liknande är mitt eget fel eftersom jag bara kan göra en abort enligt honom. Han går runt och bönar och ber om att det ska bli missfall, trots att han vet att jag vill behålla barnet då jag faktiskt vet att vi hade fixat det och mitt psyke inte klarar av en till abort (eller missfall då). Han säger att jag har förstört hans liv, han umgås därav aldrig med mig längre och klagar på att om han inte hade haft en familj som bryr sig om honom hade han inte velat vara kvar i livet. 


    Alla de här sakerna han säger påverkar mig så sjukt mycket och det får mig att må så fruktansvärt dåligt. Jag Gör allt för honom, pysslar om honom extra och gör minsta lilla han vill just nu för att han ska finna en mening i sitt liv. Det duger dock inte, utan det enda rätta jag kan göra är tydligen en abort. Jag har sagt till honom att han får lämna mig om det gör honom lyckligare, men det vill han inte. Jag känner mig helt förstörd och orkeslös och vet verkligen inte längre vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp mig..

  • Svar på tråden Någons partner som blivit ett monster i graviditeten?
  • Anonym (Medmänniska)

    Men herregud det låter som en helt fruktansvärd situation. Jag förstår att du mår jättedåligt i allt detta och hur kan han behandla dig såhärFörvånad jag vet ju inte hur ert förhållande sett ut innan och vad ni har gått igenom tillsammans men som det låter så verkar han ju inte vara en särskilt trevlig kille. Jag menar det låter som att han inte älskar dig när han behandlar dig på det här viset, det låter också som att han mår mkt dåligt och tar ut det på dig. Han bör söka professionell hjälp för sin egen och er skull men det låter som att han inte skulle göra det i första taget.. är han en person som kan bli farlig på nåt vis för dig eller ert framtida barn tror du?

    Blir så ledsen av att höra hur du har det. Jag har själv levt många år i en ohälsosam relation med psykisk misshandel samt ett missbruk hos partnern, innan jag lyckades ta modet att lämna och sätta mig själv i första rummet. Det är ett av de bästa besluten i mitt liv och först visste jag inte ens att jag hade ett val att kunna gå min egen väg för jag var så nedbruten och allt var så normalt hur jag blev behandlad osv tills jag efteråt förstod hur galet allt varit.

    Kom ihåg att du är värdefull, ditt liv är här och nu och du har möjligheter och val i ditt liv. Ingen ska behöva leva sådär och bli skuldbelagd på det där viset. Snart kommer du dessutom behöva sätta ditt barn först. Du har mkt att fundera över förstås. Hur kommer ert förhållande se ut när barnet har kommit? Kommer han att vilja vara en familj tillsammans med er tror du? 
    Jag hejar på dig och att du tänker till om hur du vill att DIN framtid ska se ut. Prata om detta med barnmorskan så ka  denne hjälpa dig/er till vidare hjälp tex parterapi, kurator för en person/er båda mm. Vet att det är svårt att prata om och att jag skriver ju en massa här fast jag inte känner dig, honom eller hur er relation ser ut men jag hoppas att något av det jag skriver kan vara till nån slags hjälp. Det jag med säkerhet vet är att när barnet kommer så är barnet nummer 1 i ditt livHjärta 
    Styrkekram till dig!

  • Anonym (Lis)

    Det enda du kan göra är lämna, låter det som.

    Han beter sig fruktansvärt. Försöker manipulera dig till abort, trycker ner dig ordentligt och hotar indirekt om att ta livet av sig.
    Tänk om du går med på det och tar bort barnet och sen gör han slut om ett år, vad du kommer att ångra att du gjorde det för honom. Och tänk om du får missfall, du kommer må fruktansvärt och han kommer vara nöjd, kommer han kunna se till dina behov då och trösta dig? 


    Det kommer ju förmodligen inte bli bättre när barnet kommer heller, du kommer vara själv i ert förhållande, den enda som tar hand om barnet, den enda som uppfostrar, den enda som sköter hemmet. Hur kommer du må i ett sånt förhållande?  Tänk om han fortsätter raka på samma sätt till dig framför barnet?

    Förlåt om jag är brutal, men jag råder dig att lämna och behålla barnet.

    Man ångrar aldrig ett barn.

  • Mimosa86

    Om ett barn är det sista han vill ha, varför har han ljugit för dig? Varför har han då inte steriliserat sig eftersom detta hänt tidigare? 


    Vill du verkligen leva och låta ett barn växa upp med en så gör nyckfull, dramatisk och elak person?

  • Andromeda326

    Men fy, jag brukar inte kasta ut detta så lättvindigt men lämna honom. Du klarar dig bättre utan någon som behandlar dig på det sättet fina du, han verkar inte vara ordentligt funtad om han tror att det är ok att behandla sin partner på det viset.

    Du kan fixa detta själv, jag hejar på dig Hjärta

Svar på tråden Någons partner som blivit ett monster i graviditeten?